گزارش هفتگی صندوق های بورسی | هفته اول آبان ماه 1400

گزارش هفتگی صندوق های بورسی | هفته اول آبان ماه 1400

در حالی که شاخص کل بازار بورس تهران در هفته منتهی به 5 آبان 1400، حدود 3 درصد نسبت به هفته قبل‌تر خود کاهش داشته، حجم و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با کاهش حدود 21 و 24 درصدی روبرو بوده است.

در این گزارش، به روال هر هفته، مروری بر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی خواهیم داشت. بدین منظور، بازده، حباب و ریسک صندوق‌ها را در هر یک از گروه‌های سهامی، درآمد ثابت و کالایی بررسی خواهیم کرد.

بررسی عملکرد صندوق‌های سهامی:

همانطور که می‌بینید، تنها بازدهی مثبت مربوط به نماد «فراز» با ثبت عدد مثبت 0.01 درصد می‌باشد. سایر نمادهای این گروه بازدهی منفی داشته که کمترین مقدار نیز متعلق به نماد «دارایکم» با ثبت عدد منفی 7 درصد بوده است.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که گرچه نماد «فراز» در هفته پیش‌تر با ثبت عدد مثبت 0.01 درصد بازدهی کمتری نسبت به سایر هم‌گروه‌های خود داشته اما توانسته همین مقدار را در هفته گذشته نیز حفظ و پایداری در بازدهی را محقق کند. این در حالیست که سایر صندوق‌ها در این دو هفته تا 9.5 درصد کاهش در بازدهی را ثبت کرده و به اعداد منفی رسیده‌اند.

همچنین به جز نمادهای «فراز»، «سرو»، «آگاس»، «ثهام»، «اطلس» و «پادا»، سایر نمادهای این گروه دارای حباب صفر یا منفی هستند. به این معنا که کمتر از ارزش ذاتی خود معامله شده و می‌توان احتمال افزایش قیمت در آن‌ها را بررسی کرد.

بررسی عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت:

در گروه درآمد ثابت، «سخند» با 1.37 واحد رشد نسبت به هفته قبل‌تر و ثبت عدد 1.2 درصدی، پربازده‌ترین و «سیناد» با 2.27 واحد افت نسبت به هفته قبل‌تر و ثبت عدد منفی 2.05 درصدی کم‌بازده‌ترین نمادهای این گروه بوده‌اند.

همچنین نمادهای «داریک»، «فراز»، «کیان»، «کمند»، «پارند»، «مانی»، «اوصتا»، «آکورد»، «اعتماد»، «خاتم» و «سپیدما» با کمتر از یک درصد تغییر در بازدهی، جز نمادهای کم ریسک این گروه در هفته گذشته تلقی می‌شوند.

از منظر دیگری، ریسک صندوق‌های درآمد ثابت بر اساس میزان سهام در ترکیب پرتفوی آن‌ها بررسی شده است. نمودار زیر نشان می‌دهد که صندوق‌های «تصمیم»، «کامیاب» و «اوصتا» به ترتیب با تخصیص 28، 21 و 18 درصد از سبد خود به سهام، پرریسک‌ترین و صندوق‌های «ثبات»، «همای» و «کارین» به ترتیب با تخصیص صفر، 1.5 و 3 درصد از سبد خود به سهام، کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های ETF درآمد ثابت بوده‌اند.

نماد «ارمغان» با 10 درصد کاهش و نماد «اوصتا» با 2 درصد افزایش در وزن سهام سبد خود، بیشترین تغییر در این زمینه را ثبت کرده‌اند. سایر نمادهای این گروه تغییر خاصی نداشته و ریسک خود را در این دو هفته ثابت نگه داشته‌اند.

بررسی عملکرد صندوق‌های مختلط:

اگرچه هر دو نماد این گروه با کاهش بازدهی نسبت به هفته قبل‌تر خود روبرو بوده‌اند، اما میزان ریسک(درصد سهام پرتفوی) آن‌ها تغییری نداشته است. در این بین بازدهی نماد «صنوین» افت کمتری داشته اما هفته‌هاست که نتوانسته حباب منفی خود را جبران کند و این نشان از عملکرد ضعیف بازارگردان این صندوق دارد.

در طرف مقابل نماد «آسام» با نوسان بیشتر در مقدار بازدهی هفتگی خود، حباب قیمتی خود را حول عدد صفر به خوبی مدیریت کرده است.

بررسی عملکرد صندوق‌های کشاورزی:

همانطور که می‌بینید، نماد «سحرخیز» با ثبت عدد 22 درصد و نماد «نهال» با ثبت عدد 12 درصد پربازده‌ترین نمادهای ETF در هفته گذشته بوده‌اند. لازم به ذکر است که نسبت به هفته قبل‌تر، وزن سهام در صندوق سحرخیز بدون تغییر و در صندوق نوویرا 2 درصد افزایش داشته که در مجموع تغییر چشمگیری در ریسک این صندوق‌ها محسوب نمی‌شود.

بررسی عملکرد صندوق‌های طلا:

گروه طلا نیز گروه مثبتی در هفته گذشته بوده است. اگرچه نماد «کهربا» با 1.13 واحد افزایش، بیشترین رشد در بازدهی را نسبت به هفته قبل‌تر خود ثبت کرده، اما نماد «طلا» با ثبت عدد 1.87 درصدی پربازده‌ترین نماد این گروه می‌باشد. از طرفی بیشترین کاهش در بازدهی متعلق به نماد «زر» و کم‌بازده‌ترین عضو، نماد «گوهر» با بازدهی 1.28 درصدی بوده است.

مقایسه صندوق‌ها با شاخص‌های بورس:

شاخص‌های کل و هموزن در هفته گذشته به ترتیب 3 و 5 درصد افت داشته‌اند، اما همانطور که مشاهده می‌کنید، صندوق‌های ETF توانسته‌اند عملکرد بهتری برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان بیاورند.

تمامی صندوق‌ها بازده بهتری نسبت به شاخص هموزن داشته و گروه سهامی که ضعیف‌ترین گروه در بین سایر صندوق‌ها بوده، تنها 0.25 واحد ضعیف‌تر از شاخص کل عمل کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *