گزارش روز بازار جهانی | 1 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 1 آبان 1400

نفت

بهای معاملات آتی نفت برنت با 92 سنت معادل 1.1 درصد افزایش به 85.53 دلار در هر بشکه رسید. این معیار که روز پنجشنبه به بالاترین حد خود در سه سال گذشته یعنی 86.10 دلار رسید، در هفته یک درصد افزایش یافت که هفتمین افزایش هفتگی آن بود.
بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 1.26 دلار معادل 1.5 درصد افزایش به 83.76 دلار در هر بشکه رسید که فاصله چندانی با بالاترین رکورد هفت سال اخیر این هفته نداشت. این قرارداد 1.7 درصد برای نهمین هفته متوالی افزایش یافت.

نگرانی ها در مورد کمبود زغال سنگ و گاز در چین، هند و اروپا باعث افزایش قیمت ها شده است و برخی از مولدهای برق را وادار کرده است تا سوخت مصرفی خود را از گاز به نفت کوره و گازوئیل تغییر دهند.
پیش بینی می شود آب و هوای زمستانی در بیشتر ایالات متحده سردتر از حد متوسط باشد.
نفت خام آمریکا این هفته در حالی که سرمایه گذاران به دنبال ذخایر نفت خام در مرکز ذخیره سازی ایالات متحده در کوشینگ و اوکلاهما بودند ، مورد حمایت قرار گرفت.

داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه نشان داد که ذخایر نفت خام کوشینگ به 31.2 میلیون بشکه کاهش یافت که پایین ترین سطح از اکتبر 2018 است.
عرضه هنوز بسیار محدود است ، و بازار در مورد احتمال افزایش موارد کرونا در روسیه ، چین و آلمان محتاط است.
هنگامی که صدراعظم آلمان اعلام کرد همه گیری هنوز پایان نیافته است، قیمت ها از بالاترین سطح روز گذشته کاهش یافت.

زغال سنگ

پس از قوی ترین مداخله پکن در سال های اخیر برای افزایش عرضه و کاهش قیمت های ناگهانی این کالا در میان تنگنای گسترده برق، معاملات آتی زغال سنگ حرارتی چین روز جمعه سقوط کرد و در بدترین هفته خود در پنج ماه اخیر قرار گرفت.
بیشترین معامله در بورس کالای ژنگژو ، برای تحویل در ماه ژانویه ، به پایین ترین حد معاملات روزانه 14 درصد رسید و در هر 1408.4.4 یوان (220 دلار) تسویه شد.
زغال سنگ کک 11.1 درصد کاهش یافت و معاملات آتی کک در بورس کالای دالیان نیز روز جمعه 9 درصد کاهش یافت و ضررهای جلسات قبلی را افزایش داد.

چین به معدنچیان زغال سنگ فشار می آورد تا تولید خود را افزایش داده و واردات خود را افزایش دهند تا نیروگاه ها بتوانند ذخایر خود را قبل از فصل زمستان بازسازی کنند، اما تحلیلگران می گویند که کمبودها حداقل تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت.
دولت چین با شرکت های بزرگ دولتی از جمله پالایشگاه نفت Sinopec ، غول آلومینیومی Chinalco و فولاد ساز چین Baowu جلسه ای در مورد مصرف منطقی انرژی توسط صنعت در روز پنجشنبه برگزار کرد و گفت که آنها باید در صرفه جویی در انرژی و کاهش کربن مصرف منطقی داشته باشند.
پس از تأیید 153 معدن برای افزایش ظرفیت، تولید زغال سنگ چین در حال افزایش است. از این هفته ، تولید روزانه 4 درصد نسبت به ماه قبل به 11.6 میلیون تن افزایش یافته است.
دومین منطقه معدنی بزرگ چین، مغولستان داخلی است،که انتظار میرود تولید زغال سنگ در سال 2021 از 1.05 میلیارد تن فراتر رود. بر اساس داده های اداره ملی آمار ، این رقم در سال 2020 از 1 میلیارد تن افزایش خواهد یافت.
این دولت از معادن و واحدهای راه آهن خواسته است که تأمین نیروگاه ها را در اولویت قرار دهند، در حالی که سایر مصرف کنندگان پرمصرف مانند کارخانه های سیمان و فولاد مجبورند برای قیمت زغال سنگ کمی در بازار با قیمت های گران مقابله کنند.
بر اساس داده های انجمن حمل و نقل و توزیع زغال سنگ چین، میانگین ذخایر زغال سنگ در نیروگاه های کلیدی چین در این هفته کمتر از 80 درصد سطح سال گذشته بود.

چالش واقعی برای عرضه زغال سنگ پس از اواسط ماه نوامبر، هنگامی که استفاده روزانه از زغال سنگ در نیروگاه ها افزایش می یابد و عملیات معدنکاری و حمل و نقل به دلیل آب و هوای نامناسب کند می شود، ظاهر می شود.
به گفته معامله گران واردات زغال سنگ از روز چهارشنبه کم شده است زیرا فروشندگان و خریداران منتظر هستند تا تاثیر کامل سیاست های پکن را ببینند.

نیکل

معاملات آتی فولاد ضد زنگ چین روز پنجشنبه با افزایش قیمت نیکل مواد اولیه فولادسازی، روند شکست خود را در سه بازه متوالی کاهش داد، اگرچه تحلیلگران هشدار می دهند که روند مصرفی این فلز همچنان کند است.
قیمت نیکل در بورس آتی شانگهای تا 8 درصد افزایش یافت و به رکورد 161،600 یوان (25283.58 دلار) در هر تن رسید.
واردات سنگ معدن نیکل و آهن نیکل از چین نیز به ترتیب ماهانه 1.6 و 12.3 درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته است.
معاملات آتی فولاد ضد زنگ در بورس شانگهای ، برای تحویل در ماه نوامبر ، 1.1 درصد به 20470 یوان در تن رسید.
با این حال، تحلیلگران می گویند مصرف فولاد ضد زنگ همچنان در کوتاه مدت کند است زیرا محدودیت های مصرف برق چین به فعالیت های تولیدی لطمه زده است.

سایر قیمت های فلزات آهنی در چین کاهش یافت و زغال سنگ کک ، کک و میلگرد ساختمانی همگی در سقوط قیمت زغال سنگ و مصرف راکد فولاد به محدودیت های معاملاتی روزانه سقوط کردند.
تنظیم کننده اوراق بهادار اواخر روز چهارشنبه گفت که از صرافی های آتی می خواهد اقدامات متعددی از جمله افزایش کارمزد و محدود کردن محدودیت های معاملاتی را در پاسخ به قیمت بالای زغال سنگ انجام دهند.
معاملات آتی ذغال سنگ کک در بورس کالای دالیان با 12 درصد کاهش به 3109 یوان در تن رسید ، در حالی که کک نیز 12 درصد کاهش یافت و به 36664 یوان در تن رسید.
معاملات آتی سنگ آهن در بورس دالیان نیز با 8.7 درصد کاهش به 651 یوان در هر تن رسید.
میلگرد فولاد در بورس شانگهای با 8 درصد کاهش به 4 هزار و 976 یوان در تن رسید. کویل های نورد گرم 6.2 درصد کاهش یافت و به 5268 یوان در تن رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

طلا

طلا روز جمعه برای دومین افزایش هفتگی پیش بینی می شد و از دلار پایین تری حمایت می کرد که فشار ناشی از افزایش بازده اوراق قرضه ایالات متحده را جبران می کرد و می توانست انتظارات رو به افزایش بانک های مرکزی حمایت اقتصادی را کاهش دهد.

هر اونس طلای خالص با 0.6 درصد افزایش به 1793.11 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلای آتی آمریکا نیز 0.7 درصد افزایش یافت و به 1794.20 دلار رسید.
قیمت شمش در مسیر دومین هفته افزایش قیمت بود که با کمک دلار ضعیف تر در هفته جاری کاهش یافت. پایین آمدن دلار باعث می شود طلا برای خریداران دارای ارزهای دیگر جذابیت بیشتری داشته باشد.
رئیس فدرال رزرو آتلانتا ایالات متحده ، اظهار داشت که انتظار دارد تورم بالا تا سال 2022 ادامه یابد و بانک مرکزی باید نرخ بهره را تا پایان سال آینده افزایش دهد.
در سایر فلزات هر اونس نقره 0.6درصد افزایش یافت و به 24.28 دلار رسید.
هر اونس پلاتین نیز با 0.4 درصد افزایش به 1052.26 دلار و پالادیوم با 0.7 درصد افزایش به 2031 دلار و 64 سنت رسید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *