اقدام مشکوک گوگل در برابر تبلیغات حاوی کلمه «اتریوم»

اقدام مشکوک گوگل در برابر تبلیغات حاوی کلمه «اتریوم»
خلاصه اخبار

یک استارتاپ مبتنی بر اتریوم در صربستان در اوایل این هفته، متوجه شد تبلیغاتش در گوگل در موارد خاصی نمایش داده نشده‌‌اند. زمانی که شرکت این مورد را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهد، پی می‌برد که کلید واژه‌ی «Ethereum» به طور کلی در گوگل ادز (Google Ads) ممنوع شده و به کاربران در این پلتفرم سرویس داده نمی‌شود.

چرا شرکت‌ها با تبلیغات گوگل مربوط به اتریوم مشکل دارند؟

به گزارش سیگنال به نقل ازارز دیجیتال، این استارتاپ در طی چند روز گذشته برای برقراری ارتباط با گوگل تلاش کرده تا شاید توضیحی راجع به حذف تبلیغات مربوط به اتریوم دریافت نماید. یکی از نمایندگان این استارتاپ در ۱۲ ژانویه اعلام کرد که گوگل به آنها پاسخی نداده و اینچنین نوشت:
ما در شش ماه گذشته از گوگل ادز برای افزایش بازدید سرویس‌های ممیزی قرارداد هوشمند خود استفاده می‌کردیم تا اینکه در چند روز گذشته متوجه تغییر عجیبی شدیم. به نظر می‌رسید گوگل کاملا کلیدواژه‌ی اتریوم را در لیست سیاه خود قرار داده است و از نهم ژانویه تمامی کلیدواژه‌هایی که شامل اتریوم بودند در کمپین‌های ما، تبلیغات را نشان نمی‌دادند.

به نظر می‌رسد شرکت گوگل به طور کلی تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال و یا اتریوم را در لیست سیاه خود قرار نداده بلکه به علت شمار زیادی کلاه‌برداری و عملیات جعلی‌ای که در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ مشاهده کرده، با احتیاط و آهسته به سمت مجوز انتشار این تبلیغات می‌رود.
گوگل در سپتامبر ۲۰۱۸ تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را پس از ممنوع اعلام کردن آنها در مارس ۲۰۱۸، در پلتفرم خود از سر گرفت. اسکات اسپندر (Scott Spender) مدیر اجرایی این شرکت، پس از آنکه غول موتور جستجو در ماه مارس تبلیغات حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را به شدت ممنوع اعلام کرد، گفت:
ما گوی بلورین پیش‌گویی نداریم و نمی‌دانیم آینده‌ی ارزهای دیجیتال به چه سمتی می‌رود. اما به اندازه‌ی کافی آسیب به مشتریان و یا پتانسیل آسیب به آنها را دیده‌ایم و می‌دانیم این حوزه‌ای است که باید بسیار با احتیاط با آن برخورد کنیم.
در آن زمان تحلیلگران اظهار کردند که گوگل تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را به خاطر جریان تبلیغاتی مرتبط با کلاه‌برداری بر روی این پلتفرم ممنوع کرده است. پنج ماه بعد، دستورالعمل اکیدی به عموم ابلاغ شد و غول تکنولوژی شروع به مجوز دادن تبلیغات کریپتو اما اینبار به تعداد محدودی شرکت کرد.
گوگل برای اطمینان از اینکه هیچ تبلیغات مرتبط با کلاه‌برداری منتشر نمی‌شود؛ اظهار کرد که تمامی تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را به دقت ارزیابی کرده و تنها به تعدادی از تبلیغات در این حوزه مجوز انتشار خواهد داد.

ممکن است برنامه‌های تبلیغاتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های تازه‌ کار در اکوسیستم کریپتو، با در نظر گرفتن اینکه گوگل بسیار محتاطانه تنها به بخش کوچکی از تبلیغات ارزهای دیجیتال در آینده‌ی نزدیک و قابل پیش‌بینی در پلتفرم خود مجوز نشر می‌دهد، توسط این شرکت پذیرفته نشوند.


از گوگل انتظار پذیرش تبلیغات زیادی را نداشته باشید

عدم تایید تبلیغات گوگل تنها محدود به اتریوم و دیگر جوامع کریپتو نیست. این استارتاپ مبتنی بر اتریوم اعلام کرد:
ما نگران این هستیم که گوگل اتریوم را به دلایل خاصی مورد هدف قرار داده و می‌خواهد ببیند آیا ما به عنوان یک انجمن قادریم بر تیم گوگل ادز فشار آورده تا سیاست‌ کلمات کلیدی خود را طوری تنظیم کند که حداقل توضیح منطقی‌ای برای چنین مقررات تبعیض‌آمیزی داشته باشد.
گوگل به احتمال زیاد تا زمانی که جامعه‌ی کریپتو قدرت کافی برای تشخیص کلاه‌برداری‌ها و تبلیغات مربوط به فعالیت‌های جعلی را بدست آورد، نسبت به پذیرش تبلیغات ارزهای دیجیتال محتاطانه عمل خواهد کرد.