وام مسکن یکم و اوراق حق تقدم / تسه

وام مسکن یکم و اوراق حق تقدم / تسه

مسکن، محلی برای بازپروری آرامش، یکی از اساسی‌ترین نیازهای اولیه هر انسان است. وجود مسکن به قدری حائز اهمیت است که حتی اگر خودتان هم خانه دار باشید و قصد خرید یا فروش خانه را هم نداشته باشید، باز هم از قیمت‌های حدودی آن مطلع خواهید شد.

در مقاله پیشین توضیح دادیم که بانک‌ها برای سه بخش اصلی تعمیرات، خرید و ساخت خانه، وام‌های متعددی را ارائه می‌دهند و هر کدام این وام‌ها دارای چه شرایط و مبالغی هستند. در این میان، سه وام مسکن یکم، جوانان و اوراق پرطرفدارترین این وام‌ها هستند. در ادامه کمی بیشتر از وام مسکن یکم و وام اوراق خواهیم گفت.

وام مسکن یکم چیست؟

وام مسکن یکم همان‌طور که از عنوانش پیداست، تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که برای اولین بار قصد استفاده از تسهیلات وام بانک مسکن را دارند. دومین شرطی که پس از وام اولی بودن مطرح می‌شود، داشتن حساب سپرده گذاری در بانک مسکن است.

مبلغ وام مسکن یکم چقدر است؟

تنها 5 سال است که وام مسکن یکم تصویب شده و به مرحله اجرا رسیده است. با این حساب اگر متقاضی دریافت این وام باشید و شرایط لازم و کافی را داشته باشید؛ در مدت زمان اندکی، وام درخواستی خود را دریافت خواهد کرد. تسهیلات و سقف مبلغ وام مسکن یکم به مواردی همچون منطقه محل سکونت و وضعیت تجردتان نیز بستگی دارد.

سقف تسهیلات دریافتی وام مسکن یکم چقدر است؟

برای دریافت وام مسکن، متاهل بودن شرط نیست اما سقف مبالغ پیشنهادی برای متاهلین 2 برابر افراد مجرد تصویب شده است. ماکزیمم تسهیلات در تهران برای مجردها 80 میلیون تومان و برای متاهل‌ها 160 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

برای دریافت این وام باید حداقل موجودی شما 13.5 میلیون تومان باشد. در شهرهایی که جمعیتشان بیشتر از 200 هزار نفر است، سقف تسهیلات برای مجردها 60 و برای جماعت متاهل 120 میلیون تومان تعریف شده. حداقل موجودی برای دریافت این وام 10 میلیون تومان می‌باشد.

وام مسکن یکم و اوراق حق تقدم / تسه
سقف تسهیلات دریافتی وام مسکن یکم چقدر است؟

در شهرستان‌هایی که جمعیت کمتری دارند، این تسهیلات کمتر هم خواهند شد. ماکزیمم این وام برای مجردها 40 و متاهل‌ها 80 میلیون تومان تعیین شده است. برای دریافت وام مسکن باید حداقل 6.7 میلیون تومان پول در حساب خود داشته باشید. با توجه به شرایط و جغرافیای محل سکونت، نرخ سود وام‌ها از 6 تا 8 درصد شناور هستند. مدت زمانی که برای بازپرداخت این وام تصویب شده، یک دوره 12 ساله می‌باشد.

شرایط دریافت وام مسکن یکم چیست؟

  1. اولین نکته‌ای که باید در مورد وام مسکن یکم بدانید، این است که از سال 1399 به بعد امکان سپرده گذاری در این صندوق به اتمام رسیده. در واقع اگر شما جز کسانی باشید که پیش از تاریخ 1399.09.08، اقدام به افتتاح حساب کرده‌اند، می‌توانید از تسهیلات وام مسکن یکم برخوردار شوید، در غیر این صورت، بهره‌مندی از این وام شامل حال شما نخواهد شد.
  2. شخصی که متقاضی وام مسکن است، حداقل باید 18 سال تمام داشته باشد و درآمدش کفاف بازپرداخت اقساط را بدهد. علاوه بر این، شخص خواستار وام نباید تا پیش از این از تسهیلات وام مسکن به صورت کلی استفاده کرده باشد.
  3. فردی که درخواست وام داده نباید سابقه بدی از خود در هیچ بانکی بر جای گذاشته باشد. سابقه چک برگشتی، بدقولی در پرداخت اقساط، بدهی سررسیده شده و موارد مشابه دیگر.
    اگر چنین اتفاقاتی در سابقه شخص متقاضی وام ثبت شده باشد، دریافت تسهیلات با دردسر مواجه خواهد شد. حداقل مدت زمانی که یک شخص باید برای وام مسکن در انتظار مانده باشد یک سال است.
  4. بازپرداخت وام مسکن به دو روش ساده و پلکانی صورت می‌گیرد و اگر کسی از دریافت وام انصراف داد، زمانی که فسخ انجام شد، سودی معادل سپرده‌های کوتاه مدت عادی به او پرداخت خواهند کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن یکم

زمانی که یک سال کامل پس از افتتاح حساب و سپرده‌گذاری‌تان در حساب ویژه مسکن یکم، گذشت، می‌توانید برای دریافت وام مسکن اقدام نمایید. برای ارسال درخواست وام مسکن مدارک زیر مورد نیاز است:

  1. اصل کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده به همراه کپی آن‌ها
  2.  اصل سند مالکیت و تصویر از تمام صفحات
  3. اصل پروانه ساختمانی و تصویر از پروانه
  4. اصل و تصویر پایان کار ساختمان
  5. تکمیل و امضای فرم درخواست
  6. قبض برق ساختمان

تحویل مدارک به معنای دریافت وام نیست. این مدارک تنها برای بررسی درخواست شما و شرایطی که دارید، تحویل گرفته می‌شوند. بعد از آن که مسئولین مربوطه بانک، مدارک شما را مورد بررسی قرار داده و تایید کردند، وام مسکن به شما تعلق خواهد گرفت.

وام اوراق مسکن یا تسه چیست؟

وام مسکن یکم و اوراق حق تقدم / تسه
سقف تسهیلات دریافتی وام مسکن یکم چقدر است؟

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه نوعی حق تقدم در دریافت وام به حساب می‌آیند. یعنی با دارا بودن این اوراق دیگر نیازی نیست برای دریافت وام مدت زمان زیادی در انتظار بمانید. بانک مرکزی وام اوراق را برای کسانی در نظر گرفته است که برای خرید خانه عجله دارند و از سوی دیگر در بانک حساب باز نکرده‌اند.

اوراق مشارکت راه حلی برای گشایش مشکل این افراد است. آن‌ها می‌توانند با پرداخت مبلغی برای خرید اوراق قرضه، نسبت به حالت عادی در دریافت وام در اولویت قرار بگیرند. برای تشخیص ساده‌تر اوراق حق تقدم این نشانه‌ها را در خاطر داشته باشید.

نماد معاملاتی اوراق تسه شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور آن‌ها می‌شود. این اوراق به مدت دو سال اعتبار دارند و دو بانک ملی و مسکن صادرکننده آن‌ها هستند. توجه داشته باشید که خریداران تا دو ماه پس از خرید این اوراق، امکان فروش آن‌ها را در اختیار نخواهند داشت.

مثال:

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن که در شهریور ماه 1399 صادر شده‌اند : تسه 9906

وام اوراق را از کجا تهیه کنیم؟

آن دسته از اوراق‌‌ که در بازار فرابورس معامله می‌شوند، اوراقی هستند که امتیازشان به اشخاص دیگری تعلق دارد و صاحبان آن‌ها از قبل در بانک سپرده‌گذاری خود را انجام داده‌اند. شما می‌توانید این اوراق را خریداری کرده و صاحب امتیاز وام شوید. اما برای خرید اوراق بهادار بانک مسکن، دو راه وجود دارد.

شما هم خودتان می‌توانید به طور مستقیم این اوراق را تهیه کنید هم می‌توانید خریدتان را بر عهده بانک بگذارید. می‌توانید برای کسب اطلاع قیمت اوراق تسهیلات مسکن، به اپلیکیشن سیگنال مراجعه کرده و با ورود به بخش مسکن، از آخرین و به روزترین قیمت‌ها اطلاع پیدا کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اوراق وام:

وام مسکن یکم و اوراق حق تقدم / تسه
سقف تسهیلات دریافتی وام مسکن یکم چقدر است؟

اصل و کپی از تمام صفحات سند مالکیت، پروانه ساختمانی، پایان کار ساختمانی، مبایعه‌نامه، کارت ملی و شناسنامه خریدار، فروشنده و وکیل، قبض برق ساختمان، وکالت‌نامه، بنچاق و اجاره‌نامه در صورت لزوم یا اوقافی بودنِ ملک و همچنین فرم درخواست تکمیل و امضا شده

مبلغ وام اوراق قرضه بانک مسکن چقدر است؟

سقف وام اوراق در سال 1398 برای مجردهای تهرانی 100 و زوجین 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این وام برای مجردهای ساکن مراکز استان‌ها و شهرهایی که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارند، 80 میلیون تومان و برای زوجین 160 میلیون تومان تایین شده است. وام اوراق در سایر شهرها 60 میلیون تومان و برای زوجین 120 میلیون تومان خواهد بود.

شرایط بازپرداخت وام اوراق:

وام اوراق با مدت زمان بازپرداخت اقساط 12 ساله، 17.5% سود به همراه دارد. این بازپرداخت به دو روش ساده و پلکانی انجام می‌شود. در بازپرداخت ساده، دریافت کننده وام به صورت ماهانه یک مبلغ ثابت را به بانک باز می‌گرداند؛ اما در روش پلکانی، مبلغ اقساط هر ماه بیشتر از ماه قبل خواهد شد.

چطور با کمترین هزینه، وام اوراق بگیریم؟

زمانی که اقدام به خرید اوراق می‌کنید، حتما به تاریخ سررسید آن‌ها توجه داشته باشید. هرچه فاصله زمانی تا تاریخ انقضا بیشتر باشد، قیمت آن اوراق بیشتر خواهد شد. پس اگر برای دریافت وام عجله دارید، بهتر است اوراقی را خریداری کنید که 5 تا 6 ماه دیگر با تاریخ انقضای خود فاصله دارند. به این ترتیب شما فرصت کافی داشته و هزینه پرداختی‌تان کاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *