پیش‌بینی قیمت دلار/ بررسی آخرین تحولات بازار ارز

پیش‌بینی قیمت دلار/ بررسی آخرین تحولات بازار ارز
خلاصه اخبار

تحولات اقتصادی اخیر و همچنین افزایش تقاضای دلار در بازارهای جهانی پس از افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث شد دلار پس از مدتی وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شود. با این شرایط چه چشم‌اندازی برای این ارز وجود دارد؟

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار تا لحظه تنظیم این گزارش در بازار آزاد 30 هزار 570 تومان ثبت شده است. دلار فردایی در رقم 30 هزار و 820 هزار تومان به فروش می‌رسد.

دلار صرافی ملی نیز 25 هزار 718 تومان تعیین شده است.

چه عواملی در افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته موثر بودند؟

یکی از عواملی که تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای مالی داشته، بحث مذاکرات است که هنوز در سایه‌ای از ابهام قرار دارد.

باوجود اینکه حدود دوماه از سال سال جاری می‌گذرد، هنوز تکلیف مذاکرات به‌طور قطعی مشخص نیست و این موضوع تاثیر بسزایی در قیمت دلار دارد.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در روزهای اخیر و انتظارات تورمی مردم نیز در ورود دلار به کانال 30 هزار تومانی موثر بوده است.

از آنسو در سطح جهانی، سیاست‌های فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث افزایش تقاضا و شاخص جهانی این ارز شده است. این مسئله بر دلار داخلی بی‌تاثیر نیست.

تاثیر افزایش انتظارات تورمی بر قیمت دلار

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص روند اخیر دلار بیان کرد: افزایش قیمت کالاهای مصرفی مخصوصا مواد غذایی، حذف ارز 4200 تومانی و اخباری که از احتمال افزایش قیمت در بخش‌های مختلف وجود دارد انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: انتظارات تورمی خود یکی از عواملی است که می‌تواند در شکل‌گیری تورم نقش اساسی داشته باشد، بنابراین موضوعاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد باعث می‌شود مردم به دنبال این باشند تا دارایی‌های خود را به دارایی‌هایی امن‌تر تبدیل کنند. اینکه دلار در روزهای اخیر افزایش داشته برگرفته از عواملی است که انتظارات تومی افراد را در جامعه افزایش داده است.

محبی بیان کرد: انتظار می‌رود درصورتی که اقدامات اصلاحی توسط دولت صورت نگیرد قیمت دلار همچنان افزایشی باشد چون تقاضای خرید دلار به عنوان یک کالای امن نسبت به ریال در دستور کار تمامی افزاد قرار می‌گیرد.

این کارسناس درمورد تاثیر بازار جهانی نیز گفت: در بازارهای جهانی با توجه به سیاست‌های شدید انقباضی فدرال رزرو شاهد افزایش ارزش دلار در جامعه جهانی هستیم و این افزایش به ایران هم تسری پیدا می‌کند.

او بیان کرد: بنابراین به‌طور کلی دو مسئله مهم در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده؛ افزایش اننتظارات تورمی در جامعه و افزایش قیمت دلار در سطح جهانی.

محبی در پایان پیش‌بینی کرد: انتظار می‌رود این روال در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد و شیب بسیار کند افزایش قیمت دلار را شاهد باشیم مگر اینکه دولت به ارائه راهکار‌های نهایی و اساسی دست بزند تا نرخ را کنترل کند. تنها راه جلوگیری از افزایش دلار درحال حاضر اقدامات اصلاحی دولت است.