قیمت جدید خودرو ۱۴۰۲ اعلام شد + جدول قیمت

قیمت جدید خودرو ۱۴۰۲ اعلام شد + جدول قیمت

طبق دستورالعمل شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی دو خودروساز دولتی یعنی ایران خودرو و سایپا اعلام شد. طبق جدول اعلام شده، میانگین افزایش قیمت محصولات 29 درصد است. اما نکته جالب اینجا است که در طرح جدید تخصیص یکپارچه خودرو، متقاضیان می توانند بدون قرعه کشی ثبت نام کنند و طبق فهرست انتظار اقدام به خرید خودرو کنند.

قیمت های جدید اعلام شده ایران خودرو

طبق اطلاعیه قیمت های جدید ایران خودرو، بیشترین میزان افزایش قیمت برای خودروهایی مثل پژو 207 دنده دستی با فرمان برقی و یا پژو پارس TU5 است که 42 درصد نسبت به قیمت افزایش قیمت داشته اند. اما تنها خودروهای ایران خودرو که هیچ افزایش قیمتی را تجربه نکرده اند، دو خودروی هایما S7 و هایما S5 هستند.

قیمت نهایی محصولات سایپا

در خصوص قیمت نهایی محصولات سایپا، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در روز گذشته قیمت جدید خودرو ۱۴۰۲ را اعلام و تأکید کرد که از آذر ۱۴۰۰ تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای خودروهای کارخانه‌ای ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته نشده است. او درباره نقش شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است:

  • این دو سازمان در زمینه تعیین قیمت‌های خودروها تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند و از ۵ ماه قبل از فروردین فعالیت خود را برای تعیین قیمت جدید خودرو ۱۴۰۲ آغاز کرده‌اند. قیمت‌گذاری‌‌ها بر اساس گزارش ۶ ماهه نخست حسابرسی ایران‌خودرو و ساپیا و مقایسه خودروهای داخلی با ۳ خودروی خارجی انجام شده که کیفیت و اندازه آن‌ها مانند خودروهای داخلی بوده است.

تیموری تأکید کرده که افزایش قیمت کارخانه خودرو ۱۴۰۲ بعد از ۱۸ ماه انجام می‌شود و به‌طور میانگین ۲۹ درصد است. طبق گفته‌های او، قیمت خودروهایی مثل شاهین سایپا و کوئیک دنده اتوماتیک به‌ترتیب ۱۸ و ۱۷ درصد افزایش یافته‌ و قیمت خودروهایی مثل پژوه ۲۰۶، سمند، تارا و پژو پارس ایران خودرو کم‌تر از ۲۹ درصد تغییر کرده‌ است.

جدیدترین طرح‌های فروش خودرو در صفحه اخبار اپلیکیشن سیگنال

مدیرعامل شرکت سایپا توضیح داده است که شورای رقابت روی قیمت‌گذاری تمام خودروهای داخلی غیررقابتی نظارت کرده است. این سازمان در ابتدا قصد داشته قیمت کارخانه خودروها را بیشتر از ۴۰ درصد افزایش دهد؛ اما بعد از مکاتبات معاون اول رئیس جمهوری نرخ‌های مذکور دوباره تغییر کرده‌اند. تیموری درباره تغییرات مربوط به قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازاری هم گفته است:

خودرویی مثل شاهین که قیمت کارخانه آن ۳۰۴ میلیون تومان بود و با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان عوارض با ۳۴۴ میلیون تومان عرضه می‌شد، با رشد ۱۸ درصدی قیمت پایه آن (کمی بیشتر از ۵۴ میلیون تومان) همچنان با قیمت بازاری ۶۷۰ میلیون تومان خود تفاوت چشمگیری دارد.

 او نسبت به ورود شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابراز امیدواری کرده و گفته است:

  • امیدواریم با قیمت‌های جدید در سال جاری بتوانید تولید و تیراژ خوبی داشته باشیم. ورود شورای رقابت و سازمان حمایت به این عرضه امیدوارکننده بوده و تولید ما در هفته اول کاریِ سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۲ درصد رشد کرده است.

او درباره پیش‌فروش‌ خودروها هم توضیح داده است:

  • طبق قراردادهایی که بین خودروسازها و مشتریان منعقد شده است، تحویل خودروها بر اساس قیمت روز درب کارخانه انجام می‌شود و مشتریان خودروهای خود را با قیمت مصوب فعلی دریافت می‌کنند.

در لیست محصولات سایپا نیز شاهد افزایش قیمت 10 الی 42 درصدی هستیم. خودروی ساینا S سایپا با 42 درصد افزایش قیمت بیشترین رشد قیمتی را داشته و کوییک اتوماتیک با 10 درصد افزایش قیمت کمترین تغییر را داشته است. همچنین شاهین سایپا با 19 درصد افزایش قیمت در این لیست به قیمت 360 میلیون تومان رسیده است.