بند جدید مالیاتی، ضربه جدید به بورس – آیا فشار فروش جدید در صندوق‌ها در راه است؟

بند جدید مالیاتی، ضربه جدید به بورس – آیا فشار فروش جدید در صندوق‌ها در راه است؟

در ادامه برسی بودجه 1403 یک بند مالیاتی مبهم اضافه شده است.

بندی که طبق آن میزان مالیات شرکت‌های بورسی می‌تواند افزایش بالایی داشته و ضربه بزرگی به سودآوری بخش تولید وارد کند.

به نظر می‌رسد ضربه به بخش تولید کشور حتی پس از اعلام شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» هم ادامه دارد, در حالی که بازار سرمایه یکی از مهمترین ارکان مشارکت مردم در جهش بخش تولید است.

ماجرای بند جدید مالیاتی از چه قرار است؟

در تبصره 6 بند س قانون مالیاتی سال 1403 آمده است که:

مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل شده از محل مجموع درآمدهای حاصل شده برای عملکرد سال 1403 کلیه مودیان به استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص و موارد مندرج در ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم و قانون جهش تولید دانش بنیان برای اشخاص حقوقی تا پنج هزار میلیارد ریال و اشخاص حقیقی تا پانصد میلیارد ریال قابل اعمال است.

این بند مالیاتی چگونه به شرکت‌های بورسی ضربه می‌زند؟

ضربه به سودآوری شرکت‌ها

شرکت‌های حاضر در بورس تا به حال مشمول 10 درصد معافیت مالیاتی بودند و 22.5 درصد مالیات عملکرد می‌پرداختند. این در حالی است که در صورت اعمال قانون جدید میزان معافیت مالیاتی تنها به میزان 500 میلیارد تومان خواهد بود.

به طور مثال در صورتی که یکی شرکت میزان در آمد 100 همت (هزار میلیارد تومان) را شناسایی کند، باید میزان 22.5 همت مالیات پرداخت کند که از 10 درصد این میزان یعنی 2.25 هزار میلیارد تومان معاف است.

حال با اعمال قانون جدید میزان معافیت مالیاتی شرکت‌ها تنها 500 میلیارد تومان می‌گردد.

دریافت مالیات مضاعف از هلدینگ‌ها

از سمت دیگر هلدینگ‌ها دارای شرکت‌های زیرمجموعه‌ هستند. اعمال قانون جدید می‌تواند باعث شود تا هم خود هلدینگ و هم زیرمجموعه‎‌های آن‌ مالیات بپردازند و شرکت‌ها بزرگ درگیر مالیات مضاعف شوند!

فشار فروش سنگین در انتظار صندوق‌های سرمایه‌گذاری؟

یکی از مهم‌ترین ابهامات این تبصره، بحث اخذ مالیات از صندوق‌هاست.

به طور کلی صندوق‌ها سرمایه‌گذاری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیت بر درآمد معاف بوده‌اند، اما در صورتی که مالیات جدید بر صندوق‌ها اعمال شود، می‌تواند سبب اختلال جدی در ساز و کار بازار شود.

روز گذشته رئیس سازمان بورس از اهمیت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها کرد, در حالی که اعمال این مالیات می‌تواند سبب فشار فروش سنگین در صندوق‌ها شود

نامه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران درباره قانون جدید مالیاتی

در ادامه دقایقی پیش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در قالب نامه زیر این قانون و اثرات جدی آن را برسی کرده و اعلام کرد این قانون می‌تواند نتایج زیر را به دنبال داشته باشد:

1-بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به شدت کاهش داده و منجر به خروج شدید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گردد.

2- روند رشد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را متوقف خواهد کرد.

3- تامین مالی بنگاه‌ها و دولت با مشکل روبرو می‌شود.

4- ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری منجر به فشار فروش سهام به بازار سرمایه خواهد شد و نارضایتی عمومی را به همراه خواهد داشت.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • دولتمردان دست از دخالت و دستوری کردن بورس بردارید، بخدا بورس چند سال هست که فقط درجا زده و به حقیقی ها ضرر زیادی رسانده است و گرفتن مالیات بیشتر ضررهای زیادی به شرکتها و مردم می رساند ، بازار بورس نقش مهمی در تامین مالی و تولید شرکتها دارد پس اعتماد مردم را نسبت به این بازار از بین نبرید ،سرمایه ای که از بورس بیرون برود در بازارهای موازی مسکن خودرو و طلا گرانی شدیدی رقم خواهد زد