گزارش روز بازار جهانی | 17 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 17 آبان 1400

سنگ آهن

معاملات آتی سنگ آهن در روز دوشنبه کاهش یافت، زیرا قیمت‌های معیار به دلیل تقاضای ضعیف چین و افزایش موجودی مواد خام فولادسازی به زیر 100 دلار در تن سقوط کرد، اما داده‌های خوش‌بینانه از صادرات اکتبر این کشور تا حدودی حمایت کرد.
پرمعامله ترین سنگ آهن ژانویه در بورس کالای دالیان چین با 0.1 درصد کاهش به 562 یوان (87.84 دلار) در هر تن رسید که از ضررهای اولیه کاسته شد اما برای هشتمین روز متوالی کاهش یافت.
قرارداد دسامبر سنگ آهن در بورس سنگاپور نیز پس از معامله اولیه با قیمت 89.45 دلار، با 1.5 درصد کاهش به 90.10 دلار در هر تن رسید.
محموله‌های هفتگی از استرالیا و برزیل پس از افزایش در هفته‌های گذشته، با کاهش قیمت‌ها، هفته گذشته حدود 4.5 میلیون تن کاهش یافت.
کاهش مواد در محموله‌های استرالیا ممکن است نشانه‌ای از این باشد که خروجی تولیدکنندگان با هزینه‌های نهایی بالا می‌تواند اکنون به دلیل قیمت‌های نسبتاً پایین سنگ‌آهن کاهش یافته باشد.
سنگ آهن وارداتی ذخیره شده در بنادر چین در هفته گذشته به 145.10 میلیون تن رسید که بالاترین میزان از آوریل 2019 است.

به نظر می رسد فروش سنگ آهن نیز در حال کاهش باشد، زیرا اطلاعات روز یکشنبه نشان داد که رشد صادرات تولیدکننده و تامین کننده برتر فولاد چین در ماه اکتبر کاهش یافته است، اما پیش بینی ها را پشت سر گذاشته است، زیرا تقاضای جهانی قبل از فصل تعطیلات زمستانی رونق گرفت.
میلگرد فولادی ساختمانی در بورس آتی شانگهای تا 4.6 درصد افزایش یافت، اما کلاف نورد گرم تا 1.9 درصد کاهش یافت. فولاد ضد زنگ 1.2 درصد صعود کرد.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

زغال سنگ

برنامه‌ریز دولتی چین در بیانیه‌ای در روز دوشنبه اعلام کرد که تولید روزانه زغال‌سنگ چین در هفته گذشته به 11.93 میلیون تن رسید که بالاترین میزان در چند سال گذشته است، زیرا پکن تلاش می‌کند کمبود عرضه را پیش از زمستان جبران کند.
روز یکشنبه، شرکت دولتی چین، حتی پس از کاهش بحران انرژی در پی اقداماتی برای افزایش ذخایر زغال سنگ و کاهش مصرف برق توسط مصرف کنندگان بزرگ در مورد تعادل تنگاتنگ بین عرضه برق و تقاضای زمستان هشدار داد.
کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی اعلام کرد که میانگین تولید روزانه زغال سنگ برای 1 تا 5 نوامبر به 11.66 میلیون تن رسیده که 1.2 میلیون تن نسبت به پایان سپتامبر افزایش داشته است و 11.93 میلیون تن برای یکی از روزهای این دوره ثبت شده است.
ذخایر زغال سنگ نیز افزایش یافته است. ذخایر در نیروگاه ها تا روز شنبه از 117 میلیون تن فراتر رفته، در حالی که موجودی انبارها در بندرگاه نزدیک به 1.5 میلیون تن از بیش از یک ماه قبل افزایش یافت و به 5.39 میلیون تن در 7 نوامبر رسید.
پرمعامله ترین قرارداد آتی زغال سنگ حرارتی در بورس کالای ژنگژو با 3 درصد کاهش به 920 یوان (143.79 دلار) در هر تن رسید.
و قیمت آتی زغال سنگ چین از بالاترین سطح تاریخی 1908 یوان در هر تن در 19 اکتبر، 52 درصد سقوط کرده است.

نفت

قیمت نفت روز دوشنبه پس از آنکه آرامکو (Aramco)، تولیدکننده دولتی نفت عربستان سعودی، قیمت رسمی فروش نفت خود را افزایش داد، افزایش یافت که نشان می‌دهد تقاضا در زمان کاهش عرضه همچنان قوی است.
نفت خام برنت پس از کاهش نزدیک به 2 درصدی در هفته گذشته، 90 سنت معادل 1.1 درصد افزایش یافت و به 83.64 دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا با 87 سنت معادل 1.1 درصد افزایش به 82.14 دلار رسید که تا روز جمعه تقریبا 3 درصد کاهش داشت.
این شرکت اواخر روز جمعه قیمت رسمی فروش خود را در دسامبر برای نفت خام سبک عربی خود به آسیا به 2.70 دلار در هر بشکه در مقابل نفت خام عمان/دبی افزایش داد که 1.40 دلار نسبت به ماه جاری افزایش داشته است.
اقدام این شرکت نشان می‌دهد که تقاضا همچنان قوی است زیرا اوپک کنترل عرضه را حفظ می‌کنند.
سازمان اوپک پلاس هفته گذشته توافق کرد که به برنامه خود برای افزایش تولید نفت به میزان 400 هزار بشکه در روز از دسامبر پایبند باشند.
رئیس‌جمهور آمریکا از اوپک پلاس خواسته بود تا بشکه‌های بیشتری برای کاهش قیمت‌ها تولید کند و روز شنبه گفت که دولت او ابزارهای دیگری برای مقابله با افزایش قیمت نفت دارد.
در جاهای دیگر، واردات نفت چین در ماه اکتبر به کمترین میزان در سه سال گذشته رسید، زیرا پالایشگاه‌های دولتی به دلیل قیمت‌های بالاتر از خرید خودداری کردند.

طلا

در حالی که کاهش ارزش دلار جذابیت این فلز گرانبها را تقویت کرد، قیمت طلا روز دوشنبه به بالاترین حد در دو ماه گذشته رسیده.
هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 1817.65 دلار رسید که به بالاترین حد خود از 7 سپتامبر رسیده است.
قیمت طلای آمریکا نیز با 0.3 درصد افزایش به 1822.30 دلار رسید.
علیرغم گزارش بهتر از حد انتظار حقوق و دستمزد ایالات متحده که حاکی از احیای مجدد فعالیت اقتصادی در اوایل سه ماهه چهارم بود، فلز گرانبها در روز جمعه تا 1.5 درصد افزایش یافت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

شاخص دلار در روز دوشنبه ثابت بود، اما از اوج بیش از یک ساله روز جمعه، 0.4 درصد عقب نشینی کرد و با کاهش هزینه آن برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند، جذابیت شمش را افزایش داد.
کنگره ایالات متحده لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری را برای تعمیر فرودگاه ها، جاده ها و پل های کشور تصویب کرد.
خلاصه ای از نظرات جلسه اکتبر آنها در روز دوشنبه نشان داد که سیاستگذاران بانک ژاپن نیاز به حفظ سیاست تسهیل کمی را میبینند، زیرا تورم فقط به میزان متوسطی در حال افزایش است و رشد دستمزدها ضعیف است.
سیاست تسهیل کمی برای تحریک رشد اقتصادی در طول همه‌گیری کووید-19، قیمت طلا را در دو سال گذشته به بالاترین حد خود رسانده است، زیرا نرخ‌های بهره نزدیک به صفر هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را کاهش داده است.
تقاضای فیزیکی طلا در هند نیز در طول فصل جشنواره هفته گذشته افزایش یافت.

در سایر فلزات هر اونس نقره با 0.3 درصد افزایش به 24.25 دلار رسید. پلاتین با 0.2 درصد افزایش به 1036.02 دلار و پالادیوم 0.5درصد افزایش یافت و به 2045.33 دلار رسید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *