گزارش روز بازار جهانی | 5 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 5 آبان 1400

فولاد

معاملات آتی فولاد چین در روز چهارشنبه به دلیل کاهش قیمت مواد خام در طی مداخله دولت برای کاهش قیمت کالاها کاهش یافت.
فعال ترین معاملات آتی زغال سنگ کک و کک در بورس کالای دالیان 9 درصد کاهش یافت و به ترتیب به 2704 یوان و 3430 یوان رسید.
این سقوط زمانی رخ داد که زغال‌سنگ حرارتی 10 درصد به سقف تجاری پایین‌تر خود رسید، پس از آن که برنامه‌ریز ایالتی گفت که از استان‌های بزرگ تولیدکننده زغال سنگ خواسته است تا مکان‌های ذخیره‌سازی غیرقانونی را بررسی و تنظیم کنند و رفتارهای احتکاری را سرکوب کنند.
معاملات آتی سنگ آهن در بورس دالیان نیز برای تحویل در ژانویه با 3.9 درصد کاهش به 673 یوان رسید.
میلگرد فولادی در بورس آتی شانگهای با 4.8 درصد کاهش به 4632 یوان در هر تن رسید. کویل های نورد گرم مورد استفاده در خودروها و لوازم خانگی با 3.8 درصد کاهش به 5019 یوان در هر تن رسید. معاملات آتی فولاد ضد زنگ شانگهای نیز با 1.8 درصد کاهش به 19705 یوان در هر تن رسید.
کابینه چین یک برنامه برای رساندن انتشار کربن به اوج قبل از سال 2030 صادر کرد و خواستار ادامه کاهش ظرفیت فولاد، بهبود نرخ بازیافت ضایعات فولادی و ترویج فناوری‌های کوره‌های قوس الکتریکی شد.

نفت

قیمت نفت در روز چهارشنبه کاهشی شد این امر پس از آن که داده های صنعت نشان داد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظار افزایش پیدا کرده و ذخایر سوخت ایالات متحده به طور غیرمنتظره ای در هفته گذشته افزایش یافته، رخ داد.
بهای معاملات آتی نفت برنت پس از بسته شدن به بالاترین سطح هفت سال اخیر در روز سه شنبه، با 25 سنت معادل 0.3 درصد کاهش به 86.15 دلار در هر بشکه رسید.
معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز پس از افزایش 1.1 درصدی در جلسه قبل، با 26 سنت معادل 0.3 درصد کاهش به 84.39 دلار در هر بشکه رسید.
موجودی نفت خام در هفته منتهی به 22 اکتبر 2.3 میلیون بشکه افزایش یافت. که این بیش از انتظار برای افزایش 1.9 میلیون بشکه ای بود.
ذخایر بنزین نیز 500،000 بشکه افزایش یافت و ذخایر میعانات 1 میلیون بشکه افزایش داشته، در حالی که پیش بینی می شد هر دو کاهش پیدا کنند.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

مس

معدن مس و روی آنتامینا پرو که بخشی از آن متعلق به Glencoreو BHPاست، اعلام کرد که معترضان، جاده ای را که از آن استفاده می کند مسدود کرده اند و از این شرکت خواسته اند به تعهدات خود در قبال منطقه عمل کند.
جاده ای که به معدن مس لاس بامباس منتهی می شود از هفته گذشته توسط مردم محلی که می گویند این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است مسدود شده است.
طبق آمار رسمی، این معدن بیش از 40 درصد از تولید مس پرو را تشکیل می دهند. پرو رتبه دوم تولید مس در جهان است و در سال 2020، 2.15 میلیون تن تولید داشته است.
پرو در سال های اخیر شاهد توسعه سریعی بوده است که بخشی از آن به دلیل ثروت معدنی این کشور است.

آلومینیوم

یک گروه صنعتی روز سه شنبه اعلام کرد که حدود 1.5 تریلیون دلار سرمایه گذاری برای کربن زدایی منابع برق مورد استفاده برای تولید آلومینیوم مورد نیاز است تا این بخش بتواند به اهداف آب و هوایی سازمان ملل دست یابد.
موسسه بین‌المللی آلومینیوم اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری عظیم تنها بخشی از بودجه مورد نیاز است، بنابراین تولید آلومینیوم، یکی از فلزات پر انرژی، می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 کاهش دهد.
حدود 60 درصد از آلاینده های بخش آلومینیوم از تولید برق مصرف شده در فرآیند ذوب است، اما برای تغییر به هیدروژن سبز، گسترش جذب کربن و تقویت بازیافت نیز نیاز به سرمایه گذاری دارد.
بخش آلومینیوم باید انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2050 به میزان 95 درصد کاهش دهد و از 1.1 میلیارد تن به 53 میلیون تن کاهش دهد تا به محدود کردن افزایش دمای جهانی کمک کند.
تولید آلومینیوم اولیه تا سال 2050 تنها با 4 میلیون تن افزایش به 68 میلیون تن خواهد رسید، اما تولید بازیافتی از 32 تن در این سناریو بیش از دو برابر به 81 میلیون تن خواهد رسید.

زغال سنگ

قیمت آتی زغال سنگ چین نسبت به رکورد اخیر خود حدود 35 درصد کاهش یافته است، حرکتی که چشمگیر به نظر می رسد اما در واقع با آنچه برای رهایی از بحران انرژی این کشور نیاز است فاصله زیادی دارد.
قرارداد اصلی آتی زغال سنگ حرارتی داخلی در بورس کالای ژنگژو با 1305.6 یوان (204.45 دلار) در هر تن در روز دوشنبه به پایان رسید که برای چهار روز متوالی از زمان رسیدن به بالاترین رقم تاریخ 1982 یوان در 19 اکتبر کاهش داشته.

دوم این که قرارداد بورس کالای ژنگژو عمدتاً یک ابزار سرمایه گذاری برای بازار داخلی چین است و در واقع لزوماً واقعیت های موجود در بازار زغال سنگ این کشور را منعکس نمی کند.
قیمت فعلی تقریباً چهار برابر 530 تا 580 یوان در تن است که مدت‌هاست توسط بازار به عنوان قیمتی که مقامات با آن راحت‌تر هستند، تلقی می‌شود، زیرا به ماینرهای داخلی و شرکت‌های برق امکان سودآوری می‌دهد.
نکته برجسته از قیمت لحظه ای فعلی این است که زغال سنگ فیزیکی در چین باید بسیار بیشتر شود تا قیمت ها به سطوح عادی تر بازگردد.
به همین دلیل است که برنامه‌ریز دولتی چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، روز دوشنبه اعلام کرد که شکایت‌هایی را بررسی خواهد کرد که برخی از ارائه‌دهندگان اطلاعات انرژی، از جمله در بخش زغال‌سنگ، از قیمت‌های مبادلات نادرست استفاده کرده‌اند.
اما برای تداوم هرگونه کاهش قیمت، در نهایت عرضه زغال سنگ باید در سطحی باشد که بتواند تقاضا را برآورده کند، روندی که ممکن است چندین ماه طول بکشد.
چین در حال تحت فشار قرار دادن معدنچیان برای افزایش تولید است، زیرا اوایل سال جاری به طور موثر تولید آنها را از طریق بازرسی های سختگیرانه ایمنی کاهش داد.
تولید زغال سنگ چین در سپتامبر 334.01 میلیون تن بود که نسبت به 335.24 میلیون تن در ماه اوت بسیار کمتر از رکورد 351.89 میلیون تن در دسامبر سال گذشته بود.
واردات زغال سنگ نیز در تلاش است تا به کاهش کمبود کمک کند، زیرا چین با ممنوعیت غیررسمی محموله های استرالیا، که در گذشته دومین تامین کننده بزرگ آن پس از اندونزی بود، پایان داده است.

طلا

قیمت طلا روز چهارشنبه از 1800 دلار در هر اونس عقب نشینی کرد، زیرا دلار قوی و بازده اوراق قرضه بالاتر آمریکا جذابیت طلا را کاهش داد در حالی که سرمایه گذاران ارزیابی کردند که بانک های مرکزی چگونه با فشارهای تورمی فزاینده مقابله خواهند کرد.
هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش به 1788.40 دلار رسید و از زمان صعود به بالاترین حد یک ماهه در اواخر هفته گذشته 1.2 درصد کاهش یافت. قیمت طلای آمریکا نیز با 0.2 درصد کاهش به 1789.30 دلار رسید.
بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده افزایش یافت و هزینه فرصت نگهداری این فلز بدون بهره را افزایش داد.
دلار نیز در روز سه‌شنبه نزدیک به بالاترین سطح یک هفته‌ای خود تثبیت کرد و باعث شد طلا برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند جذابیت کمتری داشته باشد.
فعالان بازار اکنون توجه خود را به جلسات بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه و کمیته مرکزی بازار آزاد فدرال ایالات متحده در 3 نوامبر معطوف کرده اند.
در حالی که بانک مرکزی ژاپن قرار است برنامه محرک عظیم خود را حفظ کند و پیش‌بینی تورم امسال را کاهش دهد، افزایش انتظارات تورمی در منطقه یورو می‌تواند بانک مرکزی اروپا را به چالش بکشد.
در سایر فلزات هر اونس نقره با 0.5 درصد کاهش به 24.01 دلار رسید. پلاتین با 0.4 درصد کاهش به 1023.48 دلار رسید و پالادیوم نیز با 0.2 درصد کاهش به 2007.65 دلار رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *