مرکز مبادله ارز و طلا + جزئیات و نحوه کار

مرکز مبادله ارز و طلا + جزئیات و نحوه کار

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در ۱۱ بهمن ۱۴۰۱، مرکز مبادله ارز و طلای ایران فعالیت خود را از روز سه‌شنبه ۲ اسفندماه آغاز می‌کند.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام است که این مرکز چند تالار معاملاتی و عرضه ارز و طلا خواهد داشت. با این حال، در مرحله اول تالار ارز خدماتی و تالار حواله مرکز مبادله ایران آغاز به کار می‌کند.

اهداف مرکز مبادله ارز و طلای ایران

از بین مهم‌ترین اهداف ‌مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌توان به افزایش حجم معاملات رسمی، ایجاد مرجعی برای قیمت‌ها و آسان‌تر شدن دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا اشاره کرد. تقویت و بهنیه‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ابزارسازی و نهادسازی در بازار ارز و طلا از دیگر اهداف این مرکز محسوب می‌شود.

تالار حواله ارزی

در تالار حواله ارزی، ارز صادراتی شرکت‌های پتروشیمی، مس، فولاد، معدن، قیر و پالایش نفت در اختیار واردکنندگان قرار داده می‌شود. شایان ذکر است که ارز موردنیاز شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان در سامانه نیما تأمین می‌شود.

تالار ارز خدماتی

در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دولت علاوه بر تأمین نیازهای ارزی کشور قصد دارد به‌جای روش‌های نظارت پیشینی، روش‌های نظارت پشینی را گسترش دهد. ارز درمانی، ارز دانشجویی، ارز مأموریت، ارز شرکت‌های هواپیمایی داخلی و ارز شرکت‌های ترانزیت زمینی و دریایی از جمله گروه‌هایی هستند که برای رسیدن به هدف مذکور بازنگری خواهند شد.

تأمین ارز در تالار ارز خدماتی

متقاضیان برای استفاده از ارز خدماتی، با مراجعه به مرکز مبادله ارز و طلای ایران باید مراحل زیر را طی کنند:

  • مراجعه به تارنمای مربوطه
  • ثبت اسناد و مدارد موردنیاز
  • دریافت نتیجه بررسی‌های دستگاه  اجرایی ذیربط
  • مراجعه به بانک ملی

پس از تأیید پرداخت، مراجعه‌کنندگان برای دریافت ارز یا حواله تأییدشده خود باید به شعب منتخب بانک ملی مراجعه کنند.

روش کشف نرخ

نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس منابع و مصارف ارز کشور و در دو تالار نقد و حواله کشف می‌شود. علاوه بر این، متغیرهای بنیادی اقتصادی هم در آن در نظر گرفته می‌شود.

برنامه‌های مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای آینده

از بین مهم‌ترین برنامه‌های مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه تالارها بر اساس نیازهای ارزی کشور
  • گسترش ابزارهای معاملاتی مبتنی بر ارز و طلا (مثل سلف و سواپ)
  • استقرار به‌عنوان مرجع نرخ ارز و طلای کشور
  • توسعه ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی با بازارهای مالی جهانی

مراحل دریافت ارز خدماتی از مرکز مبادله طلا و ارز

در صورتی که شرایط دریافت ارز خدماتی را دارید باید ۴ مرحله زیر را برای دریافت ارز مورد نیاز خود طی کنید:

  • گام اول: ابتدا به یک بانک یا صرافی عضو مرکز مبادله ایران مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل دهید. لیست بانکها یا صرافی‌های عضو روی سایت مرکز مبادله ایران به نشانی WWW.ICE.IR قابل مشاهده است.
  • گام دوم: بانک یا صراف، مدارک را پس از بررسی و اطمینان از تکمیل بودن به نماینده مقیم دستگاه ذیربط در مرکز مبادله ایران تحویل می دهد. درصورتی که مدارک نقص داشته باشد یا مورد تایید نباشد به شما اطلاع رسانی می شود.
  • گام سوم: پس از تایید مدارک توسط نماینده مقیم دستگاه در مرکز مبادله ایران صدور تاییدیه در سامانه ثبت می شود و پیشرفت کار به شما اطلاع رسانی می شود. درصورتی که در بررسی ایرادی متوجه مدارک بود مراتب به شما اطلاع رسانی می شود.
  • گام چهارم: یک روز پس از صدور تاییدیه در سامانه بانک مرکزی و اطلاع رسانی به شما برای دریافت ارز به بانک یا صرافی خود مراجعه کنید. بانک یا صرافی موظف است که پس از صدور تاییدیه نسبت به تامین ارز درخواستی شما با خرید از مرکز مبادله ایران اقدام کند.

در تمامی مراحلی که نیاز به مراجعه متقاضی است درصورت عدم مراجعه بیشتر از یک هفته پرونده مختومه می شود و درصورت تقاضای ارز خدماتی متقاضی باید مجددا درخواست خود را ثبت کند.

اولین کشف نرخ مرکز مبادله ارزی

بر اساس اولین معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران در روز سه شنبه 2 اسفند 1401، قیمت اسکناس دلار ۴۱۵۴۹ تومان و قیمت حواله دلار ۳۶۱۳۰ تومان کشف شد.

برچسب‌ها