گزارش روز بازار جهانی | 12 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 12 آبان 1400

قیمت طلا روز سه‌شنبه در آستانه نشست مهم فدرال رزرو آمریکا که می‌تواند نشانه‌هایی برای افزایش نرخ بهره در آینده در بحبوحه افزایش فشارهای تورمی باشد، کاهش یافت.
هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش به 1790.55 دلار رسید. و هر اونس طلای آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با 0.3 درصد کاهش به 1791.20 دلار رسید.
انتظار میرود فدرال رزرو شروع کاهش نرخ را اعلام کند، اما امکان دارد زمان مشخصی در مورد افزایش نرخ بهره ندهند و این ممکن است منجر به ناامیدی شود، زیرا فعالان بازار منتظر چیز خاص تری هستند که می تواند طلا را به سمت 1800 دلار در هر اونس یا حتی افزایش دهد.
در حالی که طلا به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می شود، کاهش محرک و افزایش نرخ بهره باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می شود و هزینه فرصت شمش های غیر بازده را افزایش می دهد.
بازارها همچنین نشست سیاست گذاری بانک مرکزی انگلیس در روز پنجشنبه را تماشا خواهند کرد زیرا سرمایه گذاران شانس اولین افزایش نرخ بهره توسط یک بانک مرکزی بزرگ از زمان همه گیری را ارزیابی می کنند.
هفته پیش رو ممکن است برای قیمت طلا بی‌ثبات باشد. و احتمالاً تحت تأثیر حرکت دلار، بازده خزانه‌داری، انتظارات تورمی و احساسات ریسک جهانی قرار خواهد گرفت.
در سایر فلزات، هر اونس نقره با 1.3 درصد کاهش به 23.71 دلار رسید. پلاتین با 1.5 درصد کاهش به 1048.44 دلار در هر اونس رسید. و پالادیوم با 0.7 درصد کاهش به 2033.46 دلار در هر اونس رسید.

زغال سنگ

اگر اندونزی کمک مالی کافی از جامعه بین المللی دریافت کند، می تواند نیروگاه های زغال سنگ را تا سال 2040 متوقف کند.
اندونزی روز چهارشنبه برنامه‌های مفصلی را برای حرکت به سمت انرژی پاک‌تر اعلام خواهد کرد که حذف تدریجی زغال‌سنگ ازموضوعات کلیدی آن است.

نفت

قیمت نفت در روز چهارشنبه کاهش یافت، زیرا داده‌های صنعت حاکی از افزایش شدید ذخایر نفت خام در ایالات متحده و فشار بر اوپک برای افزایش عرضه موجب کاهش قیمت شد.
معاملات آتی نفت برنت با 98 سنت معادل 1.2 درصد کاهش به 83.74 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.32 دلار معادل 1.6 درصد کاهش به 82.59 دلار در هر بشکه رسید.
رئیس‌جمهور آمریکا افزایش قیمت نفت و گاز را به دلیل امتناع کشورهای اوپک از تولید بیشتر نفت خام مقصر دانست.
لازم به ذکر است که ذخایر نفت خام و سوخت تقطیر آمریکا هفته گذشته افزایش یافت در حالی که بنزین کاهش داشته است.
ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 29 اکتبر 3.6 میلیون بشکه افزایش یافت. و ذخایر بنزین 552000 بشکه کاهش یافته است.

فولاد

تولیدکنندگان فولاد ایالات متحده ادعا می کنند که کمترین میزان انتشار کربن در جهان را دارند و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند که یک توافق تجاری بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای محدود کردن دسترسی به بازار برای فولاد با شدت کربن بالا، مزیت نسبی را برای آنها فراهم می کند.
اقدامات تجاری مبنی بر کربن می تواند اهرمی برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای فشار بر چین مبنی بر کاهش ظرفیت اضافی ایجاد کند.
بیش از 70 درصد فولاد آمریکا در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود که عمدتاً ضایعات فولاد را به جای ذوب سنگ آهن در کوره‌های بلند با سوخت زغال سنگ ذوب می‌کنند، روشی که در چین رایج است.
لازم به ذکر است که توافق تجاری فولاد آمریکا و اتحادیه اروپا به رفع ظرفیت مازاد فلزات از چین با جلوگیری از نشت فولاد و آلومینیوم چین به بازار ایالات متحده کمک خواهد کرد.

مس

قیمت مس روز سه شنبه تحت تاثیر ضعیف شدن بازار سنگ آهن و احتیاط پیش از نشست نرخ بهره در ایالات متحده کاهش یافت.
مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.1 درصد کاهش به 9549 دلار در هر تن رسید، در حالی که پرمعامله ترین قرارداد مس دسامبر در بورس آتی شانگهای با 0.1 درصد افزایش به 70300 یوان (10986.09 دلار) در هر تن رسیده است.

معاملات آتی سنگ آهن دالیان به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا، تا حدی به دلیل بازار ضعیف املاک و مستغلات آسیب دیده از بحران بدهی در گروه بزرگ املاک چین اورگراند، 10 درصد سقوط کرد و به پایین ترین سطح یک ساله خود رسید.
مس به طور گسترده در ساخت و ساز، تولید و نیرو استفاده می شود و آن را به یک شاخص خوب برای سلامت اقتصاد جهانی تبدیل می کند.
شرکت برتر معدن مس کودلکو (Codelco)عرضه سالانه مس را به مشتریان چینی برای سال 2022 با حق بیمه 105 دلار در تن عرضه کرد که نسبت به 88 دلار در تن در سال جاری 19.3 درصد افزایش داشت و روند افزایش حق بیمه به دلیل تقاضای قوی مس و موجودی بسیار کم را گسترش داده.
در سایر فلزات آلومینیوم بورس فلزات لندن با 0.2 درصد کاهش به 2715 دلار در تن، نیکل نیز با 0.5 درصد کاهش به 19160 دلار در تن، و قلع 0.4 درصد افزایش یافت و به 37100 دلار در تن رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *