تحلیل بنیادی زنگان | شهریور1400
شاید بزرگترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.
اولین موردی که بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد، شاید مهمترین مورد نیز باشد بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت صنعت روی زنگان
شرکت صنعت روی زنگان سال 1382 بصورت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت ر سیده ا ست. این شرکت در سال 1390 به سهامی عام تبدیل و سال 1391درسازمان بورس اوراق بهادار تهران “بازار دوم فرابورس” پذیرفته شده است.
روند سودآوری زنگان
بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.
شرکت زنگان در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 189872 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 117% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 253% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 3725% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 80 برابر رشد تورم است با توجه به اینکه در سه ماهه اول 99 شرکت زیان نموده است ، این میزان سودآوری در سه ماه اول 1400 بسیار قابل توجه و مهم است.
از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت در جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد و باز هم نشان می دهد در سه ماهه اول 1400 تغییر مهمی در شرکت از نظر سودسازی رخ داده است.
روند فروش شرکت زنگان
روند فروش شرکت در ماههای مختلف در مجموع درحالرشد بوده است اما در ماه خرداد رشد خیره کننده فروش را شاهد بوده ایم .
زنگان در سه ماه اول سال 1400 فروش 592828 میلیونریالی را ثبت نموده که این میزان نشاندهنده رشد 507% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک زنگان
شرکت در حال حاضر 4 محصول عمده را به بازار عرضه مینماید. باتوجهبه نمودار بالا در حال حاضر حق العمل کاری روی پودری بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
بررسی صورت های مالی نشان می دهد میزان ریالی فروش روی پودری از سایر محصولات بیشتر است از این رو این محصول را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می نماییم.
نرخ فروش محصول استراتژیک زنگان
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است.
اما میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت به دلیل عدم فروش این محصول در دو ماه ابتدایی سال نسبت به دوره ماقبل آخر 2% کاهش داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در زنگان
میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 263% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 32% رشد داشته است.
- توجه به این نکته ضروری است که میزان فروش دوره اول سال 1400 مربوط به خرداد ماه است و در فروردین و اردیبهشت شرکت از این محصول فروشی نداشته.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد زنگان
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یکسال گذشته نشاندهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.
تطبیق قیمت سهم زنگان و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار زنگان نشان می دهد این سهم در دراکثر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد پس بهتر است در هنگام تحلیل سهم هم نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.
آخرین اطلاعات شرکت زنگان درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.