گزارش روز بازار جهانی | 17 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 17 مهر 1400

کارگزاری بورس دنیای نوین

لیتیوم

شرکت چینی Zijin Mining Group شرکت Neo Lithium را با قیمت 918.7 میلیون دلار کانادا (737.14 میلیون دلار) خریداری خواهد کرد.

Zijin با خرید شرکت لیتیوم Neo Lithium ، با قیمت 6.50 دلار کانادا به ازای هر سهم به صورت نقدی موافقت کرده است.

این پیشنهاد حق بیمه بیش از 18 درصد را برای آخرین بسته Neo Lithium به ارزش 5.49 دلار کانادا در روز جمعه نشان میدهد.
Zijin، شرکت معدنچی طلا و مس چینی اعلام کرد که برنامه آن در مورد لیتیوم و سایر مواد معدنی انرژی جدید در مرحله برنامه ریزی استراتژیک اولیه است و هنوز چارچوب زمانی دقیق و پروژه های مشخصی در دست نیست.
سال گذشته نیز ، CATL بیش از 10 میلیون سهام Neo Lithium را خریداری کرد و سومین سهامدار بزرگ این شرکت شد.

نفت

قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت، چرا که برخی از صنایع سوخت مصرفی خود را از گاز طبیعی که اکنون بسیار گران قیمت است به سایر سوخت های فسیلی همچون زغالسنگ و مشتقات نفتی تغییر داده اند.
بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 84 سنت معادل 1.1 درصد افزایش به 79.14 دلار در هر بشکه رسید.
قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز با 80 سنت معادل یک درصد افزایش به 82/75 دلار در هر بشکه رسید.
قیمت نفت پس از آنکه وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر برنامه ای برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برای خنثی سازی قیمت نفت ندارد، افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران افزایش قیمت گاز و میزان تغییر سوخت مصرفی از گاز به نفت عامل اصلی افزایش قیمت بوده است.
تسریع در چرخش سوخت های مصرفی از گاز به نفت می تواند تقاضای نفت خام مورد استفاده برای تولید نیرو در زمستان آینده نیمکره شمالی را افزایش دهد.
و برآورد از 750،000 بشکه در روز تقاضای تعویض نفت بجای گاز در شرایط عادی زمستان می تواند به طور قابل ملاحظه ای اغراق آمیز باشد.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

نیکل

شرکت نیوکو فرونیکلی به عنوان تنها تولیدکننده فرو نیکل، روز جمعه اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت انرژی، تولید خود را تعطیل خواهد کرد.
این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل افزایش مداوم قیمت برق در بازارهای اروپا، شرکت NewCo Ferronikeli مجبور به توقف موقت تولید می شود. این اقدام منجر به افزایش قیمت های جهانی نیکل خواهد شد.

لازم به ذکر است که شرکت مذکور با تولید 7000 تن فرو نیکل در سال و 800 کارمند در میان بزرگترین کارفرمایان کوزوو و همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان در این کشور حوزه بالکان است.

کوزوو با حدود 6 سنت یورو بر کیلووات ساعت ، یکی از پایین ترین قیمت برق در اروپا را دارد. بیش از 95 درصد از انرژی آن توسط دو نیروگاه قدیمی زغال سنگ تامین می شود.
اما مصرف کنندگان بزرگ از جمله شرکت NewCo Ferronikeli موظف به خرید برق در بازار آزاد هستند.

حدود 95 درصد از ظرفیت تولید آلبانی از منابع آبی است اما به دلیل کمبود باران و افزایش تقاضای سالیانه به شدت به برق وارداتی وابسته است.

زغال سنگ

چین به دو منطقه زغال سنگ برتر خود دستور داده است تا تولید خود را افزایش دهند و به شرکت های برق زغال سنگ اجازه داده تا قیمت های بالاتری را از مشتریان دریافت کنند زیرا این کشور با بزرگترین مشکل خود در سال های اخیر مبارزه می کند.

بخش های مغولستان و شانشی به معدنچیان زغال سنگ گفتند که ظرفیت تولید سالانه آنها را بیش از 160 میلیون تن افزایش دهند، در حالی که کابینه چین اعلام کرده قیمت برق زغال سنگ بازار در حال حاضر ممکن است تا 20 درصد از نرخ پایه، افزایش داشته باشد.

قیمت بالای زغال سنگ حرارتی و کمبود برق که باعث جیره بندی نیرو در سراسر چین شده است، تولید صنعتی و رشد اقتصادی این کشور را تهدید کرده است.

شانشی به عنوان بزرگترین منطقه تولیدکننده زغال سنگ چین، به 98 معدن زغال سنگ خود دستور داد تا ظرفیت تولید سالانه خود را 55.3 میلیون تن تا انتهای 2021 افزایش دهند.

از مغولستان نیز خواسته شده تا به 72 معدن اطلاع دهند که آنها می توانند فوراً با ظرفیت های بالاتر کار کنند، مشروط بر اینکه از تولید ایمن اطمینان حاصل کنند.

معاملات آتی زغال سنگ حرارتی ژانگژو چین در جمعه 2.2 درصد افزایش یافت و به 1333 یوان (207 دلار) در هر تن رسید.
پیش بینی میشود چین وادار شود که در سه ماهه چهارم در صورت زمستان سرد نیاز به کاهش 12 درصدی مصرف برق صنعتی داشته باشد.
که این امر خطرات رکود تورمی و فشارهای رشد بر اقتصاد چین و جهان را در زمستان آینده افزایش می دهد.

آلومینیوم

مدیر اجرایی شرکت هلندی روز جمعه اعلام کرد کهAldel (آلدل) تولید آلومینیوم اولیه را به دلیل قیمت بالای برق فعلی متوقف خواهد کرد.
کارخانه آن در دلفزیل، در حال پایان دادن به تولید است و از دوشنبه تا حداقل اوایل سال 2022 بیکار است.

تحلیلگران می گویند قیمت گاز عامل اصلی افزایش هزینه های برق در اروپا است، در حالی که هزینه مجوزها در بازار کربن اروپا تا یک پنجم به این افزایش کمک کرده است.
آلدل ، تنها تولید کننده آلومینیوم هلند است و ظرفیت تولید سالانه 110،000 تن آلومینیوم اولیه و 50،000 تن آلومینیوم بازیافتی را دارد.
لازم به ذکر است که هزینه برق معمولاً تا 40 درصد هزینه تولید آلومینیوم را تشکیل می دهد.
آلدل برآورد کرده که هزینه برق به تنهایی در حال حاضر 4500 یورو به ازای هر تن آلومینیوم است، در حالی که قیمت فروش آلومینیوم که افزایش یافته نیز حدود 2500 یورو در هر تن است.

طلا

نرخ طلای فیزیکی در هند این هفته برای اولین بار بیش از دو ماه اخیر با تخفیف روبرو شد زیرا افزایش قیمت های محلی تقاضا را کاهش داد، در حالی که انتظار می رفت خرید در چین پس از تعطیلات افزایش یابد.
فروشندگان در هند تا 2 دلار برای هر اونس تخفیف نسبت به قیمت های رسمی داخلی ارائه کردند.

معاملات آتی طلا در روز جمعه در 46،900 روپیه در هر 10 گرم معامله شد، در حالی که هفته گذشته به 45،479 روپیه سقوط کرد که پایین ترین سطح از 6 آوریل بود.

کاهش قیمت باعث افزایش قیمت های محلی و جواهرسازان شد تا خریدهای خود را به تعویق بیندازند.
در عین حال، انتظار می رفت تقاضا برای چین که مصرف کننده اصلی است، پس از تعطیلات طولانی و کاهش قیمت ها، افزایش یابد.
در سنگاپور نیز، تقاضا برای طلا و نقره افزایش یافته است زیرا سرمایه گذاران متوجه شده اند که قیمت فلزات در محدوده پایین خود تثبیت شده است.
لازم به ذکر است که تقاضا در هنگ کنگ و ژاپن همچنان رو به کاهش است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *