ورود خودرو با پلاک بین‌ المللی به کشور مجاز شد

ورود خودرو با پلاک بین‌ المللی به کشور مجاز شد
خلاصه اخبار

براساس کنوانسیون۱۹۴۹ که اکثریت کشورهای جهان آن را تایید کرده‌اند، ۹۸ کشور پلاک بین‌المللی ایران را تایید کرده‌اند و امکان ورود خودروهای شخصی ایرانی به این کشورها فراهم است.

معمولا با خودروهای شخصی سفرهای متعددی از ایران به کشورهای همسایه مانند ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، عربستان‌سعودی، یمن، بحرین، قطر، امارات‌متحده عربی، کویت و اردن صورت می‌گیرد. علاوه‌بر این، سوریه و تاجیکستان، پلاک بین‌المللی ایران را به رسمیت می‌شناسند و مسافران ایرانی زیادی را به مرزهای خود جذب می‌کنند.

علاقه گردشگران به سفر زمینی با وسایل نقلیه‌شخصی

براساس اعلام مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ورود خودروهای خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران مجاز شد. این اقدام با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا صورت گرفته، هدف از آزادسازی تردد با پلاک بین‌المللی، تسهیل ورود گردشگران خارجی به کشور است. تا پیش‌از این تمامی خودروهای خارجی برای ورود به ایران و تردد در جاده‌های کشور، ملزم‌به دریافت و نصب پلاک گذرموقت بودند. این کار باعث می‌شد گردشگران برای مدت‌ها در مرزهای ایران معطل شوند.

اکنون کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امیدوار است با حذف این الزام، گردشگران میل بیشتری برای سفر به ایران با خودروهای شخصی داشته باشند. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی طی سال‌های اخیر، پیگیر مساله حذف پلاک گذرموقت و آزادسازی تردد با پلاک بین‌المللی در ایران بوده است.

با پیگیری‌های این سازمان و با تایید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، موضوع بلامانع‌بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور در فروردین‌ماه 1403 توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمام واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

مدیر روابط‌عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این باره گفت: ورود موقت وسایل‌نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران بلامانع است. فقط خودروهایی که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به کشور را دارند، باید در مبادی ورودی پلاک‌گذر موقت دریافت کنند.

امید شریفی اجرای طرح تسهیل تردد خودروهای خارجی در ایران را در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم درباره اولویت‌های تحولی حوزه گردشگری دانست.

مدیر روابط‌عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین تاکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی‌بر تسهیل ورود مسافران و گردشگران دیگر کشورها با وسایل‌نقلیه شخصی به ایران را در اجرای این طرح تاثیرگذار قلمداد کرد.

شریفی در پایان سخنانش افزود: سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیاست. این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده، ازاین‌رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی به‌ویژه تولید ناخالص داخلی موثر باشد.

پلاک بین‌المللی فقط یک‌بار صادر می‌شود

اسفندماه سال گذشته مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، درباره تردد با خودرو شخصی در کشورهای خارجی توضیح داد که به جز گواهینامه، برای سفر زمینی بین‌المللی با خودرو به دفترچه مالکیت وسیله‌نقلیه نیاز است ترجمه اطلاعات راننده و خودرو است. برای کسی که سفر زمینی با خودرو انجام می‌دهد، علاوه‌بر گواهینامه، مدارک خودرو هم باید بین‌المللی شود. برای گرفتن پلاک بین‌المللی و دفترچه مالکیت خودرو باید «پروانه خروج بین‌المللی» ارائه شود.

این پروانه را از تمام گمرکات اجرایی حتی در مرز می‌توان دریافت کرد. پس از دریافت پروانه خروج معتبر، به همراه گذرنامه و سند مالکیت خودرو می‌توان به دفاتر کانون مراجعه کرد تا دفترچه خودرو تهیه شود و اگر کسی با وسیله نقلیه شخص دیگری قصد خروج از کشور را دارد، باید حتما وکالت خروج از کشور را از دفترخانه دریافت کند تا دفترچه مالکیت صادر شود.

حوریوش عسکری افزود: علاوه‌بر این‌ها به برچسب تردد (TRACKING TAG) نیاز است که روی خودرو الصاق می‌شود و دارای شناسه ایران (IR) و QR code است که تمام اطلاعات راننده و دفترچه مالکیت در آن قرار دارد. این مورد برای کنترل گمرک و پلیس مرزی، ضروری است.

پلاک بین‌المللی فقط یک بار صادر می‌شود و قائل به شماره شاسی خودرو است، اما دفترچه مالکیت خودرو و برچسب رهگیری هر کدام، یک سال اعتبار دارد.‌

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره الزام دیگر کشورها برای همراه داشتن کارنه دوپاساژ، گفت ممکن است در برخی کشورهای اروپایی چنین مقرراتی وجود داشته باشد، ولی بین کشورهای همجوار با ایران، درحال‌حاضر امارات و پاکستان چنین الزامی دارند.

توصیه می‌شود پیش‌از سفر به دیگر کشورها، ‌حتما مقررات تردد با خودرو، بررسی شود. سندی که ایران صادر می‌کند در تمام کشورها، اعتبار دارد، ولی برخی کشورها برای ورود با خودرو، الزام‌هایی را تعیین کرده‌اند. برای نمونه، ما با امارات مرز زمینی نداریم و اتومبیل‌ها از طریق کشتی به این کشور منتقل می‌شود و برای اینکه خودرو از کشتی خارج شود، داشتن کارنه‌دوپاساژ الزامی است. یا از مرز میرجاوه به سمت پاکستان که تردد کشنده‌های تریلر بسیار انجام می‌شود، باید چنین سندی همراه راننده‌ها باشد.

وی تاکید کرد برای یک سفر زمینی حتما باید مدارک به‌روز و معتبر باشد. چون اگر مسافر در کشور دیگری دچار حادثه شود، ممکن است درصورت نداشتن مدارک معتبر با برخوردهای شدیدی مواجه شود. مواردی بود که به‌همین دلیل کار به زندان کشیده و پیگیری امور بسیار دشوار شده است.

مرجع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *