بی رمقی بازار در پی افزایش ابهامات | 8 آذر 1400

بی رمقی بازار در پی افزایش ابهامات | 8 آذر 1400

شاخص بورس تهران امروز با افت 4183 واحدی عدد 1 میلیون و 363  هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با افت  821 واحدی به عدد 374 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 3 میلیارد سهم طی 388 هزار داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، افت 0.3درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

بازار امروز در حالی کار خود را آغاز نمود که شروع بازار امروز مقارن با بازگشایی بازار های جهانی بود. قیمت نفت در پی موثر بودن واکسن استرازنکا در نوع جهش یافته  ویروس دوباره بالا رفت و به 74 دلار رسید. قیمت جهانی طلا هم به 1800 دلار رسید. شروع بازار امروز با 236 نماد منفی و 292 مثبت کار خود را آغاز نمود. رفته رفته با گذشت زمان شاهد افزایش نمادهای منفی و کاهش تعداد نمادهای مثبت بازار بودیم. با توجه به اینکه بسیار از نمادها در این یکسال افت های قابل توجه ای را تجربه نمودند ولی همچنان خریدار قوی برای این نمادها در بازار وجود ندارد. ارزش معاملات خرد در معاملات امروز کمتر از 2 همت بود که نشان دهنده این است که پولی در بازار وجود ندارد. این نبود نقدینگی در بازار سبب اختلال در عرضه وتقاضا می شود .لذا قیمت ها در بازار کمتر از ارزش واقعی قیمت گذاری می شوند. از عوامل دخیل در ارزش معاملات پایین می توان به ابهامات در قیمت گذاری خودرو که به نوعی این دید را به اهالی بازار داده است که قیمت گذاری دستوری در بازار کالا وجود دارد و انتظار افزایش سوداوردی شرکت ها به علت قیمت گذاری دستوری را نمی توان داشت، خبرهای مرتبط با بودجه1401 و ابهام در مورد متغییرهای آن  و شروع مذاکرات هسته را می توان از عوامل ابهامات بازار دانست که سبب اختلال در عرضه و تقاضا شده است.

  • وزیر امور اقتصادی و دارایی در درخواستی رسمی از دولت خواستار فروش 4 درصد سهام ایران خودرو و سایپا، دو غول خودروسازی ایران شد.

بازار در یک نگاه

شاخص کلشاخص هم وزنسود خالص(میلیارد تومان)
1.363.821374.167612.370
میزان تغییر شاخص کل(درصد)میزان تغییر شاخص هم وزن(درصد)درصد رشد سود خالص
0.3-0.22-
حجم معاملات(میلیارد سهم)ارزش معاملات(میلیارد تومان)ارزش بازار(میلیارد تومان)
327085.451.451
8.32.64.1

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال:

  1. شرکت صنعتی نیرومحرکه(خمحرکه) از بهره برداری از گیربکس تارا خبر داد.
  2. شرکت کارخانجات مخابراتی ایران(لکما) از شرکت در مناقصه  ایرانسل خبر داد.
  3. شرکت ماشین سازی نیرومحرکه(تمحرکه) از برنده شدن مناقصه خط رنگ ماموت تکنولوژی خبر داد.
  4. شرکت صنایع مس شهید باهنر(فباهنر) در دوره 6 ماهه منتهی 1400 به ازای هر سهم 579 تومان سود ساخت که نسبت به مدت مشابه قبل رشد 132 درصدی یافته است.
  5. شرکت صنایع بسته بندی ایران(فبیرا) از ابطال مزایده و رفع توقیف پلاک ثبتی و رفع توقیف موجودی حسابهای بانکی صنایع بسته بندی ایران خبر داد.
  6.   بانک مرکزی در بخشنامه ای با هدف ایجاد وحدت رویه ، نحوه محاسبه و تعیین ميزان بخشودگی بخشی از سود مستتر در اقساط تسهيلات در صورت بازپرداخت قبل از سررسيد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بازپرداخت اقساط تسهيلات اعطايي قبل از سررسيد صرفاً در صورتي مشمول محاسبه بخشودگي بخشي از سود می‌گردد که مبلغ پرداخت شده حداقل معادل مبلغ يک قسط کامل بوده و به مدت حداقل يک ماه زودتر از سررسید قسط به بانك‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ یا مؤسسه اعتباري غيربانکي پرداخت شود.
  7. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال 1400، به حدود 7.3 هزار واحد مسکونی رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 33.5 و 63.5 درصد افزایش نشان می دهد.
  8. حسابرس افزایش سرمایه 123 درصدی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد(فولای) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی تصویب کرد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *