نحوه گرفتن وام مسکن 1402 | هزینه دریافت و مبلغ جدید وام

نحوه گرفتن وام مسکن 1402 | هزینه دریافت و مبلغ جدید وام

امروزه، به دلیل افزایش هزینه‌ها و قیمت‌های مسکن، بسیاری از افراد نیاز به گرفتن وام مسکن برای خرید یا ساخت یک خانه دارند. وام مسکن یکی از راه‌هایی است که افراد می‌توانند از طریق آن بخشی از هزینه‌های مسکن را تامین کنند و به دست ملک خود برسند. گرفتن وام مسکن یک فرآیند پیچیده است که نیازمند مطالعه، بررسی و آماده‌سازی مستندات و اطلاعات مورد نیاز است. بانک‌ها و موسسات مالی معمولاً اقدام به ارائه وام مسکن می‌کنند ولی شرایط و الزامات آنها ممکن است متفاوت باشند.

در ادامه، به طور کلی به نحوه گرفتن وام خرید مسکن اشاره خواهیم کرد. اما حتما لازم است بدانید که در هر کشور و حتی در هر بانک ممکن است شرایط و الزامات متفاوتی برای گرفتن وام مسکن وجود داشته باشد. بنابراین، بهتر است قبل از شروع فرایند گرفتن وام، به موارد خاص و شرایطی که در کشور خودتان یا در بانکی که قصد دارید از آن وام بگیرید، مراجعه کنید و با جزئیات آنها آشنا شوید.

نحوه دریافت وام مسکن 1402

نحوه گرفتن وام مسکن

خرید خانه به دلیل افزایش قیمت مسکن بسیار سخت شده است. به طوری که امروزه جوانان و خانواده های زیادی هستند که بدون دریافت وام و اماکن نمی توانند مسکن  خریداری کنند. به همین دلیل وام مسکن یکی از وام هایی است که برخی بانک های کشور به مردم ارائه می دهند. البته لازم به ذکر است که برای دریافت وام مسکن چند شرط وجود دارد. ضمناً طبق ضوابط تعیین شده توسط بانک، برای دریافت این وام باید مدارک لازم را تهیه و سپس برای اخذ آن به بانک مورد نیاز مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید
انواع وام مسکن

سقف وام مسکن چقدر است؟

شورای پول و اعتبار در آخرین روز فصل بهار 1402، سقف تسهیلات خرید مسکل از محل اوراق (تسه) را دو برابر کرد. وام مسکن زوجین تا 800 میلیون تومان و مجردها تا 400 میلیون تومان افزایش داشته است. تصمیم دیگر اعضای شورای پول و اعتبار افزایش پوشش تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی که با تسهیلات جعاله در اختیار مردم قرار داده می شود. مبلغ آن 80 میلیون تومان بود که به 160 میلیون تومان افزایش یافت.  قبلا اوراق حق تقدم مسکن (تسه) برای بانکهای تجاری و بانک مسکن بود اما اکنون امکان استفاده از این اوراق برای تمامی بانکها فراهم شده است.

هزینه وام مسکن

از آنجایی که قیمت خرید مسکن از سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، منطقی است که مبالغ وام مسکن نیز در سال 1402 افزایش یابد. مبلغ وام مسکن در سال گذشته  از طرف بانک مرکزی اعلام شد؛ اما این امکان وجود دارد که برخی بانک ها مبلغ متفاوتی برای وام مسکن داشته باشند. البته لازم است بدانید که تمامی بانک ها برای خرید مسکن وام 750 میلیون تومانی  خواهند داد. اما در حال حاضر بانک مسکن و بانک ملی از این قاعده پیروی نمی کنند و گزینه های بسیار کمی را در اختیار افراد واجد شرایط این وام قرار می دهند. به همین دلیل سه بانک ملی، مسکن و بانک سامان برای تسهیل خرید مسکن اقدام به ارائه وام برای خرید مسکن می کنند.

شرایط لازم دریافت وام مسکن

خرید خانه یکی از سخت ترین مراحل زندگی برای افرادی است که هزینه های زیادی برای خانواده ها دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه دریافت وام مسکن یا خرید و فروش وام مسکن از طریق این انتقال امتیاز هستند تا بتوانند خانه مورد نظر خود را خریداری کنند. برای دریافت وام مسکن 1402 لازم است افراد خصوصی شرایط اخذ سپرده را داشته باشند در غیر این صورت امکان اخذ وام مسکن وجود ندارد.

در حال حاضر بانک های دولتی و خصوصی مختلفی وجود دارند که وام خودرو و وام مسکن ارائه می کنند که هر بانک شرایط خاصی را برای پذیرش این وام در نظر می گیرد. اما به طور کلی افراد برای دریافت وام مسکن باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • افرادی که می خواهند برای خرید ملک مسکونی وام بگیرند باید بالای 18 سال سن داشته باشند.
  • کسانی که قصد دارند از هر بانکی که این وام را می دهد برای خرید شرکت، خانه مسکونی بگیرند، نباید سابقه چک برگشتی از هیچ بانکی را داشته باشند.
  • اگر فردی وام بانکی داشته باشد نمی تواند وام بگیرد.
  • برای دریافت وام مسکن در سال 1402 مانند سال گذشته باید در برخی از بانک ها حساب پس انداز باز کنید، در حالی که برخی دیگر به شما اجازه می دهند با خرید اوراق ممتاز وام مسکن دریافت کنید.
  • درآمد متقاضی باید با مبلغ جدول اقساط وامی که پرداخت خواهد کرد مطابقت داشته باشد. بانک ها معمولاً برای تعیین حداکثر مبلغ وام به درآمد افراد نگاه می کنند و آنها را در نظر می گیرند.
برای دنبال کردن اخبار بازار مسکن سیگنال را نصب کنید

مدارک مورد نیاز جهت اخذ وام مسکن 1402

افرادی که قصد دریافت وام مسکن را دارند پس از آشنایی با شرایط و ضوابط اخذ وام مسکن با مدارک مربوطه نسبت به گرفتن وام مسکن اقدام کنند.

از آنجایی که در حال حاضر بانک های مختلف از جمله بانک سامان، بانک ملی و بانک مسکن برای خرید مسکن وام می دهند، ممکن است شرایط و مدارک مورد نیاز هر یک از این بانک ها با یکدیگر متفاوت باشد. اسناد رایجی که معمولاً برای متقاضیان وام مسکن مورد نیاز است عبارتند از:

  • ارائه شناسنامه و کپی صفحات آن (معمولاً صفحات اول و دوم)
  • ارائه کارت ملی و کپی آن
  • ارائه کارت ملی و شناسنامه عکسدار ضامن
  • ارائه کارت ملی و شناسنامه فروشنده ملک و کپی آنها
  • ارائه گواهی اشتغال به کار یا ارائه فیش حقوقی با ذکر حقوق دریافتی
  • در صورت فروش ملک توسط وکیل، همراه داشتن اصل و کپی وکالتنامه، شناسنامه و کارت ملی وکالت و شناسنامه و کارت ملی الزامی است.
  • ارائه اصل و کپی سند مالکیت با رعایت شرایط توسط بانک
  • ارائه اصل و کپی پروانه ساختمانی که تاریخ ساخت و قدمت ملک را نشان می دهد.
  • بسیاری از بانک ها مردان را ملزم به ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت قانونی می کنند.
دریافت وام مسکن 1402

اقساط وام مسکن 1402

وام مسکن در هر بانکی از کشور مبلغ مشخصی دارد و نرخ سود و مدت بازپرداخت هر یک از این وام ها متفاوت است. بنابراین، برنامه اقساط وام مسکن در هر بانکی در کشور متفاوت است. زیرا میزان سود وام مسکن و مدت بازپرداخت مستقیماً بر برنامه اقساط وام تأثیر می گذارد. اما برای وام 960 میلیون تومانی مسکن اقساط ماهانه حدود 19 میلیون و 300 هزار تومان است و کل بازپرداخت موجود دو میلیارد و 780 میلیون تومان برآورد می‌شود.

سخن پایانی

هر رویا از ساختن خانه ای پر از عشق و آرامش، نیازمند یک پشتوانه مالی است. دریافت وام مسکن، همان پلی است که شما را از آرزوی خانه‌ی خود به سوی واقعیت میبرد. اما وام مسکن، تنها یک پول قرضی نیست. آن یک قدم برای خلق خاطرات، ایجاد امنیت و ساخت فضایی برای رشد و آرامش است.

1- چگونه وام مسکن بگیریم؟

برای دریافت این وام باید مدارک لازم را تهیه و سپس برای اخذ آن به بانک مورد نیاز مراجعه کنند.

2- شرایط دریافت وام مسکن چیست؟

داشتن سن بالای 18 سال و نداشتن سابقه چک برگشتی از جمله شرایط اخذ وام خرید مسکن می‌باشد.

3- وام مسکن چقدر است؟

میزان وام مسکن در هر یک از بانک هایی که امکان خرید ساختمان مسکونی را فراهم می کنند متفاوت است.

برچسب‌ها