گزارش روز بازار جهانی | 10 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 10 آبان 1400
کارگزاری دنیای نوین

نفت

قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت زیرا انتشار ذخایر بنزین و گازوئیل چین نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی را کاهش داد.
بهای معاملات آتی نفت برنت پس از 6 سنت افزایش در روز جمعه، با 29 سنت معادل 0.4 درصد کاهش به 83.43 دلار در هر بشکه رسید.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 40 سنت معادل 0.5 درصد کاهش به 83.17 دلار رسید و در روز جمعه 76 سنت افزایش یافت.
این کاهش پس از آن اتفاق افتاد که چین در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که ذخایر این دو سوخت را برای افزایش عرضه بازار و حمایت از ثبات قیمت در برخی مناطق آزاد کرده است.
پشت این فروش، انتشار ذخایر سوخت چین بود که نشان دهنده قصد پکن برای تثبیت قیمت نفت، درست مانند قیمت زغال سنگ بود.
همه نگاه‌ها به نشست 4 نوامبر سازمان اوپک پلاس معطوف است و تحلیلگران انتظار دارند که آنها به برنامه اضافه کردن 400،000 بشکه در روز در ماه دسامبر پایبند باشند.
قیمت نفت هفته گذشته با کمک تصمیم اوپک پلاس برای حفظ افزایش تولید برنامه ریزی شده خود به جای افزایش نگرانی های عرضه جهانی، به بالاترین حد در چند سال اخیر رسید.
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز شنبه از کشورهای بزرگ تولیدکننده انرژی که دارای ظرفیت اضافی هستند، خواست تا تولید خود را افزایش دهند تا از بهبود قوی‌تر اقتصاد جهانی به عنوان بخشی از تلاش گسترده برای تحت فشار قرار دادن اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت اطمینان حاصل کنند.
انتظار می‌رود قیمت نفت در پایان سال نزدیک به 80 دلار باقی بماند، زیرا عرضه‌های محدود و قبوض بالاتر گاز باعث تغییر به نفت خام برای استفاده به عنوان سوخت تولید برق خواهد شد.
شرکت خدمات انرژی Baker Hughes روز جمعه اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای پانزدهمین ماه متوالی دکل‌های نفت و گاز طبیعی را در اکتبر اضافه کردند و آنها را به بالاترین سطح از آوریل 2020 رساندند.
این شرکت ها روز جمعه اعلام کردند که اکسون و شورون پس از کاهش شدید خدمه و تولید در منطقه در سال گذشته، به دنبال اضافه کردن دکل های حفاری در حوضه شیل پرمین هستند.

لیتیوم

تامین کننده لیتیوم استرالیایی ioner Ltd روز پنجشنبه اعلام کرد 70 میلیون دلار سرمایه از شرکت Sibanye Stillwater آفریقای جنوبی از طریق قرار دادن سهام برای شروع کار ساخت و ساز در یکی از معادن خود در ایالات متحده تامین کرده است.
این به دنبال قراردادی در ماه گذشته است که در آن Sibanye با خرید نیمی از پروژه معدن لیتیوم نوادا ioner موافقت کرد که یکی از بزرگترین معاملات تامین فلز باتری در ایالات متحده بود.
لازم به ذکر است که لیتیوم و سایر فلزات باتری، که اجزای کلیدی وسایل نقلیه الکتریکی هستند، با دور شدن جهان از سوخت‌های فسیلی و نگاه به سمت اشکال پاک‌تر انرژی، به سرعت مورد توجه قرار گرفته‌اند.
Sibanye همچنین دومین سرمایه گذاری استرالیایی خود را در سال جاری در روز چهارشنبه انجام داد، جایی که نزدیک به 20 درصد از سهام معدنچی روی New Century Resources را با سرمایه گذاری حدود 46 میلیون دلار در اختیار گرفت.

زغال سنگ

وضعیت عرضه زغال‌سنگ چین با تلاش‌های مشترک تولیدکنندگان زغال‌سنگ، لجستیک و کاربران پایین‌دستی بهبود قابل‌توجهی داشته است، و قیمت زغال‌سنگ نیز تثبیت شده است.
پرمعامله ترین قرارداد آتی زغال سنگ حرارتی ژانویه در بورس کالای ژنگژو با 9.26 درصد کاهش به 925.2 یوان (144.48 دلار) در هر تن رسید.
مجموعه ای از اقدامات اعلام شده توسط چین منجر به کاهش بیش از 53 درصدی قیمت های آتی از 1982 یوان در 19 اکتبر شده است.
چین افزایش ظرفیت صدها معدن زغال سنگ در سراسر کشور را در بحبوحه کمبود برق تا حدی به دلیل عرضه ناکافی تصویب کرده است و مجموعه ای از اقدامات را برای کاهش قیمت های زغال سنگ که در سال جاری نزدیک به 190 درصد افزایش یافته است، به کار گرفته است.
میانگین تولید روزانه زغال سنگ برای چند روز متوالی از اواسط اکتبر به بیش از 11.5 میلیون تن رسیده است.
نرخ جدید تولید زغال‌سنگ چین باعث می‌شود در صورت تداوم این افزایش، امسال بیش از هر زمان دیگری سوخت تولید کند.

عرضه روزانه زغال سنگ به نیروگاه های اصلی زغال سنگ به 8.32 میلیون تن رسیده است که بالاترین میزان در تاریخ است.
این به افزایش موجودی کل زغال سنگ در نیروگاه های چین به 106 میلیون تن کمک می کند که بیش از 28 میلیون تن نسبت به پایان سپتامبر افزایش یافته است که می تواند 19 روز مصرف را پشتیبانی کند.
قیمت لحظه ای زغال سنگ حرارتی با محتوای انرژی 5500 کیلوکالری به زیر 1200 یوان در هر تن در معادن و به کمتر از 1500 یوان در تن در بنادر کاهش یافته است، در حالی که قراردادهای آتی زغال سنگ حرارتی پرمعامله در هشت روز معاملاتی گذشته 51 درصد کاهش یافته است.

طلا

قیمت طلا در روز دوشنبه افزایش یافت زیرا برخی از سرمایه گذاران این فلز را به دنبال کاهش شدید قیمت در جلسه قبل خریداری کردند، هرچند که پس از افزایش نرخ تورم، احتیاط در آستانه نشست کلیدی فدرال رزرو آمریکا اعمال شد.
هر اونس طلا پس از افت 1.5 درصدی در روز جمعه، 0.1 درصد افزایش یافت و به 1784.08 دلار در هر اونس رسید. و قیمت طلای آمریکا نیز با 0.1 درصد افزایش به 1785.3 دلار رسید.
سرمایه‌گذاران طلا در حال حاضر بسیار محتاط‌تر خواهند بود، حتی اگر دلار کاهش یابد و قیمت طلا افزایش یابد.
طلا به طور سنتی به عنوان محافظ تورم در نظر گرفته می شود. با این حال، کاهش محرک‌ها و افزایش نرخ بهره برای مقابله با چنین فشار تورمی منجر به افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره را افزایش می‌دهد.
همچنین دلار نیز در روز جمعه به بالاترین حد خود در بیش از دو هفته گذشته نزدیک شد و باعث شد طلا برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند جذابیت کمتری داشته باشد.
در سایر فلزات هر اونس نقره با 0.2 درصد کاهش به 23.80 دلار رسید. پلاتین با 0.9 درصد افزایش به 1027.00 دلار رسید، و پالادیوم 0.4 درصد کاهش یافت و به 1995.17 دلار رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

فولاد

قیمت مواد تشکیل دهنده فولاد در بورس کالای دالیان روز دوشنبه به دلیل کاهش تقاضا در کارخانه ها ناشی از کاهش تولید اجباری محلی کاهش یافت، در حالی که کنترل قیمت زغال سنگ پکن نیز بر احساسات تاثیر گذاشته است.
اخیراً به کارخانه‌های فولاد، سیمان و کک‌سازی در مرکز فولاد شهر تانگشان دستور داده شد که تولید خود را پس از هشدار آلودگی شدید کاهش دهند.
ذخایر سنگ آهن وارداتی در بنادر چین هفته گذشته با کاهش 2.1 میلیون تنی به 142.3 میلیون تن رسیده است.
معاملات آتی سنگ آهن معیار در بورس دالیان برای تحویل در ژانویه نیز با 3.4 درصد کاهش به 634 یوان (99.00 دلار آمریکا) در هر تن رسید.
سایر مواد خام فولادسازی نیز پس از اینکه برنامه ریز دولتی لعلام کرد که وضعیت عرضه زغال سنگ به طور قابل توجهی بهبود یافته است، کاهش یافت و در اوایل نوامبر یک پلت فرم آنلاین را برای نظارت بر اجرای قراردادهای زغال سنگ بلندمدت راه اندازی خواهد کرد.
زغال سنگ کک سازی دالیان نیز با 5.4 درصد کاهش به 2249 یوان در هر تن رسید و معاملات آتی کک با 3 درصد کاهش به 3015 یوان در هر تن رسید.
میلگرد فولادی ساخت و ساز در بورس آتی شانگهای نیز 2 درصد کاهش یافت و به 4597 یوان در هر تن رسید.
معاملات آتی کویل های نورد گرم که در بخش تولید استفاده می شود، با 2.4 درصد کاهش به 4916 یوان در هر تن رسید و قراردادهای آتی فولاد ضد زنگ در بورس شانگهای برای تحویل در دسامبر با 1.6 درصد کاهش به 18925 یوان در هر تن رسید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *