منظور از واحد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

منظور از واحد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری شبیه به سرمایه گذاری در بازار بورس و خرید سهام است. یعنی همانطور که برای سرمایه گذاری در یک شرکت باید تعدادی از سهام آن شرکت را خریداری کنید، برای سرمایه گذاری در صندوق ها هم باید تعدادی واحد سرمایه گذاری آن صندوق را خریداری کنید.

تعریف واحد یا یونیت سرمایه گذاری

واحد سرمایه گذاری کوچکترین جزء سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند خریداری کند و به آن یونیت (Unit) هم گفته می‌شود.

این واحدها نقش همان سهم را در بازار بورس دارند که سرمایه‌گذار با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارد، واحد سرمایه‌گذاری خریداری می‌کند. قیمت واحدهای سرمایه گذاری در صندوق‌ها متفاوت است، به عنوان مثال قیمت واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله (ETF) بسیار پایین و شبیه به قیمت سهام شرکت‌ها در بازار بورس است، در حالی که قیمت واحدهای سرمایه گذاری برخی از صندوق‌ها بسته به عملکردی که داشته‌اند بالاتر است.

تعریف واحد یا یونیت سرمایه گذاری

مثلا در تاریخ نگارش این مقاله (8 آبان 1398) قیمت واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و با درآمد ثابت تصمیم کمتر از 1000 تومان است، در حالی که قیمت هر واحد سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری آگاه بخاطر سابقه خوبی که در دوران 4100 روزه فعالیتش داشته، به بیشتر از 8 ملیون و 400 هزار تومان رسیده است، یعنی برای خرید یک واحد از این صندوق، باید بیش از 8 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کرد.

تفاوت واحدهای سرمایه ‌گذاری ممتاز و عادی

صندوق های سرمایه گذاری دو نوع واحد سرمایه گذاری دارند، یکی واحدهای سرمایه گذاری عادی و دیگری واحدهای سرمایه گذاری ممتاز.

واحدهای سرمایه گذاری ممتاز مربوط به شروع راه اندازی صندوق و قبل از آغاز پذیره نویسی است. زمانی که یک صندوق می‌خواهد شروع به فعالیت کند، تعدادی سرمایه‌گذار، واحدهای ممتاز را خریداری می‌کنند تا صندوق بتواند کارش را رسما آغاز کند.

تعداد کل واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها بسته به اینکه کوچک هستند یا بزرگ متفاوت است و در هر دو صورت، درصدی از این تعداد را واحدهای ممتاز تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال یک صندوق سرمایه گذاری کوچک که تعداد کل واحدها بین 5 هزار تا 50 هزار واحد است، حداقل هزار واحد ممتاز دارد که تمام آن توسط موسس یا موسسین صندوق خریداری شده‌اند.

بقیه واحدهای سرمایه گذاری این صندوق واحدهای عادی هستند. بنابراین در یک صندوق سرمایه گذاری کوچک حداکثر 49 هزار واحد سرمایه گذاری عادی وجود دارد که توسط سرمایه‌گذاران و در طول دوره پذیره نویسی خریداری می‌شوند.

انواع واحد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

واحدهای سرمایه گذاری ممتاز غیر قابل ابطال هستند ولی قابلیت انتقال به غیر را دارند، یعنی صاحب این نوع واحد نمی‌تواند آن‌ها را بفروشد و باطل کند، بلکه فقط می‌تواند آن‌ها را به دیگری واگذار کند. به علاوه کسی که واحد ممتاز دارد، عضوی از مجمع صندوق محسوب می‌شود و می‌تواند در جلسات مجمع شرکت کند و حق رای هم دارد.

در حالی که واحدهای سرمایه گذاری عادی قابل انتقال به غیر نیستند و اگر سرمایه‌گذار بخواهد از صندوق خارج شود باید آن‌ها را ابطال کند که واحدهای ابطال شده توسط سرمایه‌گذاران جدید خریداری می‌شوند. صاحبان این نوع واحدها نمی‌توانند در جلسات مجمع شرکت کنند و حق رای هم ندارند.

نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری

نحوه خرید واحد صندوق سرمایه گذاری بستگی به نوع صندوق دارد، اینکه صندوق قابل معامله باشد یا غیرقابل معامله.

در صندوق‌های قابل معامله در بورس شما به راحتی با داشتن کد بورسی فعال می‌توانید واحدهای سرمایه گذاری صندوق مورد نظر خود را تهیه کنید.

اما در صندوق‌های غیرقابل معامله برای خرید واحدهای صندوق دو راه دارید: روش اول مراجعه حضوری به دفاتر رسمی صندوق و ارائه مدارک مورد نیاز برای تهیه یونیت صندوق سرمایه گذاری و روش دوم استفاده از وب سایت اختصاصی صندوق مورد نظر و ارائه اسکن مدارک مورد نیاز و پر کردن فرم‌های لازم است.

به عنوان مثال برای خرید واحد سرمایه گذاری صندوق امید انصار که از نوع درآمد ثابت و غیرقابل معامله است، می‌توانید با مراجعه حضوری به دفتر صندوق یا استفاده از سایت رسمی آن یونیت‌های سرمایه گذاری خود را تهیه کنید.

هزینه ابطال واحد صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای صدور و ابطال خود هزینه‌های بسیار کمی را از سرمایه‌گذار دریافت می‌کنند که این هزینه‌ها عبارتند از:


هزینه ثابت صدور واحدهای صندوق سرمایه گذاری


این مبلغ تقریبا برای همه صندوق‌ها یکسان است. به این صورت که برای صدور هر گواهی سرمایه‌گذاری مبلغ 2 هزار تومان از سرمایه‌گذار دریافت می‌شود. البته لازم به ذکر است در برخی از صندوق‌ها در حال حاضر این هزینه دیگر دریافت نمی‌شود.


هزینه ثابت ابطال واحدهای صندوق سرمایه گذاری


این کارمزد شامل دو بخش ثابت و متغیر است که هزینه ثابت آن همان مبلغ 2 هزار تومان می‌باشد (این مورد نیز در برخی از صندوق‌ها دیگر وجود ندارد) و قسمت متغیر با توجه به تاریخ ابطال، درصدی از قیمت ابطال است. مثلا اگر تاریخ ابطال 7 روز یا کمتر با تاریخ صدور فاصله داشته باشد، 5 درصد از قیمت ابطال  به کارمزد ابطال افزوده می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با واحد یا یونیت سرمایه گذاری و انواع آن آشنا کردیم و گفتیم که برای خرید واحدهای صندوق نیاز به انجام چه کارهایی دارید. با استفاده از صفحه صندوق های سرمایه گذاری در سایت سیگنال می‌توانید بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید و واحدهای صندوق انتخابی را با روش‌های ذکر شده خریداری نمایید، در صورت داشتن هرگونه سوال  نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام.خسته نباشید.داخل هر یونیت دارادوم چند تا سهم پالایشی وجود داره؟۴ تا سهم ؟؟
    این که میگن تخفیف میدن دقیقا یعنی چی؟؟؟

  • سلام
    چرا قیمت صدور واحد صندوق هایETF در سایت صندوق با پنل کارگزاری متفاوت است در پنل کار گزاری بیشترین و کم ترین قیمت هست اون قیمتی ک در صندوق اعلام شده نیست ؟

    • سلام دوست عزیز
      قیمت صدور صندوق در همه جا یکسان است. تفاوتی که شما ملاحظه می کنید بین قیمت معاملاتی و NAV صندوق می باشد. قیمت بیشترین و کمترین به معنای درصد مجاز نوسان قیمت صندوق در یک روز است.

  • سلام میتونیم از یک صندوق فقط یک واحد صدور بزنیم یعنی فقط یک واحد از اون صندوق سرمایه گذاری کنیم؟ یا باید به میزان مشخصی که خودشون گفتند سرمایه گذاری شود تشکر از راهنمایی شما
    و نکته ی دیگر اینکه صندوق البرز اخیرا حذف ضامن نقدشوندگی را انحام داده لطفا قسمت صندوق هاتون رو اصلاح کنید مرسی

    • سلام دوست عزیز… سقف و کف سرمایه گذاری در صندوق ها بستگی به فوانین داخلی صندوق داره. در بعضی از صندوق ها میشه با خرید یک واحد سرمایه گذاری کرد. صندوق البرز در سایت اختصاصی صندوق دارای ضامن نقدشوندگی می باشد. ممنونیم.

  • با سلام و خسته نباشید.ببخشید من قسمت هزینه متغییر ابطال صندوق را متوجه نشدم .میشه با یه مثالا به میدان تومن برام توضیح بدید واقعا متشکرم.

  • با سلام و عرض ادب
    ببخشید یک سوال داشتم که خیلی منو درگیر کرده و متاسفانه صندوق مورد نظر بنده جواب تماس نمیدن کلا، بنده حدود 14 میلیون در صندوق با درامد ثابت اعتماد ملل سرمایه گذاری کردم و الان پس از گذشت 30 روز که سود دوره ای به مبلغ 420 هزار تومان پرداخت شده به همین مبلغ از سرمایه بنده وقتی به پرتال مراجعه میکنم کسر شده!!!!! این یعنی از پرداخت سرمایه خودم به بنده به عنوان سود دوره ای نام میبرن؟ خواهش میکنم اگه میشه جواب این سوال بندرو از طریق کارشناس های محترمتون بدید که خیلی درگیر این موضوع شدم.ممنون و مچکرم

    • سلام دوست عزیز… موردی که شما طرح فرمودید مربوطه به مدیریت داخلی صندوق است.

      • سلام من توی ایرانسل من ۲۵ واحد صندوق سرمای گذاری برنده شدم من الان چه کارکنم

  • با سلام
    فرض کنید که من تعدادی واحد خریداری کردم،بعد از چند ماه نه تنها سود من خرده شد و ضرر به اصل پولم داره میخوره آیا میتونم سریع ابطال بزنم و اصل پولم رو نجات بدم؟
    با تشکر

    • سلام دوست عزیز… سرمایه گذاری در صندوق های سهامی ریسک زیادی داره و درصورتی که قیمت واحد ها از زمان خرید شما کمتر باشه و شما تصمیم بگیرید واحدهاتون رو بفروشید، با ضرر مواجه میشید.

  • سلام آیا در در صندوق های سرمایه گذاری اصل سرمایه وارده تضمین دارد؟

    • سلام، اگه سود منفی باشه اصل پول هم کم میشه ولی اگه سود کم باشه معلومه که اصل پول کاهش نمی یابد. بنابراین خیر، اصل پول رو تضمین نمیکنن.