تحلیل بنیادی فروی | شهریور1400

تحلیل بنیادی فروی | شهریور1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت ذوب روی اصفهان

این شرکت در سال 1378 با سرمایه ای 500 میلیون ریالی در ادره ثبت شرکت های اصفهان به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد.

فعالیت شرکت در زمینه اکتشاف، بهره برداری، تولید شمش و احداث کارخانه های مرتبط است.

تولید اصلی این شرکت فلز روی است که از مهمترین و پرمصرفترین فلزات غیرآهنی به حساب می آید.

روند سودآوری فروی

روند سودآوری فروی

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر غیر از 3ماه اول1400 است.  

شرکت فروی در سه ماه ابتدایی سال 1400 مبلغ 2378782 میلیون ریال سود ساخته است. که این میزان نسبت به دوره قبل 42% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 22% کاهش داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول ذوب روی اصفهان فروی

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت کاهش 92% را نسبت به مدت مشابه سال قبل  نشان می دهد که این عدد نشان می دهد سود شرکت نه تنها رشدی نداشته بلکه کاهش چشمگیری داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول ذوب روی اصفهان فروی

از طرفی بررسی عملکرد آخرین فصل گزارشات در  3 ماه اول 1400  و مقایسه آن با گزارشات عملکرد سود سازی شرکت در یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره ، جایگاه آخر در بین پنج دوره سودسازی یک سال گذشته را به خود اختصاص داده است و از جایگاه بهبود نرخ رشد این شرکت نمی تواند نمره خوبی داشته باشد.

روند فروش شرکت فروی

روند فروش شرکت فروی

روند فروش شرکت در ماههای مختلف نوسانات زیادی را تجربه کرده و از ثبات کافی برخوردار نبوده است.

فروی در سه ماه اول سال 1400 فروش 536117 میلیون‌ریالی را  به  ثبت رسانده که این میزان نشان‌دهنده رشد 4% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است و همچنین فروش مرداد1400 نیز رکود بی سابقه ای در فروش داشته است.

بررسی محصول استراتژیک فروی

بررسی محصول استراتژیک فروی

شرکت در حال حاضر 3 گروه محصول را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر شمش روی صادراتی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و این محصول را بعنوان محصول استراتژیک شرکت انتخاب و مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک فروی

نرخ فروش محصول استراتژیک فروی

نمودار نرخ فروش نشان دهنده رشد در ماه های گذشته نسبت به سال گذشته است به طوری که  میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در سه ماه اول1400  نسبت به دوره ماقبل آخر یا 3ماه آخر1399، مجموعا 29% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در فروی

میزان فروش محصول استراتژیک در فروی

میانگین میزان فروش محصول استراتژیک شرکت در 3ماه اول1400 نسبت به دوره قبل 6% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1% رشد داشته است.

 کاهش فروش در مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری 6ماه اول1400 ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فروی

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فروی

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم فروی و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم فروی و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فروی نشان می دهد این سهم در در اکثر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

آخرین اطلاعات شرکت ذوب روی اصفهان درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران