گزارش روز بازار جهانی | 25 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 25 مهر 1400

روی

کاهش تولید سیلیکون و روی در اروپا به دلیل بحران برق به احتمال زیاد برنامه های انتقال انرژی در این منطقه را کند خواهد کرد.
قیمت برق اروپا در سال جاری عمدتا به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی مورد استفاده برای تولید برق و گرمایش، تولید کم انرژی تجدیدپذیر و افزایش قیمت کربن افزایش یافته است.
با تعویض سوخت مصرف کنندگان برای تولید انرژی، قیمت نفت نیز به بالاترین سطح سه سال اخیر در حدود 85 دلار در بشکه رسید.
اروپا به طور معمول 13 تا 15 درصد از تولید جهانی سیلیکون را تامین میکند این میزان در سال جاری حدود 3 میلیون تن تخمین زده شده است.
قیمت سیلیکون در اروپا طی سال گذشته دو برابر شده و به بیش از 4000 دلار در تن رسیده است.
لازم به ذکر است که روی در دکل های بادی دریایی برای جلوگیری از خوردگی و صفحات خورشیدی استفاده می شود.
اروپا نیز به دنبال خنثی سازی کربن است، اما این امر بدون تامین ایمن فلزات مورد نیاز برای انرژی های تجدید پذیر محقق نمیشود.
معدنچی Glencore سال گذشته 787،200 تن روی در اروپا تولید کرد. تولید جهانی روی امسال حدود 14 میلیون تن تخمین زده می شود که انتظار می رود حدود نیمی از آن از چین که بزرگترین تولید کننده جهان است، تامین شود.
Nyrstar بلژیک نیز این هفته اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت برق، تولید خود را در سه کارخانه اروپایی خود تا 50 درصد کاهش خواهد داد.
روی بورس فلزات لندن با 7.8 درصد افزایش به 3،802.50 دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان از سال 2007 است. و پس از آنکه Nyrstar در بلژیک اعلام کرد تولید روی خود را تا 50 درصد کاهش می دهد، این هفته 20 درصد افزایش یافت.

این اخبار باعث افزایش قیمت روی به بیش از 3900 دلار در تن شد که بالاترین میزان در بیش از 14 سال گذشته است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

زغال سنگ

قزاقستان یک روز پس از خاموش شدن سه نیروگاه بزرگ زغال سنگ ، تامین برق مصرف کنندگان را محدود خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است که مصرف کنندگان بیش از حد برنامه ریزی شده از انرژی استفاده می کنند و هشدار داد که قطع برق می تواند خطری برای عملیات شبکه ایجاد کند.
بحران انرژی چین نیز شدت گرفته زیرا هوای سرد، بخش اعظم این کشور را فرا گرفت و نیروگاه ها برای تأمین ذخایر زغال سنگ تلاش کردند که قیمت سوخت را به بالاترین حد خود رساند.
انتظار می رود تقاضای برق برای گرمایش خانه ها و ادارات این هفته افزایش یابد زیرا بادهای سرد شدید از شمال چین در حال حرکت است.
کمبود زغال سنگ، قیمت بالای سوخت و افزایش تقاضای صنعتی پس از همه گیری باعث ایجاد کمبود گسترده برق در این کشور شده است.
فعال ترین معاملات آتی زغال سنگ ژانژو ژانویه در اوایل روز جمعه به رکورد 1666.40 یوان (259.42 دلار) در تن رسید. این قرارداد سالانه بیش از 200 درصد افزایش یافته است.
انتظار می رود که کمبود برق تا اوایل سال آینده ادامه یابد، زیرا تحلیلگران و معامله گران کاهش 12 درصدی مصرف برق صنعتی را در سه ماهه چهارم پیش بینی می کنند زیرا منابع زغال سنگ کم شده و دولت های محلی اولویت را برای کاربران مسکونی قائل می شوند.
طبق سیاست جدید چین ، تولیدکنندگان فولاد ، آلومینیوم ، سیمان و مواد شیمیایی با فشار بیشتر و ناپایدارتری مواجه خواهند شد و حاشیه سود را تحت فشار قرار خواهند داد.

طلا

در حالی که افزایش قیمت داخلی باعث کاهش تقاضا در مصرف کننده اصلی چین شده بود، طلای فیزیکی این هفته در هند با شروع جشنواره ها و خرید جواهرات افزایش داشته است.
تقاضای خرده فروشی به سطح قبل از همه گیری کرونا بازگشته است. و فروشگاه هاي جواهرات شاهد پيشرفت بسيار خوبي در مناطق شهري و روستايي هند هستند.
افزایش حق بیمه در چین نیز می تواند خطر نزولی برای تقاضا ایجاد کند زیرا می تواند بر واردات طلای چین تأثیر بگذارد، اگرچه واردات همچنان پایدار خواهد ماند.

مس

افزایش سریع هزینه انرژی و کمبود نیرو در چین باعث شده است که ذوب فلزات روی و آلومینیوم تولید خود را کاهش دهند و قیمت هر دو فلز را به بالاترین حد خود در بیش از یک دهه گذشته برساند.
مس معیار در بورس فلزات لندن 2.6 درصد افزایش یافت و به 10،248 دلار در هر تن رسید، این هفته تقریبا 10 درصد رشد کرد و به بالاترین رکورد 10،747.50 دلار در ماه مه رسید.
هزینه های بالای برق نیز تورمی است و این باعث افزایش تقاضا برای سرمایه گذاران برای مس و سایر کالاهای فیزیکی به عنوان یک ریسک می شود.

موجودی مس به صورت مجاز در انبارهای ثبت شده در بورس فلزات لندن به 14،150 تن رسیده است که کمترین میزان در چند دهه گذشته است و سهام در بورس آتی شانگهای 41،668 در تن است.
گروه های بین المللی روی و مس در این ماه اعلام کردند که انتظار دارند هر دو فلز در سال آینده بیش از حد عرضه شود، اما تحلیلگران می گویند بحران برق می تواند این وضعیت را تغییر دهد.

آلومینیم

آلومینیوم معیار نیز 1.7٪ افزایش یافت و به 3،170 دلار در هر تن رسید و این هفته 7٪ افزایش داشته است، این امر به دلیل کاهش تولید در اروپا و چین ایجاد شده است.

سنگ آهن

قیمت این ماده نسبت به هفته گذشته 2.9 درصد کاهش یافته است. سنگ آهن نوامبر در بورس سنگاپور نیز با 0.1 درصد کاهش به 123.45 دلار در تن رسیده است.

چشم انداز نزولی تقاضای فولاد چین و افزایش تلاش های کربن زدایی از طریق محدودیت های تولید ، بر احساسات منفی بازار تأثیر زیادی می گذارد. طبق پیش بینی انجمن فولاد چین ، تقاضای فولاد چین امسال به جای افزایش 3 درصدی ، 1 درصد کاهش خواهد داشت.
سنگ آهن خالص تقریباً 50 درصد از اوج رکورد در اواسط ماه مه سقوط کرد و افزایش ذخایر مواد وارداتی در بنادر چین نیز تقاضای کم را تأیید کرده است.
انتظار میرود که قیمت سنگ آهن در دو سال آینده همچنان کاهش داشته باشد.

زغال سنگ کک دالیان نیز 5.6 درصد جهش کرد و کک 8.1 درصد افزایش یافت. میلگرد فولادی ساختمانی در بورس آتی شانگهای نیز 1 درصد افزایش یافت، کویل نورد گرم 1.7 درصد افزایش یافت. فولاد ضد زنگ 3.5 درصد افزایش یافت.

سایر فلزات

در سایر فلزات نیکل با 3.4 درصد افزایش به 19955 دلار در تن رسید ، سرب با 1.2 درصد افزایش به 2328.50 دلار و قلع با 1.3 درصد افزایش به 37.400 دلار رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *