بررسی گزارش سه ماهه پتروشیمی زاگرس

بررسی گزارش سه ماهه پتروشیمی زاگرس
خلاصه اخبار

پتروشیمی زاگرس گزارش سه ماهه خود را بر روی کدال منتشر کرد. گزارش زاگرس نشان از یک جهش در سودآوری شرکت دارد.

پتروشیمی زاگرس را می توان بزرگترین متانول ساز در کشور دانست. گزارش عملکرد این شرکت در فصل بهار نشان دهنده جهش خاص در سودآوری این شرکت می باشد. زاگرس توانسته در سه ماهه نخست سال، 705 تومان سود به ازای هر سهم بسازد، در حالی که در دوره مشابه قبل 180 تومان سود گزارش کرده بود.

شرکت در کل سال 97، 1550 تومان سود به ازای هر سهم گزارش کرده بود که سهم زمستان حدود 150 تومان می باشد. افزایش نرخ یکی از علل اصلی در این افزایش سودآوری است. شرکت به طور میانگین در سال قبل هر تن متانول را 25 میلیون ریال به فروش رسانده در حالی که در سه ماهه ابتدایی سال به رقم 29 میلیون ریال رسیده است. همچنین فروش مقداری شرکت نیز افزایش پیدا کرده است به طوری که در بهار 97، 607 هزار تن متانول به فروش رسیده است و در بهار 98 این رقم به 770 هزار تن رسیده است. 200 تومان از سود گزارش شده مربوط به به تسعیر ارز می باشد که با توجه به اینکه بخش اعظم آن مربوط به تسعیر درآمدهای عملیاتی است، می توان انتظار داشت در دوره های بعد نیز قابل تکرار باشد.

باید در نظر داشت قیمت متانول صادراتی برای شرکت حدود 270 دلار در نظر گرفته شده است. لذا اگر کاهش فروش مقداری در شرکت اتفاق نیفتد می توان انتظار داشت این سودآوری را در فصول بعد شاهد باشیم. همچنین اگر در قیمت های جهانی متانول افزایشی به وقوع بپیوندد، می توان انتظار داشت سودآوری رشد بیشتری نیز داشته باشد. لذا می توان زاگرس را پس از بررسی وضعیت نموداری آن یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری به شمار آورد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها