برنامه صندوق‌های بازنشستگی برای خروج ۳۲۵‌ میلیارد دلار از بورس آمریکا

برنامه صندوق‌های بازنشستگی برای خروج ۳۲۵‌ میلیارد دلار از بورس آمریکا
خلاصه اخبار

صندوق‌های بازنشستگی در آمریکا با تغییر روند در سال ۲۰۲۴ خروج ۳۲۵‌ میلیارد دلار سرمایه از بازار سهام و انتقال آن به اوراق قرضه یا بازارهای خصوصی را در دستور کار دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، طبق گزارش وال‌‌‌‌‌ استریت ژورنال، صندوق‌های بازنشستگی طی سال‌ 2024 احتمالا 325‌ میلیارد دلار سرمایه را از بازار سهام خارج ‌‌‌‌‌کنند. با صعود مجدد بازدهی اوراق قرضه دولتی و ایالتی آمریکا این اوراق جایگزین مطلوبی برای سهام در آمریکا محسوب می‌شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز همچون باقی سرمایه‌گذاران به آرامی جذب اوراق شده‌اند جایی‌که می‌توانند بدون تحمل ریسک، بازده قابل‌ توجهی کسب کنند. برای صندوق‌های بازنشستگی که برای تعهدات آتی صندوق بازده سرمایه‌گذاری خاصی را هدف قرار می‌دهند، حرکت از بازار سهام به اوراق خوشایند است. چرا که به‌معنای تحمل ریسک کمتر در مسیر رسیدن به اهداف است.

با وجود روند کاهشی بازار سهام طی ماه اخیر، شاخص S&P500 به میزان 4.4‌ درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد ماه گذشته قرار دارد. آمار قوی و مستمر اقتصاد آمریکا نرخ بهره این کشور را به بالاترین حد طی چند دهه‌گذشته رسانده‌ است. ترکیب همزمان این اتفاقات موجب تغییر رویکرد صندوق‌های بازنشستگی شده‌ است. طبق تخمین‌‌‌‌‌های تحلیلگران گلدمن‌ساکس این صندوق‌ها سال‌ 2024 بالغ بر 325‌میلیارد دلار از سرمایه را از بازار سهام خارج می‌کنند که 191‌میلیارد دلار بیشتر از میزان سرمایه خارج‌‌‌‌‌ شده در سال ‌2023 است.

اوراق قرضه تنها مقصد جایگزین بازار سهام برای این صندوق‌ها نیستند. برای مثال صندوق بازنشستگی کالیفرنیا که بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی آمریکا محسوب می‌شود، قصد دارد 25‌ میلیارد دلار از سرمایه در بازار سهام را به سرمایه‌گذاری خصوصی و بدهی خصوصی انتقال دهد. هیات‌ مدیره این صندوق در ماه مارس به کاهش تخصیص سرمایه به سهام از 42‌ به 37‌ درصد رای‌داد.

طبق برآورد کارشناسان سرمایه‌گذاری این صندوق، دو طبقه دارایی سرمایه‌گذاری و بدهی خصوصی طی دو دهه‌ آینده بازدهی 7 تا 8‌ درصدی خواهند داشت درحالی‌که بازدهی بازار سهام احتمالی حدود 6 تا 7‌ درصد باشد. صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک نیز پس از تغییر در قانون ایالتی و افزایش سقف سرمایه‌گذاری در بازار خصوصی در ابتدای ماه‌جاری تصمیم به کاهش تخصیص سرمایه به سهام از 47‌ به 39‌درصد گرفت. این صندوق درنظر دارد سرمایه خارج‌‌‌‌‌شده از بازار سهام را به سرمایه‌گذاری خصوصی، املاک و مستغلات و دارایی‌های حقیقی تبدیل کند.

طبق داده‌های فدرال‌ رزرو، صندوق‌های بازنشستگی کارکنان و مسئولان محلی و ایالتی در پایان سال ‌2023 در مجموع 9‌ هزار‌ میلیارد دلار سرمایه داشتند. بسیاری از این صندوق‌ها طی سال‌ها تلاش کردند بازدهی کافی داشته باشند تا به وعده‌‌‌‌‌ها به مشتریان عمل کنند. این صندوق‌ها سال‌گذشته برای اولین‌ بار پس از رکود سال‌های 2008 و 2009 به سرمایه کافی برای پوشش وعده‌‌‌‌‌ها دست‌ یافتند.

صندوق ها اکنون می‌توانند به سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌ کم‌‌‌‌‌ریسک‌‌‌‌‌تر با بازده پایین‌تر روی بیاورند. افزایش ریسک‌‌‌‌‌گریزی این صندوق‌ها به تمایل آنها به کاهش سهم خرید سهام در سبد سرمایه‌گذاری دامن زده‌‌‌‌‌ است. خصوصا اینکه شرکت‌های حاضر در شاخص S&P500 بورس آمریکا با نسبت قیمت به درآمد 24 مرتبه معامله می‌شوند که از میانگین پنج‌ ساله این نسبت با 22 مرتبه فراتر است. گران‌ بودن بازار سهام زنگ خطری برای بازیگران ریسک‌گریزتر محسوب می‌شود. بسیاری از تحلیلگران خروج صندوق‌های بازنشستگی از بازار سهام را نشانه بهبود سلامت این صندوق‌ها در بلند‌‌‌‌‌مدت می‌دانند. چرا که اعتماد به آنها افزایش خواهد یافت.

مرجع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *