گزارش روز بازار جهانی | 24 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 24 مهر 1400
گزارش روز بازار جهانی | 24 مهر 1400

نفت

قیمت نفت در روز جمعه به بالای 85 دلار در هر بشکه رسید که با پیش بینی کسری عرضه در چند ماه آینده افزایش یافته است، زیرا کاهش محدودیت های سفر ناشی از کرونا باعث افزایش تقاضا شده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 86 سنت معادل یک درصد افزایش به 84.86 دلار در هر بشکه رسید.
قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 97 سنت معادل 1.2 درصد افزایش به 82.28 دلار در هر بشکه رسید.
تقاضا با بهبود وضعیت همه گیری کرونا و افزایش بیشتر تولیدکنندگان نیرو که برای تولید از گاز و زغال سنگ گران قیمت به نفت کوره و گازوئیل روی آورده اند، افزایش یافته است.
در همین حال، کاهش شدید ذخایر نفت در ایالات متحده و کشورهای عضو سازمان همکاری منجر به این خواهد شد که عرضه جهانی محدود شود.
برای از بین بردن این افزایش قیمت نفت، سه رویداد لازم است: اوپک پلاس به طور غیر منتظره تولید خود را افزایش می دهد ، هوای گرم به نیمکره شمالی برسد و مجوز استفاده دولت بایدن از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا
افزایش قیمت نفت خام، شرکت های انرژی آمریکایی را وادار کرد که این هفته سکوهای نفت و گاز طبیعی خود را برای ششمین هفته متوالی اضافه کنند.
آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار می رود کاهش تولید انرژی باعث افزایش تقاضای نفت به میزان 500،000 بشکه در روز شود.این امر باعث می شود تا پایان سال جاری میلادی حدود 700 هزار بشکه در روز عرضه شود، تا زمانی که سازمان اوپک، عرضه بیشتری را طبق برنامه ریزی در ژانویه 2022 اضافه کند.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

لیتیوم

Umicore، گروه فناوری و بازیافت بلژیکی است که روز جمعه قراردادهای طولانی مدت تامین لیتیوم را با Ganfeng Lithium و Vulcan Energy امضا کرد و با افزایش تقاضا برای باتری خودروهای برقی ، توانایی های خود را برای تأمین این فلز افزایش داد.
معامله با Ganfeng چین مربوط به تامین لیتیوم از سال 2022 است و بخش قابل توجهی از نیازهای لیتیوم Umicore در آسیا را پوشش خواهد داد.
توافق با معدن لیتیوم آلمانی-استرالیایی Vulcan نیز از سال 2025 اجرایی خواهد شد؛ که بخشی از نیازهای لیتیوم هیدروکسید Umicore در اروپا را پوشش خواهد داد و به این ترتیب می تواند بین 28000 تا 42000 تن در طول مدت قرارداد خرید کند.
Vulcan نیز قراردادهایی را برای تامین لیتیوم به خودروسازان از جمله Renault SA و Stellantis NV امضا کرده است.

مس

مشکلات اقتصادی آفریقای جنوبی با سرقت مقادیر زیادی مس از شرکت های دولتی اسکوم و ترانسنت، که بیشتر آنها به صورت قاچاق به خارج از کشور خارج می شوند، افزایش یافته است که بر اساس منابع بازار ، سالانه میلیاردها رند هزینه برای این کشور به همراه دارد.
شرکت برق اسکوم، که پیش بینی می کند در سال مالی جاری 15.2 میلیارد رند (1.1 میلیارد دلار) ضرر خالص خواهد داشت، اعلام کرد که سرقت مس سالانه 5-7 میلیارد رند و به علاوه 2 میلیارد رند در سال برای جایگزینی آن هزینه دارد.
سرقت مس طی پنج سال گذشته 177 درصد افزایش یافته است به خصوص در طول همه گیری کووید 19 به شدت افزایش داشته است.
در حالی که سرقت مس پدیده جدیدی نیست، شرکت های دولتی و فعالان بازار در آفریقای جنوبی می گویند که در سال های اخیر افزایش یافته است. و تقاضای جهانی برای ضایعات مس به دلیل عرضه ناچیز و موجودی کم، افزایش یافته است و قیمت ها را به بالاترین حد خود رسانده است.

فولاد

شرکت نیپون استیل به دنبال 20 میلیارد ین (176 میلیون دلار) خسارت از هر شرکتی است و ادعا می کند که دو شرکت Toyota و Baosteel حق ثبت اختراع خود را در مورد ورق های فولادی مغناطیسی غیر جهت دار که در خودروهای برقی استفاده می شود نقض کرده اند.
فولاد نیپون یک تامین کننده قدیمی فولاد برای تویوتا و دیگر خودروسازان ژاپنی است و این اولین بار است که این شرکت علیه تویوتا شکایت نقض حق ثبت اختراع کرده است.
به گفته سخنگوی فولاد نیپون ورق های فولادی الکتریکی مواد ضروری برای برق رسانی به خودرو هستند و یکی از محصولات اصلی این شرکت است که برای کمک به کربن زدایی خودروها ، محصولات الکتریکی و نیروگاه ها استفاده میشود.
لازم به ذکر است که Toyota و Baosteel با ادعاهای نیپون موافق نیستند.

طلا

قیمت طلا روز جمعه با بازگشت بازده اوراق قرضه ایالات متحده کاهش یافت ، اگرچه کاهش ارزش دلار باعث شد تا این فلز گرانبها در بهترین هفته خود از اواخر آگوست قرار گیرد.
هر اونس طلای خالص 0.8 درصد کاهش یافت و به 1780.76 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا در معاملات آتی آمریکا نیز با افت 0.9 درصدی به 1.782.60 دلار رسید.
با پایین آوردن جذابیت طلا با افزایش هزینه های فرصت ، بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده بهبود یافت.
در حالی که اکثر سیاستگذاران فدرال رزرو موافق هستند که بانک مرکزی می تواند از ماه آینده خرید اوراق قرضه ماهانه خود را کاهش دهد ، اما در مورد تورم و آنچه باید در این زمینه انجام دهند اختلاف نظر دارند.
طلا اغلب به عنوان یک پرچین تورمی در نظر گرفته می شود ، اگرچه کاهش محرک ها و افزایش نرخ بهره باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می شود و هزینه نگهداری شمش های بدون بازده را افزایش می دهد.

در سایر فلزات هر اونس نقره با 1.3 درصد کاهش به 23.23 دلار رسید.
پلاتین 0.5 درصد کاهش یافت و به 1.050.24 دلار رسید، و پالادیوم 0.4 درصد افزایش یافت و به 2.136.55 دلار رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *