تاثیر سویه جدید کرونا بر نفت و بازار فلزات

تاثیر سویه جدید کرونا بر نفت و بازار فلزات

نفت

قیمت نفت روز دوشنبه افزایش یافت و پس از کاهش حدود 10 دلاری در روز جمعه، برخی از ضررها را جبران کرد، زیرا سرمایه گذاران به دنبال چانه زنی بودند اما با تمرکز بر نوع جدید ویروس کرونا و با مذاکرات توافق هسته ای ایران محتاط بودند.

بهای معاملات آتی نفت برنت پس از کاهش 9 دلار و 50 سنت در روز جمعه، 3.05 دلار معادل 4.2 درصد افزایش یافت و به 75.77 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)  نیز با 3.27 دلار معادل 4.8 درصد افزایش به 71.42 دلار در هر بشکه رسید که در جلسه قبل 10.24 دلار کاهش یافت.

بازار نفت در هفته جاری ممکن است مجددا صعودی شود زیرا سرمایه گذاران بر این عقیده اند که فروش بیش از حد بازار نفت در هفته گذشته انجام شده و اوپک پلاس ممکن است اقداماتی علیه نوع جدید کرونا اتخاذ کند و احتمالاً تولید را کاهش دهد.

همه نگاه ها به این خواهد بود که این نوع از کرونا چگونه بر اقتصاد جهانی و تقاضای سوخت، اقدامات اوپک پلاس و مذاکرات هسته ای ایران در این هفته تأثیر خواهد گذاشت. اوپک پلاس به جای روز سه‌شنبه، روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد، جایی که احتمالاً تصمیم سیاستی در مورد تعدیل برنامه خود برای افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید در ژانویه و بعد از آن اعلام خواهد شد.

این اجلاس می تواند پس از آزادسازی ذخایر توسط کشورهای مصرف کننده نفت و پیامدهای احتمالی تقاضای ناشی از قرنطینه های جدید برای مهار نوع جدید، افزایش ماهیانه 400 هزار بشکه ای را متوقف کند.

در همین حال، مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران روز دوشنبه در وین از سر گرفته می‌شود، در حالی که با وجود پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تردیدهایی را در مورد اینکه آیا می‌توان برای بازگرداندن تهران و ایالات متحده به پایبندی کامل به توافق دست یافت یا خیر، ایجاد کرده است.

لیتیوم

لیتیوم یک جزء اصلی برای ساخت باتری های لیتیوم یونی است که در خودروهای الکتریکی استفاده می شود. همانطور که جهان به سمت اشکال پاک تر انرژی حرکت می کند، نیاز به تولید لیتیوم بیشتر احساس میشود.

شرکت Vulcan Energy، تولید کننده لیتیوم استرالیایی است که قراردادی را با خودروساز هلندی Stellantis  برای تامین هیدروکسید لیتیوم از پروژه آلمانی خود برای یک دوره پنج ساله امضا کرده است.

این شرکت از سال 2026 بین 81000 تا 99000 تن هیدروکسید لیتیوم برای باتری را به Stellantis عرضه خواهد کرد.

و در بیانیه ای اعلام کرد که Stellantis ، قصد دارد تا سال 2025 بیش از 30 میلیارد یورو (33.92 میلیارد دلار) برای برق رسانی به خط خودروهای خود سرمایه گذاری کند و از لیتیوم در سه کارخانه تولید باتری خود در اروپا استفاده خواهد کرد.

طلا و فلزات گرانبها

قیمت طلا در روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا نگرانی ها در مورد تأثیر نوع جدید کرونا که احتمالاً به واکسن مقاوم است از جذابیت این فلز گرانبها حمایت کرد. هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 1793.72 دلار رسید. قیمت طلای آمریکا نیز با 0.4 درصد افزایش به 1793.2 دلار رسید.

رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کردکه یورو برای رویارویی با تأثیرات اقتصادی موج جدید کووید-19 مجهزتر از قبل است.

رئیس فدرال رزرو ایالات متحده آتلانتا اعلام کرد که امیدوار است شتاب اقتصاد ایالات متحده آن را از طریق موج بعدی همه گیری عبور دهد و همچنین برای تسریع روند کاهش اوراق قرضه بانک مرکزی آماده است.

کاهش محرک‌ها و افزایش نرخ بهره باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی خواهد شد و هزینه فرصت طلا را افزایش می‌دهد.

خرده فروشی ژاپن نیز برای اولین بار در سه ماه اخیر در ماه اکتبر افزایش یافت، اگرچه کمتر از حد انتظار بود..

تقاضای فیزیکی طلا در قطب های اصلی آسیا هفته گذشته با کاهش قیمت ها همراه شد و دلالان در هند برای جهش احتمالی خرید با سرعت گرفتن فصل عروسی آماده می شوند.

در سایر فلزات هر اونس نقره با 1.1 درصد افزایش به 23.38 دلار رسید. پلاتین با 2.3 درصد افزایش به 976.01 دلار رسید، و پالادیوم با 2.7 درصد افزایش به 1794.69 دلار رسید.

مس

قیمت مس لندن پس از اینکه نگرانی ها در مورد نوع جدید ویروس کرونا باعث فروش سنگین در هفته گذشته شد، افزایش یافت.

مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 1.5 درصد افزایش به 9602 دلار در هر تن رسید. پرمعامله ترین قرارداد مس ژانویه در بورس آتی شانگهای نیز با 1.1 درصد کاهش به 70300 یوان (11010.87 دلار) در هر تن رسید.

ظهور مجدد ویروس کرونا در شمال چین، دو شهر کوچک را مجبور به تعلیق حمل‌ونقل عمومی و تشدید کنترل بر جابجایی ساکنان کرده است.

سایر فلزات اساسی

در سایر فلزات آلومینیوم بورس فلزات لندن با 0.8 درصد افزایش به 2636 دلار در تن، نیکل با 1.9 درصد افزایش به 20270 دلار در تن، سرب 0.5 درصد افزایش به 2281 دلار و قلع نیز با 1.2 درصد افزایش به 39100 دلار در تن رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *