سرمایه گذاری بیشتر روی لیتیوم و نیکل در آخرین تحولات کامودیتی ها

سرمایه گذاری بیشتر روی لیتیوم و نیکل در آخرین تحولات کامودیتی ها

نفت

قیمت نفت در روز سه‌شنبه افزایش یافت و به دلیل عدم قطعیت در شدت نوع جدید ویروس کرونا، انتظارات تولیدکنندگان بزرگ برای توقف برنامه‌های افزایش عرضه نفت خام در ژانویه را متوقف کردند.

بهای معاملات آتی نفت برنت پس از 1 درصد افزایش در روز دوشنبه، با 43 سنت معادل 0.6 درصد افزایش به 73.91 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 73 سنت معادل 1 درصد افزایش به 70 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت در روز جمعه همراه با سایر بازارها به دلیل نگرانی از اینکه Omicron (نوع جدید کرونا) به شدت جهش یافته باعث قرنطینه های جدید و کاهش رشد جهانی شود، حدود 12 درصد سقوط کرد.

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت که این نوع از کرونا خطر بسیار بالایی برای افزایش عفونت دارد و چندین کشور محدودیت سفر را تشدید کردند. هنوز مشخص نیست که نوع جدید چقدر شدید است و آیا می تواند در برابر واکسن های موجود مقاومت کند یا خیر.

انتظار می‌رود که سازمان اوپک پلاس برنامه‌های افزایش ماهیانه ۴۰۰ هزار بشکه ای در ژانویه را متوقف کند.

به دنبال آزادسازی ذخایر استراتژیک جهانی و اعلام ده‌ها کشور که سفر به آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه را محدود کرده‌اند، اوپک و متحدانش به راحتی می‌توانند توقف تولید یا حتی کاهش جزئی تولید را توجیه کنند.

همچنین از سرگیری صادرات نفت از ایران پس از اظهارنظرهای خوش بینانه دیپلمات ها هنگام از سرگیری مذاکرات بین قدرت های جهانی و ایران در روز دوشنبه در مورد احیای توافق هسته ای، بازار را تحت تأثیر قرار می دهد.

فولاد

بزرگترین فولادساز ژاپنی Nippon Steel  در حال مذاکره برای خرید یک کارخانه فولاد در جنوب شرقی آسیا است تا منابع آهن‌سازی را در بازار رو به رشد تضمین کند و توسعه خارج از کشور را افزایش دهد.

انتظار میرود این کمپانی با خرید یا سرمایه گذاری در کارخانه های فولاد یکپارچه در چین ظرفیت جهانی تولید فولاد خام خود را به 100 میلیون تن برساند.

این شرکت همچنین در حال افزایش ظرفیت در سرمایه گذاری مشترک خود باشرکت هندی ArcelorMittal  و ساخت یک کوره الکتریکی در سرمایه گذاری مشترک ایالات متحده با ArcelorMittal میباشد.

ژاپن و ایالات متحده نیز اخیراً توافق کرده‌اند که مذاکراتی را با هدف مقابله با تعرفه‌های اضافی ایالات متحده بر واردات فولاد و آلومینیوم ژاپن، که در روابط تجاری بین دو کشور تاثیر منفی گذاشته است را آغاز کنند.

در اوایل ماه جاری، این فولادساز چشم انداز سود سالانه خود را افزایش داد زیرا تقاضای جهانی قوی قیمت محصولات فولادی را افزایش داد و قیمت های بالای سنگ آهن و زغال سنگ کک باعث افزایش چشمگیر موجودی آن شده است.

انتظار می‌رود تقاضا برای ورق‌های فولادی مغناطیسی بیش از پیش‌بینی‌ها رشد کند، زیرا فشار جهانی کربن‌زدایی سریع‌تر و قوی‌تر از حد انتظار پیش می‌رود.

گاز طبیعی

بدلیل زمستان سردتر از حد معمول قیمت گاز اروپا دوباره شروع به افزایش کرده است و در حال حاضر موجودی گاز انبار ناچیز است. انتظارات بازار نیز مبنی بر آغاز تحویل گاز توسط روسیه در مقیاس بالا به اروپا از طریق خطوط لوله هنوز محقق نشده است.

به دلیل سرمای بیش از حد معمول در اروپا حجم گاز ذخیره شده در 27 کشور اتحادیه اروپا و بریتانیا در مقایسه با آغاز ماه اکتبر معادل 58 تراوات ساعت  کاهش یافته است که یکی از بزرگترین کاهش ها در دهه گذشته است.

و قیمت ها دوباره در حال افزایش هستند تا از طریق سهمیه بندی تقاضا از سوی کاربران صنعتی و مولدهای برق، سرعت کاهش موجودی را کاهش دهند.

لیتیوم

اورانیوم وان، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت هسته‌ای دولتی روسیه است که توافقنامه‌ای را برای تشکیل یک سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه ذخایر لیتیوم تولیلار در آرژانتین به منظور تنوع بخشیدن به تجارت خود امضا کرده است.

آمریکای جنوبی که بخشی از به اصطلاح مثلث لیتیوم منطقه است، در تلاش است تا تولید این فلز را افزایش دهد چراکه تقاضا برای آن در سراسر جهان به دلیل استفاده از آن در باتری هایی که وسایل نقلیه الکتریکی را تامین می کنند، افزایش یافته است.

اورانیوم وان در بیانیه ای اعلام کرد که لیتیوم یک ماده ضروری برای تامین منابع برای اقتصاد سبز آینده است. توسعه این خط کسب و کار از نظر استراتژیک مهم است. به عنوان بخشی از این قرارداد، اورانیوم وان 30 میلیون دلار برای خرید 15 درصد از سهام آلفا وان لیتیوم، هزینه خواهد کرد.

نیکل

شرکت نوریلسک نیکل روسیه اعلام کرد که برآورد سرمایه گذاری 2021-2030 خود را 6 میلیارد دلار به 35 میلیارد دلار افزایش داده است.

این امکان به بزرگترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده در جهان داده میشود تا برای ارتقای زیرساخت های تولید خود سرمایه گذاری بیشتری کند و پیش بینی تولید سال 2030 این گروه معدنی را افزایش دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *