اوراق تسهیلات مسکن یا تسه چیست؟ + نحوه خرید

اوراق تسهیلات مسکن یا تسه چیست؟ + نحوه خرید

قیمت مسکن هر سال افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن خرید هم سخت‌تر می‌شود اما راه‌های مختلفی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن وجود دارد. یکی از این راه‌ها دریافت وام مسکن است که با این کار ممکن است ارزش پول شما طی یک سال از بین برود و دیرتر به مبلغ مورد نیاز خود دست پیدا کنید اما راه سریع‌تری هم برای دریافت این تسهیلات وجود دارد و آن هم خرید اوراق تسهیلات مسکن است که با خرید این اوراق برای دریافت وام در اولویت قرار می‌گیرید.

اوراق تسه چیست؟

اوراق تسهیلات مسکن یا تسه، اوراق بهاداری است که در بازار عادی فرابورس ایران، معامله می‌شود و بانک مسکن آن را منتشر می‌کند. این اوراق به صاحبان سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن تعلق می‌گیرد یا در بازار فرابورس، قابل دریافت و معامله است. درواقع با خرید اوراق تسهیلات مسکن نیازی به قرار دادن وجه در بانک به مدت یک سال برای دریافت وام مسکن نیست و این هزینه از طریق خرید تسه پرداخت می‌شود.

قیمت اوراق تسه چقدر است؟

قیمت اوراق تسه بر اساس میزان عرضه و تقاضا در روز متغیر است. متقاضیان و دارندگان اوراق تسه سفارش‌های خرید و فروش خود را در سامانه معاملات ثبت می‌کنند و هرچه عرضه بیشتر باشد، قیمت اوراق کم‌تر است و با افزایش تقاضا هم قیمت آن افزایش می‌یابد. برای بررسی اوراق تسه، امتیاز تسهیلات مسکن در تاریخ‌های مختلف و نمادهای وابسته به آن می‌توانید به سایت tsetmc.com مراجعه کنید.

اوراق تسهیلات مسکن تا چه زمانی اعتبار دارند؟

به این نکته توجه کنید که اوراق تسهیلات مسکن، تاریخ انقضا دارند و باید حواستان باشد که بر مبنای تاریخ خریداری شده فرصت استفاده دارید.

روی نماد معاملاتی این اوراق، نام ماه و دو رقم آخر سال صدور ثبت شده است که تاریخ انتشار و فرصت استفاده از اوراق را نشان می‌دهد. هنگام خرید اوراق به فرصت استفاده از اوراق و مدت زمانی که ممکن است برای کارهای بانکی صرف کنید توجه کنید.

در کل پیشنهد می‌شود اوراقی را بخرید که بیش از ۴ ماه زمان استفاده کردن داشته باشند اما اگر بلافاصله قصد استفاده از این اوراق را دارید بهتر است ارزان‌ترین اوراق موجود در بازار سرمایه را خریداری کنید که زمان کمی برای ابطال این اوراق باقی مانده است.

نحوه خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) چگونه است؟

برای خرید اوراق تسهیلات مسکن دو راه وجود دارد که یکی خرید از بانک است و دیگری خرید از بازار فرابورس ایران که قبل از  خرید به شعب بانک مسکن مراجعه کنید تا اطمینان پیدا کنید که واجد شرایط دریافت این وام هستید چون اگر واحد مسکونی مورد نظر شما با شرایط واحدهای مسکونی که مشمول تسهیلات بانک مسکن مطابقت نداشته باشد نمی‌توانید از این تسهیلات‌، استفاده کنید.

اگر می‌خواهید اوراق تسه را از بانک دریافت کنید در یکی از شعبه‌های بانک مسکن، حساب ممتاز باز کنید.

درواقع بانک مسکن، اوراق تسهیلات مسکن را در نیمه هر ماه برای دارندگان حساب سپرده ممتاز در نظر گرفته و نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی شده و قابلیت معامله پیدا می‌کند.

برای خرید اوراق تسهیلات مسکن از بازار فرابورس هم باید مراحل زیر را طی کنید:

  • دریافت اطلاعات درمورد وام مسکن: قبل از اقدام به خرید اوراق به یک شعبه بانک مسکن مراجعه کنید و شرایط استفاده از تسهیلات مانند شرایط منزل مسکونی قابل خریداری با این اوراق را بررسی کنید.
  • دریافت کد بورسی: اگر تا به حال در بورس، معامله‌ای انجام نداده‌اید قبل از خرید اوراق تسه باید کد بورسی دریافت کنید. فقط یک روز زمان لازم است تا در سیستم کارگزاری بانک مسکن، شناسایی کد انجام شود. بهتر است حساب از بانک مسکن معرفی شود تا نیاز به طی کردن مراحل قانونی خاصی نباشد.
  • پرداخت مبلغ اوراق: قيمت اوراق تسه یا تسهیلات مسکن به صورت لحظه‌ای، بر اساس عرضه و تقاضاي بازار مشخص می‌شود که با توجه به آن، مبلغ اوراق تسه را به حساب جم 14002827187 بانک مسکن که متعلق به شرکت کارگزاری بانک مسکن  است، واریز کنید و برای پرداخت خود باید رسید معتبر بانکی داشته باشید.
  •  سفارش خرید اوراق: به یکی از شعبه‌ها یا کارگزاری‌های مسکن مراجعه کرده و فیش پرداخت را ارائه و فرم‌های مربوط را پر کنید.
  • دریافت اصل اوراق: بعد از اطمینان از خریداری شدن اوراق به شعبه مربوطه مراجعه و اصل اوراق را با تحویل رسد دریافت کنید.
  •  تحویل اوراق به بانک مسکن: در نهایت هم به بانک مسکن مراجعه نموده و با تحویل اوراق، پرونده تشکیل دهید.

لازم به ذکر است که می‌توانید به صورت غیرحضوری هم اوراق تسه را تهیه کنید. برای این کار باید وارد سامانه سجام شده و احراز هویت کنید تا بتوانید اوراق بخرید برای این کار از طریق سامانه احراز هویت آنلاین کارگزاری بانک مسکن اقدام کنید. بعد از خرید اوراق تسهیلات مسکن برای دریافت برگه سهام و تحویل به بانک باید به سایت ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کرده و برگه سهام خود را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که هنگام خرید اوراق تسه، درصدی از قیمت معامله به عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود.