گزارش روز بازار جهانی | 16 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 16 آبان 1400
کارگزاری دنیای نوین

سویا و ذرت

دانه سویا سنگ بنای سنتی صادرات محصولات کشاورزی ایالات متحده به چین است، اما ذرت تا کنون با ارزش‌ترین بازیکن در سال جاری بوده است زیرا محموله‌ها رکوردهای قبلی را شکسته است.
بعید به نظر می رسد چین به اهداف کشاورزی فاز 1 معامله تجاری حتی با قیمت های بسیار بالا دست یابد، اگرچه مشخص نیست که چه مجازات هایی ممکن است بر اساس عدم جهت گیری آشکار از طرف ایالات متحده در پی داشته باشد.
فاز 1 معامله تجاری، که در ژانویه 2020 امضا شد، به این معناست که چین بین سال‌های 2020 تا 2021 حدود 80 میلیارد دلار کالاهای کشاورزی ایالات متحده را خریداری و وارد خواهد کرد.که مجموع آن در سال 2021 حدود 43.5 میلیارد دلار بود.
بر اساس آمار، ایالات متحده، تا ماه سپتامبر، صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای مرتبط با آن به چین به ارزش 21.2 میلیارد دلار از جمله 1.9 میلیارد دلار در سپتامبر رسیده است.

تا ماه سپتامبر، صادرات ذرت ایالات متحده به چین به 16.9 میلیون تن، به ارزش 4.6 میلیارد دلار رسید. صادرات سویا در مجموع به 4.3 میلیارد دلار رسید و حجم ژانویه تا سپتامبر 8.8 میلیون تن نسبت به سال 22 درصد کاهش داشته.

هزینه های صادرات ذرت و سویا ایالات متحده در ماه سپتامبر به بالاترین حد در 9 سال گذشته رسید که به ترتیب حدود 60 و 50 درصد نسبت به سپتامبر 2020 افزایش داشته. با این حال، قیمت ها نسبت به سطوح بالای اواسط سال کاهش یافته است.
محموله‌های سویای آمریکا به چین احتمالاً از نظر حجم رکوردی نبوده است، اما ارزش آنها ممکن است از رکورد ماهانه 3.56 میلیارد دلاری که در اکتبر 2020 ثبت شده بود، فراتر رفته باشد.
این امر باعث می شود میزان حجم ماه های نوامبر و دسامبر کمی کمتر از حد متوسط باشد و همچنان به تنهایی کل صادرات کشاورزی در سال را به رکورد جدیدی برساند، البته با فرض اینکه سطح قیمت فعلی حفظ شود.

آلومینیوم

انتظارها مبنی بر اینکه روسیه مالیات بر صادرات آلومینیوم را حذف خواهد کرد و عرضه جهانی را تقویت خواهد کرد، باعث فروش موجودی شده است که قیمت این فلز را در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده کاهش داده است.
از آنجایی که کاهش ذخایر آلومینیوم که حدود 1 میلیون تن در اروپا و تا نیم میلیون تن در ایالات متحده تخمین زده می شود، احتمالاً بازهم این ذخایر کاهش بیشتری خواهد.

طبق اخبار رسیده، مالیات 15 درصدی صادراتی روسیه بر صادرات آلومینیوم اولیه یا حداقل 254 دلار در تن، بین ماه اوت و دسامبر پس از تصمیم روسیه برای لغو تعرفه آلیاژهای مبتنی بر آلومینیوم، تمدید نخواهد شد.
این مالیات برای Rusal به عنوان بزرگترین تامین کننده آلومینیوم جهان در خارج از چین اعمال می شود که 6 درصد از عرضه جهانی آلومینیوم را در سال گذشته به خود اختصاص داده که حدود 65 میلیون تن برآورد شده است.

آلومینیوم بورس فلزات لندن با حدود قیمتی 2700 دلار در تن طی دو هفته گذشته 15 درصد کاهش یافته است، در حالی که عوارض گمرکی در اروپا با 302 دلار در تن از بالاترین رکورد بالای 380 دلار در تن در سپتامبر 20 درصد کاهش یافته است.
انتظار می رود در سال 2022 آلومینیوم در ابتدا به 2200 دلار در هر تن کاهش یابد.
لازم به ذکر است که بحران حمل و نقل که تحویل فلزات به ایالات متحده را به تاخیر انداخته است در حال کاهش است.

نیکل

پایگاه خبری بورس اوراق بهادار شانگهای روز پنجشنبه به نقل از یکی از مقامات انجمن صنعت فلزات غیر آهنی چین گزارش داد که چین باید توانایی خود را برای تامین امنیت منابع نیکل و کبالت و ایجاد ذخایر تجاری برای فلزات بهبود بخشد.
و لازم به ذکر است که شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری‌های خارجی خود را افزایش داده‌اند.
چین ذخایر وسیعی از فلزات و نفت گرفته تا محصولات کشاورزی ایجاد کرده است و زمانی که بازار شاهد نوسانات بزرگ باشد، ذخایر خود را آزاد می کند تا قیمت ها را تثبیت کند و از بخش های پایین دستی محافظت کند.

لیتیوم

Livent Corp، تولیدکننده لیتیوم، روز پنجشنبه تخمین‌های سود سه‌ماهه سوم را نادیده گرفت و گفت که اختلالات زنجیره تامین جهانی همراه با هزینه‌های سنگین، قیمت‌های بالاتر فلز باتری خودروهای الکتریکی را جبران می‌کند.
سهام این شرکت پس از ثبت رکورد کاهش روزانه با 5.9 درصد کاهش به 29.10 دلار رسید، چراکه کل هزینه های این شرکت 16.3 درصد افزایش یافته و به 99.8 میلیون دلار رسیده است. شرایط موجود این کمپانی را به ضرر خالص 12.6 میلیون دلار رسانده است.

کسب‌وکارها در سرتاسر جهان با مشکلات بندری، هزینه‌های حمل و نقل و کمبود قطعات دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیاری را مجبور به توقف تولید، کاهش درآمد و افزایش تورم مواجه کرده است.
شرکت رقیب Albemarle نیز روز چهارشنبه پیش بینی فروش خود در سال 2021 را افزایش داد.
انتظار می‌رود باتری‌های لیتیوم یونی باتری رایج تری شوند و میزان فروش بیشتری را تجربه کنند، به‌ویژه در حمل‌ونقل، زیرا جهان برای دستیابی به اهداف سخت‌گیرانه برای کاهش انتشار کربن در تلاش است.

نفت

واردات نفت خام چین در ماه اکتبر به پایین‌ترین میزان از سپتامبر 2018 کاهش یافت، زیرا پالایشگاه‌های بزرگ دولتی خرید خود را به دلیل افزایش قیمت‌ها متوقف کردند در حالی که پالایشگاه‌های مستقل به دلیل سهمیه‌های محدود واردات محدود شدند.
داده های اداره کل گمرک در روز یکشنبه نشان داد که بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در ماه گذشته 37.8 میلیون تن نفت وارد کرده است که معادل 8.9 میلیون بشکه در روز است.
این میزان نسبت به 9.99 میلیون بشکه در روز در سپتامبر و 10.02 میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. و این کاهش در بحبوحه جهش 62 درصدی قیمت نفت خام در سال جاری رخ داد، زیرا اقتصادها در سطح جهان به دلیل محدودیت های همه گیری کرونا باز شدند و تقاضا برای سوخت را افزایش داد.
سرکوب پکن در تجارت غیرقانونی سهمیه‌های نفت خام و مجوزهای واردات برای پالایشگاه‌های مستقل نفت نیز بر خرید تأثیر گذاشته است.
واردات گاز طبیعی، از جمله گاز طبیعی مایع با لوله و گاز طبیعی مایع، در ماه اکتبر 9.38 میلیون تن بود که 24.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
ممکن است واردات نفت در ماه نوامبر افزایش یابد زیرا پالایشگاه ها قول داده اند کمبود عرضه گازوئیل و بنزین را برطرف کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *