گزارش روز بازار جهانی | 11 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 11 آبان 1400

آلومینیوم

در بازار فلزات شانگهای، قیمت شمش آلومینیوم در چین 40 یوان در هر تن افزایش یافت و به 20240 یوان در هر تن رسید. در حال حاضر انتظار می‌رود میانگین قیمت‌ها بین 20220 و 20260 یوان در هر تن در نوسان باشد.
در فوشان، قیمت شمش آلومینیوم 70 یوان در هر تن افزایش یافت و به 20270 یوان در هر تن رسید و به دنبال آن با افزایش 45 یوان در هر تن در چونگ کینگ به 20235 یوان در هر تن رسیده است.
قیمت آلیاژ آلومینیوم نیز در 1 نوامبر 100 یوان در هر تن افزایش یافته و به 23750 یوان در هر تن رسیده است .

سنگ آهن

معاملات آتی سنگ آهن معیار در چین، به دلیل شرایط ضعیف عرضه و چشم‌انداز بد تقاضا برای اولین بار در نزدیک به یک سال اخیر به زیر ۶۰۰ یوان (۹۳.۷۵ دلار آمریکا) در هر تن رسید.
محموله‌های استخراج‌کنندگان بزرگ در استرالیا و برزیل در سطوح نسبتاً بالایی ثابت بوده است. داده ها نشان میدهد که صادرات سنگ آهن از این دو کشور تا اول نوامبر با نزدیک به یک میلیون تن افزایش به 23.96 میلیون تن رسیده است.

مصرف محصولات فولادی همچنین به دلیل سستی بازار املاک و ساخت و سازهای زیرساختی، انتظارات بازار را شکست داده است.
فعال ترین معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان، برای تحویل در ژانویه، 10 درصد از سقف معاملات روزانه کاهش یافت و به 565.5 یوان در هر تن رسید که پایین ترین سطح آنها از 18 نوامبر 2020 است.
معاملات آتی زغال سنگ کک در بورس دالیان با 1.4 درصد کاهش به 2192 یوان در هر تن رسید.
و قیمت کک نیز با 0.1 درصد افزایش به 2967 یوان در هر تن رسید.
همچنین میلگرد فولادی مصرفی ساختمانی در بورس آتی شانگهای با 7.3 درصد کاهش به 4264 یوان در هر تن رسید.
کویل های نورد گرم نیز 6.5 درصد کاهش یافت و به 4608 یوان در هر تن رسید و معاملات آتی فولاد ضد زنگ با 1.9 درصد کاهش به 18540 یوان در هر تن رسیده است.

نفت

قیمت نفت، روز سه‌شنبه افزایش یافت زیرا سرعت پیش‌بینی‌شده افزایش تولید سازمان اوپک کمتر شد، در حالی که چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، نرخ‌های عملیاتی خود را برای پاسخگویی به افزایش تقاضای دیزل افزایش داده است.
بهای معاملات آتی نفت برنت با 28 سنت معادل 0.3 درصد افزایش به 84.99 دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 19 سنت معادل 0.2 درصد افزایش به 84.24 دلار در هر بشکه رسید.

در همین راستا افزایش تولید اوپک در ماه اکتبر کمتر از افزایش برنامه ریزی شده در توافق با متحدان بود، زیرا قطعی غیرارادی در برخی تولیدکنندگان کوچکتر باعث جبران افزایش عرضه از سوی عربستان سعودی و عراق شد.
اوپک در ماه اکتبر 27.50 میلیون بشکه در روز تولید کرد که 190 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش داشت.
در همین حال، شرکت‌های ملی نفت در چین نرخ‌های کارکرد پالایشگاه‌ها را افزایش داده‌اند و اشتهای آن را برای نفت خام افزایش داده‌اند تا از کمبود گازوئیل جلوگیری کنند.

نیکل

معدنکار برزیلی روز دوشنبه اعلام کرد که نیکل باکیفیت Vale که در کانادا تولید می شود، حدود یک سوم کربن متوسط صنعت را منتشر می کند.
نیکل یک عنصر حیاتی برای باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یونی است که برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، که بخش مهمی از انتقال انرژی از کربن را تشکیل می‌دهند.
Vale متعهد شده است تا 6 میلیارد دلار برای کاهش انتشار کربن تا 33 درصد تا سال 2030 سرمایه گذاری کند.

لیتیوم

شرکت لیتیوم آمریکا روز دوشنبه یک پیشنهاد سهام و نقد 400 میلیون دلاری برای شرکت توسعه‌دهنده لیتیوم آرژانتینی Millennial Lithium ارائه کرد.
جنگ مناقصه در بحبوحه تقاضای زیاد برای باتری‌های لیتیوم یونی که برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی استفاده می‌شوند، رخ خواهد داد.
شرکت گانفنگ (Ganfeng) لیتیوم قراردادی را برای عرضه محصولات لیتیومی به شرکت تسلا به مدت سه سال انجام داده است.
این شرکت چینی محصولات لیتیوم هیدروکسید باتری را از سال 2022 تا 2024 در اختیار این سازنده خودروهای الکتریکی قرار خواهد داد.
انتظار میرود که مواد خام کلیدی باتری از جمله لیتیوم و کبالت با افزایش رقابت برای عرضه جدید، دستاوردهای امسال را افزایش دهد.
و پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی لیتیوم تا پایان این دهه پنج برابر شود. کاهش عرضه باعث ایجاد موجی از معامله در میان معدنچیان لیتیوم شده است و گانفنگ و سایر تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر درگیر خریدهای زیادی بودند.

طلا

قیمت طلا روز دوشنبه، همزمان با کاهش ارزش دلار، پیش از نشست فدرال رزرو آمریکا که تمرکز بر برنامه بانک مرکزی برای کاهش اقدامات محرک همه گیری است، افزایش یافت.

هر اونس طلا با 0.3 درصد افزایش به 1787.70 دلار رسید، پس از اینکه در جلسه قبل به کمترین میزان بیش از یک هفته گذشته رسید. هر اونس طلای آمریکا نیز برای تحویل در ماه دسامبر 0.4 درصد افزایش یافت و به 1790 دلار رسید.
کاهش محرک‌ها و افزایش نرخ بهره منجر به افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره را افزایش می‌دهد.
انتظار می‌رود فدرال رزرو که نشست دو روزه خود را در روز چهارشنبه به پایان می‌رساند، اعلام کند که خرید اوراق قرضه را کاهش خواهد داد، اگرچه تمرکز بر سرنخ‌هایی درباره افزایش نرخ‌ها است.
شاخص دلار نیز در برابر رقبای خود 0.1 درصد کاهش یافت و طلا را برای دارندگان سایر ارزها جذاب تر کرد.
در سایر فلزات هر اونس نقره با 0.3 درصد افزایش به 23.91 دلار رسید. پلاتین با جهش 2.8 درصدی به 1046.96 دلار در هر اونس رسید و پالادیوم نیز با 2.8 درصد افزایش به 2059.19 دلار در هر اونس رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *