آخرین تحولات طلا، گاز، لیتیوم و نیکل در گزارش روز بازار جهانی

آخرین تحولات طلا، گاز، لیتیوم و نیکل در گزارش روز بازار جهانی

بدلیل نتایج نا امیدکننده درآمدزایی شرکت‌هایی که در این دوران کرونا رشد کرده‌اند و بدلیل اینکه سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که سیاست‌های پولی سخت‌تر و انقباضی تر شود، شاخص های سهام آمریکا در روز جمعه با کاهش شدیدی بسته شدند. داوجونز تا 450 واحد از دست داد، S&P به میزان 1.95 درصد افت کرد و نزدک 2.7 درصد سقوط کرد. سهام نتفلیکس پس از اینکه چشم انداز مشترکین این شرکت به دلیل افزایش رقابت پخش زنده طبق تخمین ها را از دست داد، 23 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر، سهام پلوتن 10 درصد جهش کرد که پس از 23.9 درصد سقوط دیروز صعود نشان داد. در هفته گذشته، شاخص نزدک پس از افت 7.6 درصدی، بدترین عملکرد خود از اکتبر 2020 را به ثبت رساند. همچنین، هر دو شاخص داوجونز و اس اند پی 500 برای سومین هفته متوالی با افت 4.6 درصدی و 5.7 درصدی سقوط کردند. هفته آینده، تمرکز بر تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو و گزارش‌های درآمدی بیشتر از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری ست اما سرمایه‌گذاران نگران هستند پس از انتشار گزارش های جدید بازهم نا امید شوند.

بازگشت صعودی قیمت های گاز طبیعی ایالات متحده

قیمت‌های آتی گاز طبیعی ایالات متحده پس از رسیدن به پایین‌ترین حد دو هفته‌ای 3.78 دلاری در 20 ژانویه، که تحت تأثیر انتظارات رکود تقاضا و عرضه کم بود، به 4 دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا جهش کرد. پیش‌بینی‌های هواشناسی دمای سردتر را برای دو هفته آینده نشان می‌دهد، که انتظار می‌رود ذخایر داخلی برای اولین بار از اواسط دسامبر کمتر از میانگین 5 ساله باشد، زیرا شرکت‌های برق مقادیر بیش از حد معمول گاز را از ذخیره‌سازی می‌گیرند. در همین حال، سرمای شدید در تگزاس و سایر ایالت‌های تولیدکننده، چاه‌ها و سایر تجهیزات را منجمد کرده و سطح تولید را به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه گذشته کاهش داده است. میانگین تولید در 48 ایالت پایین تر از 95.3 میلیارد مکعب در روز تاکنون در این ماه بوده است که نسبت به رکورد 97.6 میلیارد مکعبی در ماه دسامبر کاهش یافته است.

طلا در اوج قیمتی

قیمت طلا در روز جمعه در نزدیکی بالاترین رقم 2 ماهه در حدود 1840 دلار در هر اونس ثابت ماند و برای دومین هفته متوالی تحت تاثیر نگرانی های تورم، کاهش بازده اوراق قرضه آمریکا و افزایش تقاضای امن صعودی شد. فشارهای مداوم قیمت ها فلز زرد را بالاتر برد زیرا نرخ تورم سالانه به بالاترین حد در چند دهه در تمام اقتصادهای بزرگ رسید، که مهمترین آن شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده بود که به سریع ترین سرعت خود در تقریباً 40 سال اخیر در دسامبر رسید. طلا همچنین با کاهش بازده اوراق قرضه آمریکا تقویت شد زیرا بازدهی 10 ساله خزانه داری آمریکا در روز جمعه به زیر 1.8 درصد رسید، پس از اینکه در اوایل این هفته به بالاترین میزان در دو سال گذشته یعنی 1.9 درصد رسید. علاوه بر این، نوسانات اخیر بازار و تنش های ژئوپلیتیکی روسیه و اوکراین جذابیت شمش به عنوان پناهگاه امن را افزایش داد. در همین حال، سرمایه‌گذاران در آستانه نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در 25 و 26 ژانویه نسبت به یک غافلگیری سختگیرانه محتاط هستند.

نمودار تکنیکال روزانه اونس طلا

ادامه رالی صعودی قیمتی در لیتیوم

قیمت کربنات لیتیوم در چین به 348500 یوان/تن در نیمه دوم ژانویه، در بحبوحه تقاضای جهانی بالا و مشکل تامین منابع افزایش یافت. قیمت ها در سال جاری به دلیل افزایش مداوم تقاضا از سوی تولید کنندگان باتری های لیتیومی، به ویژه برای خودروهای الکتریکی، بیش از 25 درصد افزایش یافته است. تخمین زده می شود که فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2021 به میزان 160 درصد افزایش بیابد ، در حالی که انتظار می رود تولید در چین در سال 2022 دو برابر شود و به بیش از 5 میلیون فروش برسد. در همین حال، تولیدکنندگان باتری به دلیل کمبود مواد معدنی و نگرانی‌های زیست‌محیطی در زمینه استخراج، برای تضمین قراردادهای تامین طولانی‌مدت رقابت می‌کنند. در 20 ژانویه، دولت صربستان مجوزهای اکتشاف غول معدنی ریوتینتو را پس از اعتراضات گسترده به نگرانی های زیست محیطی لغو کرد. این پروژه که اکنون از بین رفته، ارزشی معادل 2.4 میلیارد دلار داشت و تخمین زده میشد که لیتیوم کافی برای 1 میلیون باتری خودروی الکتریکی تولید کند.

ادامه رالی صعودی قیمتی در لیتیوم

قیمت نیکل در بالاترین سطح 10 ساله

معاملات آتی نیکل معیار در بورس فلزات لندن در ماه ژانویه بالاتر از 24000 دلار در هر تن معامله شد که بالاترین رقم از جولای 2011، در بحبوحه افزایش تقاضا و موجودی پایین است. ذخایر نیکل تحت گارانتی با 48846 تن به پایین‌ترین حد خود از دسامبر 2019 رسید و ذخایر نیکل در انبارهای بورس آتی شانگهای به پایین‌ترین حد خود با 4859 تن نزدیک شد. در همین حال، تقاضا از بخش صنایع تولیدی باتری همچنان ثابت است زیرا فروش خودروهای الکتریکی در حال افزایش است و رشد اقتصادی در چین در بحبوحه محرک های بیشتر دوباره افزایش می یابد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *