ارز مسافرتی – نحوه دریافت، مقدار و قیمت در 1402

ارز مسافرتی – نحوه دریافت، مقدار و قیمت در 1402

مقدار ارز مسافرتی و نحوه دریافت آن در نیمه دوم سال 1402 با تغییراتی همراه بود. این مطلب براساس خبرهای جدید ارز مسافرتی برای مسافرت هوایی در اسفند ماه نوشته شده است. برای گرفتن ارز مسافرتی، هیچ سامانه‌ای معرفی نشده است. به همین خاطر، مسافران، حضورا با در دست داشتن مدارک لازم در طی چند مرحله می‌توانند ارز را بعد از گیت فرودگاه به صورت اسکناس دریافت کنند. مقدار ارز برای مسافرت هوایی حداکثر تا 500 یورو و برای سفر ریلی، زمینی و دریایی 300 یورو است.

طبق آخرین اخبار، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که از 7 اسفند 1402 برای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان آخر سال، برای هر نفر سهمیه فروش ارز مسافرت‌های هوایی از 500 یورو به 1000 یورو افزایش یافت.

در ادامه‌ی این مطلب به جزئیات بیشتری از مراحل خرید ارز مسافرتی برای افراد واجد شرایط اشاره کردیم. با ما همراه باشید.

اخبار بازار ارز، طلا و سکه را در اپلیکیشن سیگنال بخوانید

ارز مسافرتی چیست و مقدار آن برای هر سفر چقدر است؟


ارز مسافرتی، سهمیه‌ای به صورت سالانه (سالی یک ‌بار) است که برای تهیه ارزان‌تر ارزهای خارجی در سفر به کشورهای دیگر به هر فرد واجد شرایط تعلق می‌گیرد. پس اگر قصد سفر به کشورهای بدون ویزا و کشورهای با ویزا را دارید، به این نکته در نظر داشته باشید که فقط یک بار، مجاز به دریافت این ارز در طول یک سال هستید.

با توجه به اعلامیه‌های رسمی اخیر بانک مرکزی در اسفندماه سال 1402، مقدار ارز مسافرتی به ازای مسافرت‌های هوایی حداکثر تا 1000 یورو (یا معادل آن به سایر ارزهای مجاز) و به ازای مسافرت‌های زمینی، دریایی و ریلی 300 یورو است.

نوع سفر خارجیمقدار ارز مسافرتی در سال 1402
مسافرت هواییحداکثر تا 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزهای مجاز
مسافرت زمینی، دریایی و ریلی300 یورو

این در حالی است که در آبان ماه پارسال، مقدار ارز مسافرتی 2000 دلار یا یورو برای مسافران بود.

قیمت ارز مسافرتی چقدر است؟


در گذشته، با مراجعه به سایت mex.co.ir می‌توانستید قیمت ارز مسافرتی را به صورت آنلاین و لحظه‌ای ببینید. اما در حال حاضر، هیچ نوع سامانه‌‎ای از سوی دولت برای دیدن قیمت این ارز اعلام نشده است.

قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۱ نسبت به مبلغ آزاد آن کمتر است. به طوری که قیمت دلار مسافرتی نسبت به دلار بازار آزاد، کمتر است. همین موضوع باعث شده تا افراد سودجو به دنبال دریافت این ارز باشند.

طبق گفته روابط عمومی بانک مرکزی، یوروهای مذکور به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه می‌شود که در زمان نگارش این مطلب نرخ یورو اسکناس مرکز مبادله 46 هزار و 500 تومان است.

نحوه دریافت ارز مسافرتی


در حال حاضر (اسفندماه 1402) شرایط دریافت ارز سفر هوایی در هفت فرودگاه کشور فراهم شده است.

نحوه دریافت ارز مسافرتی به صورت حضوری و مرحله به مرحله است و متقاضی ملزم به طی کردن این مراحل است. برای گرفتن این ارز، 6 مرحله مشخص شده در عکس زیر را طی می‌کنید. (این مراحل از سوی شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به صورت رسمی منتشر شده است.)

نحوه دریافت ارز مسافرتی هوایی

هنوز، بازه زمانی که برای خرید ارز مسافرتی هوایی طول می‌کشد، مشخص نشده است. اگر تجربه‌ی دریافت آن را دارید؛ از طریق فرم نظرات برای ما بنویسید.

مرحله 1: مراجعه به شعب ارزی بانک ملی، ملت یا سامان به همراه مدارک

اولین کاری که برای دریافت ارز مسافرتی باید انجام بدهید، تهیه مدارک لازم و ارائه‌ی آن به شعب ارزی بانک ملی، ملت یا سامان است. مدارکی که باید تهیه کنید به صورت زیر هستند:

  • بلیط مسافرت هوایی اعم از یکسره یا دوسره (کاغذی یا الکترونیکی)
  • گذرنامه معتبر
  • ویزای کشور مقصد
  • عوارض خروج از کشور (در صورت نیاز)

مرحله 2: بررسی مدارک توسط بانک

بعد از تحویل، این مدارک بررسی می‌شوند و نتیجه تایید یا رد آن‌ها به شما اعلام می‌شود. در صورتی که نتیجه تایید را از سوی بانک دریافت کردید، وارد مرحله بعد می‌شوید.

مرحله 3: پرداخت معادل ریالی ارز توسط متقاضی

مبلغ ارز مسافرتی هوایی را پیش از ورود به گیت فرودگاه پرداخت می‌کنید. بنابراین براساس قیمت ارز مسافرتی، وجه ریالی آن را در کارت بانکی خود تهیه کرده و پرداخت کنید.

مرحله 4: صدور رسید توسط بانک و ارائه به متقاضی

اگر پرداخت ریالی شما موفقیت آمیز باشد، یک رسید بابت هزینه ریالی ارز مسافرتی دریافت می‌کنید. (اطلاعات فروش ارز در دو نسخه تحت عنوان رسید مشتری و رسید بانک چاپ می‌شود.)

مرحله 5: عبور از گیت فرودگاه و مراجعه به بازار ارزی

شرط اصلی دریافت ارز مسافرتی، عبور مسافر از گیت فرودگاه است. مسافر به همراه رسید (حواله ارزی) می‌تواند به باجه‌های بانک (پس از باجه کنترل گذرنامه) مستقر در فرودگاه های بین المللی مراجعه کرده و نسبت به دریافت ارز خود اقدام کند.

مرحله 6: ارائه رسید و دریافت اسکناس ارز

در اسفند ماه 1402، فروش ارز به مسافرانی که از طریق فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، ارومیه و اهواز به خارج از کشور سفر می‌کنند، امکانپذیر است.

شرایط گرفتن ارز مسافرتی چیست؟


متقاضیان خرید ارز مسافرتی لازم است شرایط گرفتن آن را داشته باشند. از جمله شرایط دریافت آن می‌توانیم به داشتن بلیط سفر اشاره کنیم. در ضمن، افراد بالاتر از 12 سال می‌توانند این ارز را دریافت کنند.

در صورتی که قبلا با ارائه بلیط سفر، ارز مسافرتی دریافت کردید، تا پایان همان سال نمی‌توانید مجددا نسبت به دریافت ارز اقدام نمایید.

سوالات متداول


نحوه دریافت ارز مسافرتی 1402 چگونه است؟

برای دریافت ارز مسافرتی نیازی به ثبت نام در سایت نیست. متقاضی خرید ارز مسافرتی باید به یکی از شعب ارزی بانک ملی ایران مراجعه کرده و بعد از پرداخت معادل ریالی آن، یک رسید دریافت می‌کند. فرد بعد از عبور از گیت فرودگاه، با ارائه رسید می‌تواند اسکناس ارز را دریافت کند.

مقدار ارز مسافرتی 1402 چقدر است؟

طبق تصمیم جدید بانک مرکزی در اسفند سال 1402، میزان ارز مسافرتی برای مسافرت‌های زمینی، دریایی و ریلی ۳۰۰ یورو و به ازای مسافرت‌های هوایی حداکثر 1000 یورو است.

شرایط خرید ارز مسافرتی چیست؟

افراد متقاضی در رده سنی بالاتر از 12 سال که بلیط هواپیما دارند و در سال جاری، ارز مسافرتی دریافت نکردند؛ شرایط دریافت ارز مسافرتی بعد از گیت فرودگاه را دارند.

منبع: سایت سیگنال

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • پسر من ۹ ساله هستش نزدیک ۱۰ ارز مسافرتی بهش تعلق می‌گیرد؟

  • سلام
    اگه شخصی که امسال ارز با کدملی (که چند ماه پیش میشد ثبت نام کرد و خرید) خریده باشه،بازم میتونه ارز مسافرتی بگیره؟
    البته ارز باعنوان ارز مسافرتی گرفته نشده.

    • ارز مسافرتی به کسانی که با کارت ملی در سال جاری ارز گرفته اند تعلق میگیرد؟

      • این ارز ۵۰۰ دلاری همون ارز ۲۰۰۰ دلاری هست یا نه؟
        کسی اگ میدونه اسم این دو مورد رو بگه لطفا

    • باسلام. نحوه دریافت و شرایط خرید ارز مسافرتی ، در همین مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

      • سلام برای کربلا زمینی رفتیم قبل مصوبه ولی بعد مصوبه ۷ اسفند برگشتیم میشه و باید کجا بریم

    • ایا مبلغ ارز مسافرتی رو در فرودگاه پرداخت میکنیم یا قبلا به بانک واریز میکنیم

  • سلام
    یک جا گفته شده که سقف خرید ارز مسافرتی ۲۰۰۰ یورو است و در جای دیگر گفته شده که به‌هر مسافر ۵۰۰ یورو بیشتر نمی دهند کدام یک درست است . ممنون

    • ارز ثبت نامی که باید حساب ارزی باز کنید و تا پنج روز حق برداشت ندارید و ۵ درصد کارمزد ریالی هست حدود ۲۰۰۰ یورو هست ولی ارز مسافرتی که از گیت رد میشید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار هست بستگی به کشور مقصد دارد هم میتونید مبلغ ریالی رو قبلا پرداخت کنید و در فرودگاه از عابر بانک مبلغ دلارش رو بگیرید و هم میتونید همزمان بعد گیت از دستگاه عابربانک ملت یا ملی ریالی واریز کنید و دلاری تحویل بگیرید پروسه پیچیده ای نیست من خودم نزدیک به ۱۲ ساله خانوادگی سالی دو سه بار رفت و آمد میکنم هنوز یکبار هم اقدام نکردم

  • نمیاره اخه که بتونیم ثبت نام کنم.از کجا باید قسمت ثبت نام رو بیاریم!؟؟

  • سلام وقتتون بخیر
    من امروز خواستم ثبت نام کنم اما وقتی مقدار ارز و شهر رو انتخاب کردم خطا زد که استعلام سنا با خطا همراه شد باید برای این مشکل چیکار کنم؟!

  • سلام این سامانه در هیچ یک از ساعات روز نوبت نمی‌ده پس این نوبت ها مال کیه

  • سلام
    امروز یکشنبه 25 دی و نیمه تعطیل اعلام کردند و صرافی هم بیش از 10 بار تماس گرفتیم کسی جواب نمی دهد. الان امروز نوبت من باطل شد. باز هم می‌تونم ثبت نام کنم؟

  • سلام کسی که ارز توافقی از روی کارت ملی گرفته میتواند ارز مسافرتی روی بیلیط هواپیما بگیرد در یکسال

      • سلام.در دهک بندی تاثیر میذاره واگر مثلا دهک۳باشیدمشمول۴۰۰هزار یارانه هستین واگر با خرید ارز دهک بندی شما از۴به بالابره مبلغ یارانه کمترمیشه.

  • با سلام اصفهان هستم برای ثبت نام قسمت انتخاب صرافی نه صرافی معرفی کرده خودم هم هرچی اسم صرافی میزنم قبول نمی کنه الان چند روز شده چرا؟باید چه کار کنم؟

  • سلام ارایه بلیط یا ویزا اجباریه؟ و این که تو کدوم مرحله انجام میشه؟

  • سلام، من از طریق سایت درخواست دلار کردم ادرس و شماره صرافی برام اومد ولی از صفحه خارج شد و نتونستم ادس و شماره صرافی رو بردارم، چطوری میتونم پیگیری کنم دوباره ادرس صرافیم رو بگیرم؟

  • من ارومیه هستم هرچی میزنم از ارومیه صرافی نمیاره فقط ماکو میاره دلیل چیه

    • 12 ظهر نگاه کن یا هم صبح اول وقت چون تو ارومیه درخواستش زیاده زود تموم میشه

    • سلام
      داداش بلیط ارائه کردی؟ یعنی حتما باید بلیط داشته باشی؟ و اینکه برا بلیط هواپیما یا اتوبوس برا کدومش ارز بیشتر میدن؟
      ممنون میشم جواب بدین

  • ۱۰ روز هست مرتبا ثبت نام میکنم
    و جواب عدم تایید می‌آید
    چگونه پیگیری کنم
    اهواز هستم

    • با سلام
      پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی سامانه بازار متشکل ارز ایران تماس حاصل نمایید.

  • سلام
    3 روز میشه هنوز از طرف صرافی خبری نشده …چطور میشه پیگیری کرد
    ممنون

    • با سلام
      پیشنهاد می‌کنیم موضوع را از صرافی که انتخاب کرده‌اید، پیگیری کنید.

    • من فریب دلالان ارز وخوردم پول ۴۰۰۰دلار(۲نفرهرنفر۲۰۰۰دلار)به حساب ۲نفرکه سهمیه ارز با کارت ملی خودشون وبه دلالان ارز فروخته بودند کردم موقع تحویل دلاله رفت توصرافی دلار اون اشخاص وبدون فهمیدن من گرفت وسوارموتور شد وفرار کرد حالا باید چه کنم .

  • ده روز وارد میشم ولی هیچ صرافی تایید نمیکن همه صرافیا فقط آشناهای خودشونو تایید میکنن قبلنا که حضوری بود بهتر بود تا الان

  • در صورت انصراف و عدم مراجعه بازم امکان خرید ارز هست؟ یا به کل سهمیه سوخت میشه؟

  • سامانه فقط جهت سرکار گزاشتن مردم بیچاره طراحی شده و هیچ کاربردی نداره و خطا ارور میده

  • چراهرچقدراطلاعات شماره تلفن وکارت ملی راواردمی کنم اعلام خطامی دهدومی نویسدشماره تلفن وکارت ملی اشتباه واردشده است این چه نوع سامانه بی ارزشی است که دولت آن رابه زوربه مامردم تحمیل کرده است آیادرهمه کشورهااینچنین ارزخریداری می کنند

  • در صورت انتخاب اشتباهی شهر بعد از تایید از طرف صرافی چگونه می توان آن را عوض یا حذف کرد؟

  • چرا فقط آیکون ارز توافقی به یورو و دلار فعال است؟ ارز دولتی چه می شود؟

  • با سلام
    در سامانه فقط ارز توافقی به میزان 2000 دلار یا یورو امکان انتخاب دارد و گزینه ای بابت انتخاب سرفصل دریافت ارز مسافرتی (500 یورو) وجود ندارد، از آنجایی که ارز مسافرتی ارزان تر از ارز توافقی بوده است، آیا در زمان تحویل ارز توافقی، 500 یورو یا دلار ارز مسافرتی با قیمتی متفاوت ارائه می گردد یا اینکه دیگه ارز مسافرتی حذف شده و جایگزین آن ارز توافقی شده است؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ارز مسافرتی را چگونه میشه جدا از ارز توافقی دریافت نمود.

    • سلام اصلا سایت باز نمیشه وکد تایید نمی فرسته تا وارد سایت بشیم

    • با سلام
      در سامانه فقط ارز توافقی به میزان 2000 دلار یا یورو امکان انتخاب دارد و گزینه ای بابت انتخاب سرفصل دریافت ارز مسافرتی (500 یورو) وجود ندارد، از آنجایی که ارز مسافرتی ارزان تر از ارز توافقی بوده است، آیا در زمان تحویل ارز توافقی، 500 یورو یا دلار ارز مسافرتی با قیمتی متفاوت ارائه می گردد یا اینکه دیگه ارز مسافرتی حذف شده و جایگزین آن ارز توافقی شده است؟
      ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ارز مسافرتی را چگونه میشه جدا از ارز توافقی دریافت نمود.

  • وقت بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم
    دیگه بدون ثبت نام اینترنتی
    نمیشه ارز دولتی دریافت کرد !؟؟؟

  • سلام. خواستم بدونم ارز مسافرتی کماکان ۲۰۰۰یورو هست یا به ۵۰۰یورو واسه کشورهای با ویزا تبدیل شده .لطفا اطلاع رسانی کنید ممنون میشم

    • طبق جدیدترین خبرها، سقف فروش ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا، 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است.

      • سلام دوست عزیز
        من برای خرید ارز صرافی ایران زمین شهرک غرب رو انتخاب کردم ولی خب دوروزه ک هیچ پاسخی دریافت نکردم یه راهنمایی میکنید ک چیکار کنم؟

      • سلام. اگر زمان مراجعه به صرافی برای خرید ارز کارت ملی تعیین شود و من مراجعه نکنم، فرصت خرید ارز با کارت ملی برای دفعات بعد از بین می رود؟

      • سلام ببخشید من ثبت نام کردم وقتم داد بهم ولی نتونستم برم تو اون تایم صرافی مشکلی برام پیش اومد
        الان هرچی دوباره میرم تو سایت ک دوباره ثبت نام کنم و دوباره وقت بگیرم دیگ نمیشه
        مشکلش چیه

    • من الان دو روزه دارم درخواست ثبت میکنم هی پیام میاد از طرف صرافی تایید نشدین علتش چیه میشه منو راهنمایی کنین

    • چه ساعتی میتونیم در سامانه برخط ثبت نام کنیم کل بیست چهار ساعته فعال است