گزارش روز بازار جهانی | 3 آبان 1400

گزارش روز بازار جهانی | 3 آبان 1400

نفت

قیمت نفت روز دوشنبه صعود کرد و با افزایش عرضه جهانی در پی تقاضای در ایالات متحده و سایر نقاط جهان در شرایطی که اقتصادها از رکود ناشی از همه گیری ویروس کرونا رهایی می یابند ، قیمت نفت در روز دوشنبه افزایش یافت و سودهای پیش از پایان هفته را به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر رساند.

بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از افزایش 1.5 درصدی در روز جمعه با 87 سنت معادل 1.0 درصد به 84.63 دلار در هر بشکه رسید.

نفت خام برنت نیز پس از افزایش 1.1 درصدی جمعه گذشته ، 71 سنت معادل 0.8 درصد افزایش یافت و به 86.24 دلار در بشکه رسید.

با تقاضای سوخت قوی در ایالات متحده در میان عرضه محدود ، بازار نفت نسبتاً قوی باقی ماند ، که باعث شد برخی از دلالان به دنبال بازگرداندن فرصت های کوتاه خود باشند.

با اینحال حتی با افزایش قیمت نفت، شرکت های انرژی آمریکایی هفته گذشته تعداد دکل های نفت و گاز طبیعی فعال را کاهش دادند.

قیمت نفت همچنین با نگرانی از کمبود زغال سنگ و گاز در چین ، هند و اروپا تقویت شده است ، که باعث شد سوخت مصرفی به سوخت دیزل و نفت کوره تبدیل شود.

قراردادهای آتی WTI در حال حاضر عقب افتادگی زیادی دارند، بدین معنا که معاملات قراردادهای دیرتر با قیمت پایین تری نسبت به قرارداد فعلی انجام می شود. به طور معمول ماه های بعد با قیمت بالاتری معامله می شود که نشان دهنده هزینه های ذخیره نفت است.

فولاد

فولادساز کره جنوبی POSCO بالاترین سود سه ماهه خود را گزارش داد، زیرا افزایش قیمت فولاد با کاهش عرضه از چین همراه شد.
POSCO ، ششمین فولادساز بزرگ جهان است، و اعلام کرد که سود عملیاتی تلفیقی آن در سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر 3.1 تریلیون وون (2.63 میلیارد دلار) است که با پیش بینی های اوایل این ماه مطابقت داشت.
درآمد در سه ماهه سوم نیز 45 درصد افزایش یافت و به 20.6 تریلیون وون رسید.
چین نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان ، به دلیل محدودیت های زیست محیطی برای کاهش انتشار دود و کربن و همچنین قطعی برق در بسیاری از مناطق شاهد کاهش روزانه فولاد خام در ماه سپتامبر به پایین ترین سطح خود از دسامبر 2018 بود.

لیتیوم

معدنچی استرالیایی روز دوشنبه در مورد افزایش تقاضا برای فلز لیتیوم که در ساخت باتری خودروهای برقی (EV) استفاده میشود، اشاره کرد و معدن لیتیوم Wodgina که متعلق به این شرکت (Albemarle)است را در سال آینده مجدداً آغاز خواهد کرد.

این معدن در استرالیای غربی قرار دارد و ظرفیت پردازش 750،000 تن در سال دارد. اما این معدن از نوامبر 2019 زمانی که بازار لیتیوم ضعیف بود، متوقف بود.
تولید در سه ماهه سوم سال 2022 آغاز می شود و یکی از سه خط پردازش 250،000 تن در سال و دو مورد دیگر با افزایش تقاضا به صورت آنلاین تولید خواهد شد.

زغال سنگ

کمبود زغال سنگ در هند نگرانی در صنعت آلومینیوم هند به وجود آورده است. با این حال ، شرکت دولتی بهره برداری و پالایش زغال سنگ (Coal India Limited )تصریح کرده است که عرضه سوخت فویل خشک به بخش غیر نیرو مانند آلومینیوم ، فولاد و غیره کاهش یافته است ، اما به طور کامل متوقف نشده است.
انجمن آلومینیوم هند (AAI) اعلام کرد که به دلیل محدود بودن ذخایر زغال سنگ، سازندگان آلومینیوم هند هزینه برق بیشتری را به شبکه ملی پرداخت می کنند. این انجمن تخمین می زند که تولید آلومینیوم ممکن است 5-6 درصد از کل مصرف برق هند را که هر ساله از طریق شبکه ملی تامین می شود، تشکیل دهد.
لازم به ذکر است که اقدام Coal India برای تعلیق حراج ها و محدود کردن عرضه تحت قراردادهای بلند مدت، مشکلات خرید سوخت را بدتر کرده است.
قیمت معیار آلومینیوم بورس فلزات لندن از 18 تا 21 اکتبر کاهش یافت و این هفته را با افزایش 17 دلار آمریکا در هر تن به 3180 دلار آمریکا در هر تن آغاز کرد ، اما در نهایت با 4 دلار آمریکا به ازای هر تن به 3176 دلار آمریکا در هر تن کاهش یافت.

طلا

پس از ارزیابی سرمایه گذاران از نحوه واکنش فدرال رزرو آمریکا به فشارهای تورمی پس از آنکه رئیس آن اعلام کرد که تورم می تواند تا سال آینده ادامه داشته باشد ، قیمت طلا روز دوشنبه نزدیک به سطح کلیدی 1800 دلار افزایش یافت و با دلار ضعیف تر حمایت شد.
هر اونس طلای خالص 0.3 درصد افزایش یافت و به 1798.51 دلار در هر اونس رسید. قیمت آتی طلای آمریکا نیز 0.2 درصد افزایش یافت و به 1799.10 دلار رسید.
پس از آنکه رئیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که بانک مرکزی ایالات متحده باید خرید دارایی های خود را کاهش دهد، این فلز روز جمعه قبل از کاهش سود به بالاترین سطح خود از اوایل سپتامبر رسید.
برخی جهش های کوتاه مدت در طلا ایجاد می شود زیرا برخی از سرمایه گذاران به دنبال پرچین تورم هستند و طلا را بعنوان تامین کننده بالقوه آن می دانند.
با این حال، مسیر طلا عمدتا به نحوه تهاجم بانک های مرکزی برای مهار تورم بستگی دارد.
دلار 0.1 درصد کاهش یافت و شمش را برای خریداران دارای سایر ارزها جذاب تر کرد.
طلا ممکن است مقاومت خود را در 1814 دلار در هر اونس مجدداً آزمایش کند، شکاف بیشتر می تواند به افزایش 1826 دلار منجر شود. در سایر فلزات نقره خالص با 0.7 درصد افزایش به 24.48 دلار در هر اونس رسید. پلاتین با 0.4 درصد افزایش به 1.045.03 دلار و پالادیوم با 0.6 درصد افزایش به 2.034.61 دلار رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *