مهم‌ترین اخبار بازارها/ ادامه افت شاخص‌ها در تالار شیشه‌ای

مهم‌ترین اخبار بازارها/ ادامه افت شاخص‌ها در تالار شیشه‌ای
خلاصه اخبار

در جریان معاملات نخستین روز از هفته، شاخص کل بورس تهران با افت 0.41 درصدی همراه شد و در سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی کار خود را به اتمام رساند.

دلار وارد کانال 57 هزار تومان شد.



قیمت دلار در جریان معاملات نخستین روز از هفته وارد کانال 57 هزار تومان شد. نگاهی به سابقه معاملات دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد که آخرین باری که دلار در کانال 57 هزار تومان معامله شده بود، به ششم خرداد سال جاری باز می‌گردد.

بعد از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، انتظارات مثبتی در خصوص احیای مجدد روابط بین‌المللی شکل گرفته است. طبیعتا این موضوع سبب شده تا چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای پیرامون ذخایر ارزی کشور شکل بگیرد و انتظارات تورمی به شکل معناداری با تعدیل همراه شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی، تقاضای سفته‌بازانه نیز از بازار ارز گریزان می‌شود و کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت ارز می‌شود.



ادامه نزول شاخص‌ها در تالار شیشه‌ای



برای چهارمین روز متوالی افت شاخص‌ها در بازار سرمایه ادامه‌دار بود. در جریان معاملات نخستین روز از هفته، شاخص کل بورس تهران با افت 0.41 درصدی همراه شد و در سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی کار خود را به اتمام رساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دامنه افت شاخص کل در چهار روز معاملاتی اخیر از 0.5 درصد تجاوز نکرده است.

این موضوع گویای این نکته است که بازار در حال حاضر ریسک قابل‌ توجهی در کلیت خود ندارد که موجبات ریزش سنگین نمادها را فراهم کند، بلکه افتی که این روزها در صحنه معاملات مشاهده می‌شود، از تضعیف جریان تقاضا ناشی می‌شود. هم‌چنین با توجه به این که بازار در ادامه هفته، دو روز تعطیل را در پیش خواهد داشت، معاملات بازار به شکل نیمه‌تعطیل دنبال شد و این موضوع خود را در قالب ارزش معاملات پایین نشان داد.



دلار نیما به نیمه‌های کانال 43 هزار تومان رسید.



دلار نیما در ادامه رشد آهسته و پیوسته خود به میانه‌ کانال 43 هزار تومان رسید. دلار نیمایی، سال 1402 را در نیمه‌های کانال 40 هزار تومان به اتمام رساند و در سال جاری این نرخ، رشد 3 هزار تومانی را تجربه کرده است. با توجه به افت دلار در بازار آزاد و رشد دلار نیمایی، اختلاف میان این دو نرخ در هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها