پرداخت بیمه تامین اجتماعی با موبایل | حق بیمه 1402

پرداخت بیمه تامین اجتماعی با موبایل | حق بیمه 1402

پرداخت بیمه تامین اجتماعی همان واریز حق بیمه تامین اجتماعی بیمه‌شدگان است. حق بیمه مبلغی است که کارفرما و کارگر مطابق قانون کار به ‌صورت ماهیانه برای استفاده کارگر از مزایای بیمه تأمین اجتماعی به سازمان مذکور پرداخت می‌کنند. برای محاسبه نرخ بیمه در سال ۱۴۰۲ از بن کارگری، حقوق روزانه کارگر و حق مسکن او استفاده می‌شود.طریقه و نحوه پرداخت بیمه تامین اجتماعی به دو صورت آنلاین و حضوری برای بیمه‌شدگان فراهم است. در ادامه‌ی همین مطلب به بررسی اطلاعات پرداخت بیمه می‌پردازیم.

حق بیمه در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

با توجه به افزایش پایه حقوق در سال ۱۴۰۲، حق بیمه کارمندان هم افزایش خواهد یافت. با این حال، فرمول محاسبه حق بیمه هیچ تغییری نکرده است و تنها مقدار آن افزایش می‌یابد. گفتنی است که روزهای کارکرد فصل‌های بهار و تابستان با روزهای کارکرد فصل‌های پاییز و زمستان متفاوت است. در نتیجه، حق بیمه در سال ۱۴۰۲ به دو دسته تقسیم می‌شود که در جدول زیر آورده شده و نرخ حق بیمه در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

 ماه‌های ۳۰ روزهماه‌های ۳۱ روزه
مبلغ کل حق بیمه۱۷۰۳۹۲۵۰ ریال۱۷۴۵۷۲۲۵ ریال
سهم کارفرما۱۳۰۶۳۴۲۵ ریال۱۳۳۸۳۸۷۳ ریال
سهم کسری حقوق کارگر۳۹۷۵۸۲۵ ریال۴۰۷۳۳۵۳ ریال

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، ۷ درصد از حق بیمه توسط کارگران و ۲۳ درصد از آن توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود و این نسبت هرگز تغییر نمی‌کند. در حقیقت، ۲۰ درصد از این ۲۳ درصد حق کارفرما است که ۳ درصد آن برای بیمه بیکاری است؛ اما چون دولت آن را پرداخت نمی‌کند (به‌خاطر بیکار نبودن کارگر) کارفرما باید تمام ۲۳ درصد را پرداخت نماید. شایان ذکر است که افراد می‌توانند حق بیمه تأمین اجتماعی خود را از طریق «اپلیکیشن پرداخت بیمه تأمین اجتماعی» هم پرداخت نمایند.

نحوه پرداخت بیمه تامین اجتماعی


همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به دو صورت اینترنتی (و با موبایل) و حضوری امکانپذیر است. در بخش زیر، به جزئیات نحوه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به صورت جامع و مفصل اشاره می‌کنیم:

پرداخت غیر حضوری بیمه تامین اجتماعی (موبایلی و اینترنتی)

برای پرداخت اینترنتی بیمه تامین اجتماعی با موبایل می‌توانید به وب‌سایت خدمات اینترنتی بانک مورد نظر و یا خود سامانه تامین اجتماعی مراجعه کنید.

  • پیش نیاز واریز غیر حضوری و اینترنتی بیمه تامین اجتماعی در سامانه es.tamin.ir، ثبت نام در آن است.
  • بعد از ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی، یک پروفایل برای شما ایجاد می‌شود. با رمز عبور و نام کاربری که دریافت می‎کنید، مجاز هستید وارد پروفایل خود شوید. شما می‌توانید از طریق منو بیمه‌شدگان در بالای صفحه، نسبت به پرداخت انلاین حق بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید.
سامانه پرداخت بیمه تامین اجتماعی

چه کسانی می‌توانند به سامانه پرداخت بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند؟

این سایت با نام سامانه غیرحضوری تامین اجتماعی هم شناخته می‌شود. زیرا، این سامانه به نشانی اینترنتی es.tamin.ir برای ارائه‌ی اینترنتی فیش پرداخت بیمه‌شدگان در نظر گرفته شده است. گروه‌های بیمه‌ای زیر برای ثبت نام در این سامانه و قرار گرفتن در لیست پرداخت بیمه می‌توانند اقدام کنند:

  • حرفه‌ای
  • مشاغل آزاد
  • اختیاری
  • کارگران ساختمانی
  • رانندگان انفرادی

پرداخت اینترنتی حق بیمه تامین اجتماعی از چند مرحله ساده تشکیل شده است و نسبت به مراجعه حضوری بسیار آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به تامین اجتماعی پرداخت حق بیمه را به صورت حضوری انجام دهند.

برای پرداخت غیر حضوری حق بیمه تامین اجتماعی روش‌های بسیار متنوع وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • پرداخت بیمه از وب‌سایت تامین اجتماعی
  • پرداخت غیرحضوری حق بیمه از تلفن بانک
  • پرداخت غیر حضوری حق بیمه از طریق دستگاه‌های کارتخوان (POS)
  • پرداخت آنلاین از طریق اپلیکیشن تامین اجتماعی
  • پرداخت غیرحضوری بیمه از طریق کد USSD (موبایل)

پرداخت حضوری

اگر امکان واریز بیمه تامین اجتماعی با موبایل برای شما فراهم نیست، می‌توانید از روش مراجعه حضوری استفاده کنید. در روش پرداخت بیمه تامین اجتماعی به صورت حضوری می‌توانید یکی از روش‌های مراجعه به بانک، کافی نت و دستگاه ATM را انتخاب کنید. جزئیات هر کدام از این روش‌ها در بخش زیر آمده است:

1- مراجعه حضوری به بانک

در صورتی که تصمیم به پرداخت حق بیمه با مراجعه حضوری به بانک را دارید، باید به یک نکته‌ی مهم توجه داشته باشید.

  • دارا بودن حساب فعال در یکی از شعب بانک‌های طرف قرارداد پرداخت حق بیمه، یکی از الزامات این روش محسوب می‌شود. سازمان تامین اجتماعی با تمام بانک‌ها همکاری متقابل ندارد.

2- دفاتر خدمات عمومی و یا کافی‌نت‌ها

طریقه پرداخت بیمه به این صورت است که ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات عمومی یا کارگزاری‌های بیمه مراجعه کنید. در این روش باید یک کارت بانکی با رمز دوم را به همراه فیش حق بیمه تامین اجتماعی به همراه داشته باشید.

3- دستگاه ATM بانک

در حال حاضر، امکان واریز کردن حق بیمه با دستگاه ATM برای افراد فراهم است. در این روش پس از مراجعه به دستگاه خودپرداز و وارد کردن کارت و رمز، گزینه پرداخت فیش حق بیمه تامین اجتماعی را انتخاب کنید. حال می‌توانید با وارد کردن اطلاعات بیمه خود نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنید.

نرخ بیمه چگونه تعیین می‌شود؟

بسیاری از کارمندان هنوز نمی‌دانند حق بیمه در سال ۱۴۰۲ چگونه تعیین می‌شود. این نرخ هر سال با افزایش پایه حقوق کارمندان رشد می‌کند و باید توسط کارگر و کارفرما پرداخت شود.
مسئله این است که عوامل مختلفی روی نرخ بیمه تأثیر می‌گذارند و مهم‌ترین آن‌ها حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن است. به‌عبارت دقیق‌تر، سازمان تأمین اجتماعی کشور از فرمول زیر برای محاسبیه حق بیمه کل کارگران استفاده می‌کند:


(( تعداد روز های کارکرد x پایه حقوق روزانه ) + حق مسکن + بن کارگری ) x سی درصد

زمان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی


نکته‌ی مهم اینجا است که زمان و تاریخ پرداخت حق بیمه در تامین اجتماعی براساس هر نوع شغل متفاوت است. در بخش زیر، زمان پرداخت بیمه در هر گروه را به تفکیک بررسی کرده‌ایم:

1- بیمه مشاغل آزاد

پرداخت حق بیمه برای مشاغل آزاد با توجه به شرایطی که انتخاب می‌کنند، متفاوت است. برای مثال، اگر افراد دارای مشاغل آزاد به صورت ماهیانه، فیش پرداخت می‌کنند، تا پایان ماه بعدی ملزم به واریز آن هستند.

2- بیمه شدگان اختیاری

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اختیاری به این صورت است که خود شخص اقدام به واریز می‎کند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که زمان پرداخت فیش بیمه برای افراد این گروه متفاوت است.

3- پرداخت ماهیانه

مهلت زمانی پرداخت ماهیانه فیش بیمه تا دو ماه بعد است.

4- پرداخت سه ماهه

شرایط پرداخت سه ماهه به این صورت است که پس از دریافت فیش تا یک روز پس از آخرین روز از ماه سوم، فرد مجاز است تا برای پرداخت حق بیمه اقدام کند.

5- پرداخت شش ماه و یکسال

در روش پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به مدت شش ماه تا یکسال تا آخرین روز زمان تعیین شده در فیش فرصت دارید.

چرا حق‌ بیمه اهمیت زیادی دارد؟

تمام کارفرماها مطابق با قانون کار باید سهم خود از حق بیمه کارگران و سهم کارگران از حق بیمه خود را به‌صورت ماهانه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند. سهم کارگران مستقیماً از حقوق ماهانه آن‌ها کم می‌شود و کارفرما آن را به سازمان مذکور پرداخت می‌کند. بعد از پرداخت حق بیمه، کارگران می‌توانند از خدماتی مثل بیمه درمانی، بازنشستگی، مستمری از کارفتادگی یا مستمری بازماندگان استفاده کنند.

سوالات متداول


حق بیمه سال 1402 چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه حق بیمه سال 1402 بر اساس پایه حقوق روزانه کارگر و بن کارگری و حق مسکن هر فرد صورت گرفته است که در متن مقاله نیز توضیحات بیشتری در این مورد آورده شده است.

نرخ حق بیمه سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

نرخ حق بیمه سال ۱۴۰۲ برای ماه های 30 روزه مبلغ 17039250 ریال و ماه های 31 روزه 17457225 ریال می باشد که در متن مقاله به جزئیات میزان نرخ بیمه سال 1402 پرداخته‌ایم.

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به چه صورت انجام می‌شود؟

برای واریز کردن بیمه تامین اجتماعی می‌توانید یکی از دو صورت مراجعه حضوری (بانک، دستگاه ATM، دفاتر خدمات عمومی یا کافی‌نت) و یا اینترنتی (es.tamin.ir یا سایت بانک مورد نظر) را انتخاب کنید.

نحوه پرداخت بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

طریقه پرداخت حق بیمه در تامین اجتماعی با توجه به روشی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. برای دریافت جزئیات بیشتر، اینجا را بخوانید.

چه زمانی برای پرداخت حق بیمه مراجعه کنم؟

براساس گروه بیمه‌ای که در آن قرار دارید، محدودیت زمانی واریزی بیمه تامین اجتماعی مطرح می‌شود.

نرخ حق بیمه سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

نرخ حق بیمه سال ۱۴۰۲ برای ماه های 30 روزه مبلغ 17039250 ریال و ماه های 31 روزه 17457225 ریال می باشد که در متن مقاله در رابطه با نرخحق بیمه سال 1402 مفصلا توضیح داده ایم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات به اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران