وام اشتغال سربازان افزایش یافت + آموزش ثبت نام و شرایط دریافت

وام اشتغال سربازان افزایش یافت + آموزش ثبت نام و شرایط دریافت

وام اشتغال سربازان وامی است که از سال گذشته قرار شده هر سال به متقاضیان واجد شرایط اعطا شود. به طور کلی هدف وام سربازی که به سربازان مشغول خدمت یا سربازان بعد از دوره سربازی تعلق می‌گیرد، رفع نیاز سربازان برای شاغل شدن و تشکیل خانواده است. به همین دلیل اولویت پرداخت این وام با سربازانی است که برای اشتغال یا ازدواج درخواست داده باشند. مبلغ این وام در سال 1400، صد میلیون تومان بوده که این مبلغ در سال 1401 به گفته محمد جواد زاده کمند، فرمانده قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، به 150 میلیون تومان رسیده است.

برای آگاهی از شرایط دریافت وام ۱۵۰ میلیونی سربازی با ما همراه باشید.

وام اشتغال سربازان
وام اشتغال سربازان

وام اشتغال سربازان چیست؟

وام اشتغال سربازان وامی است که در جهت افزایش اشتغال زایی و مهارت آموزی کارکنان نظام وظیفه اعطا می‌شود. وام 150 میلیون تومانی سربازی، به متقاضیان واجد شرایط یعنی به سربازان ماهر تعلق خواهد گرفت. از آن جا که هدف این وام تسهیل شرایط سربازان برای اشتغال و تشکیل خانواده است، متقاضیانی که برای اشتغال و ازدواج درخواست خود را ثبت کرده باشند، در اولویت پرداخت وام قرار خواهند گرفت. متقاضیان دریافت وام برای ارائه مدارک و دریافت معرفی نامه باید به معاونت نظام وظیفه شهر خود مراجعه کنند.

برای دریافت آخرین اخبار وام و تسهیلات بانکی سیگنال را نصب کنید

سرباز ماهر کیست؟ چه کسانی می توانند وام اشتغال سربازی دریافت کنند؟

دوره سرباز ماهر یا دوره مهارت آموزی به سربازان، یکی از اقداماتی است که سازمان فنی و حرفه ای در جهت رشد استعداد ها و آموزش مهارت ها به سربازان در دوران سربازی در نظر گرفته است. در این دوره برخی از توانمندی های شغلی متناسب با نوع نیاز جامعه و علاقمندی سربازان به علاقمندان آموزش داده می شود. همچنین این تعهد به سربازان ماهر داده می شود که پس از فراغت از دوران خدمت، در سازمان فنی و حرفه ای و یا بخش های مرتبط با مهارت آموخته شده، بکارگرفته شوند.

طرح سرباز ماهر که از سال ۱۳۹۶ و توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در حال اجراست، دوره‌ای است که برای سربازانی که می‌خواهند در دوران خدمت خود مهارت‌های ویژه کسب کنند و از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شوند برنامه‌ریزی و تدارک دیده شده است. سربازانی که داوطلب شرکت در این دوره هستند، باید برای ثبت نام به سامانه سرباز ماهر به نشانی https://www.smaher.ir/#/ مراجعه کنند. سربازان داوطلب شرکت در این طرح، پس از ثبت نام در سامانه مورد نظر و بارگذاری مدارک خواسته‌شده در سامانه، جذب و برای شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی آماده می‌شوند.

دوره سرباز ماهر
دوره سرباز ماهر

بعد از گذراندن دوره سرباز ماهر، اگر سربازان داوطلب و شرکت‌کننده در این طرح، آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته باشند، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای را دریافت و از تخفیفات خدمتی و تعهد استخدام و به‌کارگیری در شرکت‌ها و مجموعه‌های مرتبط، بهره‌مند خواهند شد.

سربازانی که خدمت آن‌ها طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به پایان رسیده و در طول خدمت در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده‌اند می‌توانند برای دریافت وام اشتغال زایی سربازی اقدام کنند. متقاضیان در زمان ارائه درخواست برای دریافت وام باید طرح شغلی خود را شرح دهند. درخواست وام و مدارک توسط کارشناسان نظام وظیفه بررسی خواهد شد و سپس جهت دریافت معرفی‌نامه با متقاضی ارتباط برقرار می‌شود.

مشمولین وام اشتغال زایی سربازان

وام اشتغال سربازان، اگر چه به ارگانی که سرباز در آن خدمت کرده باشد ارتباطی ندارد و تمامی سربازان مشغول خدمت در کلیه دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران می‌توانند مشمول این وام باشند، اما این وام تنها به سربازانی که شرایط دریافت آن را داشته باشند تعلق خواهد گرفت.

وام اشتغال سربازان
وام اشتغال سربازان

وام برای سربازان که در هر دوره مبلغی متفاوت داشته از مبلغ 30 میلیون تومان در آغاز به مبلغ 150 میلیون تومان در سال 1401 رسیده است، تنها به واجدین شرایط زیر تعلق می‌گیرد:

  • دوره خدمت سربازی آن‌ها پایان یافته باشد
  • از فنی و حرفه‌ای گواهینامه مهارت داشته باشند
  • تاریخ پایان خدمتشان از سال 1397 به بعد باشد

لازم به یادآوری است که اولویت پرداخت وام نظام وظیفه با سربازانی است که درخواست  برای اشتغال یا ازدواج درخواست داده باشند.

مبلغ وام اشتغال سربازان چقدر است؟

مبلغ وام اشتغال سربازان در سال‌های مختلف، متفاوت بوده است. مبلغ این وام که در آغاز 30 میلیون تومان بوده است، در سال 1401 به مبلغ 150 میلیون تومان رسیده است. به گفته سردار زاده کمند، فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی نیروهای مسلح، وام برای سربازان در سال جاری با ۵۰ درصد افزایش، به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. پرداخت وام اشتغالزایی سربازی اگرچه در سال گذشته دچار مشکلاتی بود اما حالا فرمانده قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرده است:

امسال تلاش داریم تا تمامی تسهیلاتی که به سربازان داده می‌شود در قالب وام قرض‌الحسنه باشد. همچنین سند ملی مهارت آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه تهیه و به تأیید رئیس جمهور رسید و به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد تا آن چیزی که در این سند پیش بینی شده با همکاری تمامی نهادها به مرحله عمل برسد.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی نیروهای مسلح
سردار محمد جواد زاده کمند

سود و بازپرداخت وام اشتغال زایی سربازی

در سال گذشته وام اشتغال سربازان با سودی 18 درصدی به متقاضیان پرداخت می‌شد. امسال به گفته فرمانده قرارگاه مهارت آموزی، قرار است که وام برای سربازان به صورت قرض الحسنه به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شود. این یعنی که سود بالایی به این وام تعلق نگرفته و احتمالا سود آن بین 2 تا 4 درصد خواهد بود. به همین دلیل است که بودجه وام سربازی از مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در سال 1400، با افزایشی 3 هزار میلیارد تومانی، به 5 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسیده است. به نظر می‌رسد بازپرداخت وام 150 میلیونی سربازان، 7 ساله باشد. نکته لازم به ذکر آن است که برای ضامن دریافت وام اشتغال سربازان هنوز خبری رسمی اعلام نشده است.

عنوانتوضیحات
مبلغ وام اشتغال سربازان150 میلیون تومان
سود وام اشتغال سربازانبین 2 تا 4 درصد
بازپرداخت وام اشتغال سربازان7 سال
ضامن وام اشتغال سربازاناطلاعات رسمی اعلام نشده است

برای ثبت نام وام اشتغال زایی سربازان چه باید کرد؟

برای ثبت نام وام اشتغال سربازان باید مدارک هویتی را به همراه کارت پایان خدمت و اسناد دوره‌های آموزشی یا گواهی‌نامه مهارتی به معاونت نظام وظیفه ارائه داد. علاوه بر این در زمان ارائه درخواست باید شغل یا کسب‌وکار مورد نظر به تفضیل شرح داده شود.

وام اشتغال سربازان
وام اشتغال سربازان

آیا وام اشتغال سربازی به سپرده گذاری نیاز دارد؟

خیر. این وام در جهت اشتغال زایی سربازان و بدون نیاز به سپرده‌گذاری یا بلوکه کردن بخشی از وام به متقاضیان اعطا خواهد شد. بنابراین پس از دریافت معرفی نامه از نظام وظیفه باید به بانک عامل مراجعه فرمایید تا مراحل اداری و بانکی طی شود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • ثبت نام کردم سایت سخا البته پیام اومد برام برا ثبت نام
    چقد طول میکشه ک بفرستنم برو بانک

  • سلام من برای این وام ثبت نام کردم تاییدیه کمسیون و بانک اومده
    ولی بانک میگه باید ی معرفی دریافت وام از یگان خدمتی برای ما بیاری جریانش چیه

  • اصلا کسی هست تا حالا تونسته باشه این وام رو بگیره؟ بنظر سرکاری میاد

  • سلام وقت بخیر میگم مدرک فنی حرفه ای رو میشه بعد از خدمت گرفت یا باید در حین خدمت میگرفتیمش

  • سلاممم. من امروز “سوم مهرماه ۱۴۰۲” رفتم پلیس+۱۰. گفتن هنوز چیزی اعلام نشده‌.
    یعنی چی؟؟
    پس کی اعلام میشه؟؟

  • سلام وقت بخیر
    من 97/1/1خدمتم تموم شد؟
    ولی درحین خدمت مدرک فنی حرفه ای نگرفتم
    ولی یه مدرک پرورش ماهی ازفنی حرفه ای دارم که مال سال۹۲هست؟
    ایاوام به منم تعلق میگیره؟

    • سلام
      برای درخواست و دریافت این وام حتما باید بیکار بود ؟
      اگه جایی مشغول به کار باشم و بیمه برام رد شده باشه این وام تعلق میگیره یا نه؟؟
      ممنون

  • سلام
    پیام اومد که از 5 فرودین بریم بانک برای تشکیل پرونده .. بعد از دو ماه که میگفتن وام باز نشده الان میگن باید اسمتون تو سامانه خود اشتغالی هم ثبت بشه وگرنه نمیتونین بگیرین .. تو سایت خود اشتغالی هم که میری اصلا ارگان نظامی نداره که بتونی درخواستو ثبت کنی

  • سلام
    اين وام خود اشتغالي سربازي بگيريم مانع استخدام ميشيم ميگن چون تبصره 16 هس وام اشتغالي هس استخدام نميتونين بشين

  • سلام. الان که وام بسته شده است، اطلاع ندارید که کی برای ثبت نام مجدد اعلام میکنند؟

  • سلام من اسمم روازطرف پادگان جهت دریافت وام دادن بانک رسالت(تمام شرایط رودارم) ولی متأسفانه هروقت میرم که بقیه مراحلش روطی کنم بانک میگه بودجه نداریم اصن سرکارت گذاشتن‌ووام نمیدن،،،ممنون میشم راهنمایی کنیدچون بشدت وام رولازم دارم‌ باتشکر….

    • نگران نباشید
      اگه اسمتون رد شده منتظر دریافت پیامک باشید و اگه خیلی طول کشید به همون جایی که ثبت نام کردین مراجعه کنید
      بانک کاره ای نیست

  • من سه ماه پیس ثبت نام کرد و فعلا هیچ چیزی بهم نگفتن … بنظرتون چقدر زمان میبره تا مبلغ وام درخواستی رو بدن؟

  • سلام من شاغل هستم و بیمه پرداخت میکنم .ولی بقیه شرایط وام رو دارم یعنی بعد از سال ۹۷ و درضمن خدمت مدرک فنی گرفتم . آیا وام به من تعلق می گیره اگر کسی اطلاع داره جواب بده متشکر

  • سلام یه سوال داشتم من خدمتم تموم شده کارت موقت پایان خدمت دارم هنوز کارت اصلی نیومده میتونم ثبت نام کنم؟؟

  • باعرض سلام وخسته نباشین
    آیا مدرک دیپلم فنی و حرفه ای برای دریافت وام قبول هست ؟!

    • سلام آیا این وام برای کسانی که گواهینامه رانندگی دارند و میخواهند برای خرید خودرو و کار کردن با خوردو
      این وام تعلق میگیرد

      • سلام
        این وام برای رونق کارآفرینی در نظر گرفته شده و در محدوده شرایطی که مورد تایید هر بانک هست، میتونید به ارائه طرح و دریافت وام بپردازین

    • سلام اگه گواهی مهارت برای وزارت ارشاد باشه وام تعلق میگیره یا حتما باید از فنی حرفه ای باشه؟

  • سلام خسته نباشید بنده موفق شدم در دوره فنی وحرفه شرکت کنم و مدرک لوله کشی ونصاب وسایل بهداشتی رو بگیرم خدمتم هم تازه تموم کردم کجا باید مراجعه کنم

      • سلام وقت بخیر
        من یک کارگاه سنگ مصنوعی راه اندازی کردم،و دوره هم رفتم و مدرک دارم،ولی مدرک فنی حرفه ای نیست،شرکت خصوصیه،امکان استفاده از این مدرک هست یا خیر؟
        مدرک لیسانس عمران هم دارم آیا امکانش هست برای وام استفاده کنم؟

  • سلام…اگه کسی طرح کسب و کار داشته باشه ولی توی دوره‌ها شرکت نکرده باشه نمیتونه وام بگیره؟ والا ما که از دوره و فلان خبری نداشتیم

  • سلام،ببخشید من خدمت سربازیم دو ماه هستش که تموم شده،و در رابطه با این وام، دوتا سوال خدمتتون داشتم،یکی اینکه یعنی چی که این وام بصورت قرض الحسنه داده میشه،یعنی درصد سود وام از ۱۸ درصد کمتر میشه،یعنی چند درصد میشه؟
    یک سوال دیگه که داشتم اینه که،برای این وام هم باید ضامن داشته باشیم.
    تشکر

    • من خوندم که سودش 2 تا 4 درصد خواهد بود ولی در مورد تعداد اقساط و ضامن چیزی نفهمیدم.ادمین لطفا این موضوع را هم اضافه کنید که شرایط اقساط و ضامنین چگونه هستش

    • سلام…اگه کسی طرح کسب و کار داشته باشه ولی توی دوره‌ها شرکت نکرده باشه نمیتونه وام بگیره؟ والا ما که از دوره و فلان خبری نداشتیم

      • این وام فقط به کسانی تعلق میگیره که پایان خدمت بعد از97داشته باشن و مدرک یا لیسانس و به بالا و یافنی داشته باشن.ارتباطی به بیمه داشتن و شاغل بودنتون هم نداره

    • سلام خسته نباشید وام برای کسایی که بیمه دارن تعلق میگیره یا خیر

      • سلام منم شاغل هستم و این‌سوال رو داشتم اگر کسی جواب بده ممنون‌میشم