همه چیز در رابطه با وام مسکن

همه چیز در رابطه با وام مسکن

هر آنچه لازم است در مورد وام مسکن یکم بدانید

تهیه مسکن همیشه یکی از مهمترین دغدغه های انسان ها بوده و تفاوتی ندارد که کجا زندگی میکنید، اگر نیم نگاهی به آمار و ارقام بیندازید؛ متوجه خواهید شد که توانایی اغلب مردم در حدی نیست که بتوانند به صورت یک جا و نقدی خانه‌ای را خریداری کرده و صاحب‌خانه بشوند. بنابراین هر کشوری متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارد، یک سری تسهیلات به مردم ارائه می‌دهد. تسهیلانی که با عنوان وام خرید مسکن شناخته می‌شوند و کمک هزینه‌ای هستند برای خرید ملک.

وام مسکن چیست؟

وام مسکن چیست؟

وام مسکن به تسهیلاتی گفته می شود که با هدف کمک به خانه دار شدن مردم و با توجه به زیرساخت‌های اقتصادی هر کشور در اختیار اقشار مورد نظر در هر کشور قرار می‌گیرد. شهروندان با دریافت وام مسکن و پرداخت اقساط تعیین شده، به رویای خانه دار شدن خود، جامه عمل می‌پوشانند اما وام مسکن تنها برای خرید خانه ارائه نشده است! این یعنی اگر شما متقاضی ساخت یا تعمیرات و بازسازی مسکن خود باشید نیز، می‌توانید این وام را دریافت کنید. وام مسکن می‌تواند درصد قابل توجهی از هزینه‌های خرید، تعمیر و همچنین ساخت خانه را برای افراد هموار سازد.

انواع وام مسکن

همان‌طور که در سطر بالا توضیح دادیم، تسهیلات مسکن در سه بخش اصلی تسهیلات خرید خانه، تسهیلات جعاله یا همان تعمیرات و تسهیلات ساخت مسکن ارائه می‌شود:

  1.  وام خرید مسکن

وام مسکن یا همان تسهیلاتی که بابت خرید خانه پرداخت می‌شود، متناسب با جغرافیای محل زندگی شما، متفاوت خواهد بود. بیشترین مبلغ در نظر گرفته شده برای ساکنین شهر تهران است. پس از تهران شهرهای بزرگ‌تری همچون مشهد، اصفهان و … قرار می‌گیرند و در رتبه سوم شهرستان‌هایی که بیشتر از 200 هزار نفر جمعیت داشته باشند. کمترین مبلغ وام مسکن هم مخصوص سایر شهرستان‌های کوچک‌تر خواهد بود. مبلغ وام خرید مسکن تنوع بسیاری داشته و عدد آن از 20 تا 400 میلیون تومان شناور است.

  • 2-    وام ساخت مسکن

سقف تسهیلات ساخت مسکن هم درست مثل وام خرید خانه مبالغ متفاوتی داشته و با توجه به نیاز و شهر سکونت شما متغیر خواهند بود. این دسته نیز، مثل وام خرید از محل صندوق پس‌انداز مسکن، اوراق ممتاز، صندوق پس انداز مسکن جوانان، صندوق پس انداز مسکن یکم یا اوراق ویژه زوجین تامین می‌گردد. مبلغ این گروه از وام های مسکن از حداقل 20 تا80 میلیون تومان(بسته به نوع طرح مورد استفاده) شروع شده و تا 100الی400 میلیون ادامه پیدا می‌کند.

  • 3-    وام جعاله مسکن

وام جعاله بابت تعمیر و بازسازی مسکن ارائه می‌شود و تنها شامل دو مبلغ 5 و 40 میلیون تومانی است. وام 5 میلیونی از محل سپرده گذاری و وام 40 میلیون تومانی از محل اوراق تامین می‌گردد.

وام مسکن چقدر است؟

وام مسکن چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد، مبلغ وام مسکن با توجه به دو موضوع طرح مورد استفاده و شهری که در آن زندگی می‌کنید، متغیر خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه‌های بالا در تهران و شهرهای بزرگ، عدد این وام بیشتر و برای شهرهای کم جمعیت‌تر و سایر شهرستان‌ها، کمتر خواهد شد. علاوه بر این، مبلغ وام مسکن و شرایطی که برای بازپرداخت آن مطرح شده به بانک ارائه دهنده وام، نوع وام و شرایط متقاضی بستگی دارد.

جوانان می‌توانند در صورت تمایل به خرید خانه و توان مالی از وام 400 میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن جوانان استفاده کنند. وام متناسب دیگری که در میان این وام‌ها به چشم می‌خورد، وام مسکن زوجین است که از محل اوراق تامین شده و سقف آن 200 میلیون تومان است.

از کجا وام مسکن بگیریم؟

از کجا وام مسکن بگیریم؟

وام‌های مسکن به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول را می‌توانید با خرید اوراق مربوط به تسهیلات مسکن بانک مورد نظر دریافت کنید و دسته دوم را از محل سپرده گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن. هر کدام این وام‌ها با شرایط متعددی و از طریق بانک‌ها و موسسات متفاوتی ارائه می‌شوند که بانک های مسکن و ملی دو بانک اصلی ارائه دهنده این وام می‌باشند. غیر از این دو بانک دولتی، چند بانک غیر دولتی دیگر هم هستند که وام مسکن را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. به خاطر داشته باشید که وام‌های مسکن در نحوه پرداخت، دریافت اقساط، زمان انتظار و همچنین مقدار سود آن، با یکدیگر تفاوت دارند و در زمان انتخاب و دریافت وام حتما به این موارد دقت کنید.

در ادامه برای بررسی طرح های ارائه شده توسط این بانک‌ها و جزئیات مربوط به هر طرح، با ما همراه باشید.
اطلاع از آخرین تحلیل‌ها و آموزش‌های مربوط به بازارهای مالی بصورت روزانه از طریق وبسایت و اپلیکیشن سیگنال
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *