«JAC»؛ از تعامل با غولها تا تطبیق با بالاترین استانداردها
شرکت «جیاِیسی» نخستین خودروساز چینی بوده که موفق به دریافت گواهینامه سیستمهای مدیریت کربن شده است
هفت سال پیش از این، یعنی در سال 2018 که برخی خودروساران چینی ادعای همکاری با پینینفارینا (مشهورترین استودیو دیزاین اتومبیل دنیا) را داشتند، تنها نام JAC (جیایسی که در ایران به نام جک مشهور شده است) در سایت رسمی پینینفارینا درج شده بود.
در آن زمان، جک سدان جی 5 را در ادامه پروژه «توجوی» و با الهام از خودرو آمریکایی «دوج دارت» بر پایه پلتفرم «میتسوبیشی لنسر» طراحی کرده بود و این فصل جدیدی در طراحی خودروهای چینی بود که تا پیش از آن به کپیکاری شناخته میشدند. این خودروساز خوشنام چینی که در سال 1999 تاسیس شده و در دهه 2000 با شرکت هیوندایموتور کرهجنوبی همکاری داشت، در دهه اخیر علاوهبر صادرات بهکشورهای مختلف، موفق بهراهاندازی خط تولید در آمریکای جنوبی (برزیل) و شرق اروپا (اوکراین) شد. روزنامه واشنگتنپست در زمان راهاندازی خط تولید جک در برزیل، با درج مطلبی در این باره، تلاش این خودروساز برای تغییر تصور از محصولات چینی را قابل توجه دانست.
به این ترتیب، محصولات جک مشغول رقابت با برخی محصولات فولکسواگن در بازار برزیل شدند؛ رقابتی که در ادامه به رفاقت این دو گروه خودروسازی چینی و آلمانی و تشکیل برند مشترکی بهنام SOL با حضور جک و سئات (برند اسپانیایی زیرمجموعه گروه فولکسواگن) انجامید که بعدها به Sehol تغییر نام داد و اکنون دو محصول آن (KMC J7 و KMC X5) توسط شرکت کرمانموتور در ایران نیز تولید و عرضه میشوند.
جک در همان سالهای آغازین خود در بازار ایران، علاوهبر همکاری پینینفارینا در بخش طراحی بدنه و کابین، از همکاری میتسوبیشی ژاپن در طراحی و ساخت موتور، آیسین ژاپن در بخش گیربکس و دِلفی آمریکا و بوش آلمان در بخش ECU و برق خودرو بهره میبرد.
صادرات JAC بهاروپا و حضور در بازار ایتالیا
در سال 2016، JAC قراردادی با DR Automobiles برای صادرات خودروهای خود به ایتالیا منعقد کرد. بر این اساس، خودروهای جک توسط شرکت دیآر مطابق با مقررات ایمنی و ضد آلودگی اروپا به تایید و با نشان دیآر بهفروش میرسند.
نخستین خودرو صادراتی جک به ایتالیا اس 3 بود که در ایران نیز عرضه موفقی داشته و قرار است بهزودی نسل جدید آن هم در ایران با نام KMC SR3 از سوی شرکت کرمانموتور تولید و عرضه شود.
تولیدات JAC برای خودروسازی نیو
گروه JAC در آوریل 2016، یک توافقنامه همکاری با NIO را به امضا رساند؛ نیو که از خودروسازان طلایهدار چینی در طراحی و توسعه خودروهای خودران الکتریکی شناخته میشود، در مسابقات فرمولا E که نخستین سری مسابقات خودروهای تکسرنشین تمامالکتریکی است نیز حضور فعالی دارد.
نخستین ماحصل همکاری جک و نیو، تولید خودرو NIO ES8 در سال 2018 توسط جک بود که به همراه تعداد محدودی از خودروهای چینی، برای نخستینبار طلسم کسب 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ (مهمترین موسسه تست ایمنی خودرو در اروپا) را شکست و نشان داد که سطح کیفیت، ایمنی و فناوری در کمپانی JAC تا چه اندازه پیشرفت کرده است. نیو ایاس 8 همان خودرویی است که نمای جلو «Sehol X6» یا همان KMC X5 شرکت کرمانموتور، بسیار به آن شبیه است.
درواقع JAC در خودرو KMC X5 امضای طراحی خود را در محصول NIO ES8 تکرار کرده است. زیرا محصول ایاس 8 هم توسط جک در خطتولید نیو به تولید رسیده است. گرچه جک در دسامبر 2023 به همکاری در تولید محصولات نیو پایان داد، اما در ژانویه 2024، توافقنامه جدیدی با این شرکت امضا کرد تا در حوزه استانداردهای باتری، فناوری تعویض باتری، ساخت شبکههای خدمات تعویض باتری و بهرهبرداری با یکدیگر همکاری کنند.
همکاری JAC با هواوی در توسعه خودروهای برقی لوکس
در دسامبر 2023، جک ضمن امضای یک توافقنامه همکاری با هواوی اعلام کرد که طرفین این توافقنامه در حوزه تولید، فروش و خدمات همکاری خواهند کرد تا خودروهای برقی لوکس را با استفاده از راهحلهای هوشمند خودرویی هواوی توسعه دهند. در ادامه این همکاری و در اوت 2024، در کنفرانس معرفی استلاتو اس 9، هواوی بهطور رسمی چهارمین برند خود تحت همکاری با JAC به نام ماکسترو (Maextro) را معرفی کرد.
استفاده JAC از شاسی CATL در خودروهای برقی
در ژانویه سال جاری میلادی، JAC با امضای یک قرارداد همکاری با شرکت CATL اعلام کرد که قرار است از پلتفرمهای CATL (بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی) برای توسعه خودروهای برقی خود استفاده کند.
CATL که مخفف عبارت Contemporary Amperex Technology Company Limited است، همان شرکتی چینی است که باتری خودروهای برقی کمپانیهایی همچون بامو، تسلا، هیوندای، پورشه و فورد را تامین میکند.
این شرکت که هماکنون حدود 36 درصد از کل باتری خودروهای برقی دنیا را در اختیار دارد و سهم بازارش بیش از دو برابر نزدیکترین رقیبش یعنی BYD (با سهم 15.8 درصدی) است، قراردادی را با واحد توسعه خودروهای برقی شرکت خودروسازی جک (Yiwei) به امضا رسانده است تا پلتفرمهای CIIC-S خود را برای تولید خودروهای برقی و EREV در اختیار جک بگذارد.
این پلتفرمها شامل مدلهایی است که امکان تعویض باتری را فراهم میکنند. طبق این قرار داد، JAC و CATL، استفاده از پلتفرم مورد اشاره را برای برنامه تولید و توسعه خودروهای سواری الکتریکال ازجمله مدلهای با قابلیت تعویض باتری، مدلهای BEV (خودرو برقی باتریدار) و مدلهای EREV (خودرو برقی با برد گسترده)، در اولویت قرار خواهند داد.
Yiwei (واحد توسعه خودروهای برقی JAC) همچنین اعلام کرد که این دو شرکت برای ترویج تحقیقوتوسعه مشترک در زمینه فناوریهای شاسی هوشمند پیشرفته شامل مدیریت حرارتی، بستههای باتری و معماریهای EE نیز همکاری خواهند کرد.
گفتنی است فناوری CIIC امکان تفکیک و توسعه موازی بخشهای بالایی و پایینی خودرو را فراهم کرده و به این ترتیب چرخه توسعه را کوتاه میکند.
JAC؛ پیشتاز در اخذ گواهینامه سیستمهای مدیریت کربن
شرکت JAC همچنین نخستین خودروساز چینی بوده که بهتازگی موفق بهدریافت گواهینامه سیستمهای مدیریت کربن شده است.
در این راستا، جک با استفاده از یک پلتفرم دیجیتال کربنی، نظارت بر کربن را بهبود میبخشد و تلاشها برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای را عملی میکند.
بر این اساس، JAC یک شرکت پیشگام در توسعه خودروهای انرژی نو و پارکهای صنعتی با انتشار خالص صفر محسوب میشود. این شرکت، متعهد به نوآوریهای سبز است و با همکاریهای استراتژیک، آیندهای پایدار و کمکربن را دنبال میکند.
جهش صادراتی و حضور JAC در میان 10 صادرکننده برتر
طبق آمار ارائهشده توسط انجمن خودروسازان چین (CAAM)، جکموتورز در سال 2024، علاوهبر کسب جایگاه نخست در میان صادرکنندگان پیکاپ چینی، با صادرات 249 هزار دستگاه انواع خودرو، در میان این 10 برند برتر صادرکننده خودرو از چین قرار گرفت و با کسب رتبه نهم این ردهبندی، بالاتر از شرکت دانگفنگ ایستاد.
این شرکت همچنین از نظر «نرخ رشد»، با صادرات 249 هزار دستگاه خودرو، افزایش 46.7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته (2023) رقم زده و در این شاخص (نرخ رشد صادرات)، پس از دو شرکت BYD و چانگان، جایگاه سوم را در میان 10 صادرکننده برتر خودرو چینی از آن خود کرد.
شو هایدونگ، معاون دبیرکل اجرایی CAAM درخصوص عملکرد سال 2025 خودروسازان چینی ازجمله JAC پیشبینی کرده است که روند رشد ادامه داشته باشد.
گفتنی است تازهترین خبر از حضور JAC در بازارهای جهانی، رونمایی از نسخه برقی پیکاپ جک T9 در بازار سنگاپور بوده است که نسخه بنزینی آن نیز در بازار ایران با نام KMC T9 توسط شرکت کرمانموتور عرضه میشود.
منبع: اخبار خودرو