افزایش عرضه جهانی نیکل و زغالسنگ در آخرین تحولات کامودیتی ها

افزایش عرضه جهانی نیکل و زغالسنگ در  آخرین تحولات کامودیتی ها

نیکل

گروه هلدینگ چینی Tsingshan ، که با افزایش سریع تولید نیکل در اندونزی، دنیای نیکل را تکان داد، یکی از جدیدترین شرکت‌کنندگان در بخش لیتیوم گرم است و به طور بالقوه آن را برای اجزای باتری خودروهای الکتریکی (EV) تولید می‌کند.

این شرکت که عمدتاً یک تولید کننده فولاد ضد زنگ است، به لطف استفاده نوآورانه از فلز خام نیکل با عیار پایین، در سال 2018 به برترین تولید کننده نیکل در جهان تبدیل شد.

این کمپانی با اضافه شدن به جرگه تولید کنندگان نیکل و کبالت با غلظت مناسب باتری، منابع لیتیوم Tsingshan را به تولیدکننده بزرگ مقیاس سه ماده اصلی مورد نیاز برای سلول های EV و سایر باتری‌های قابل شارژ تبدیل می‌کند.

بر خلاف نیکل و کبالت که در در اندونزی یافت می شود، هیچ ذخایر لیتیوم شناخته شده ای در این کشور استخراج نمی شود. این بدان معناست که شرکا باید به دنبال تامین مواد معدنی غنی از لیتیوم در خارج از کشور باشند.

استرالیا نیز تا حد زیادی بزرگترین تامین کننده اسپودومن (کانی حاوی لیتیوم) در جهان است و انتظار می رود 51 درصد از افزایش جهانی عرضه مواد خام لیتیوم در سال های 2020-2025 را تامین کند.

Tsingshan در حال حاضر تولید سالانه حداقل 230,000 تن نیکل با گرید باتری و حدود 27,000 تن کبالت را با سایر شرکا در اندونزی برنامه ریزی کرده است.

اندونزی قصد دارد تا سال 2030 باتری هایی به ارزش 140 گیگاوات ساعت تولید کند، در حالی که برای توسعه یک اکوسیستم EV که شامل خودروهای برقی، تجهیزات باتری، ایستگاه های شارژ، بازیافت باتری و تسهیلات تعویض باتری است، به حدود 35 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

همچنین انتظار می‌رود Tsingshan از پروژه برنامه‌ریزی‌شده نیروگاه انرژی پاک ۲ گیگاواتی در اندونزی بهره مند شود که به کاهش هزینه‌های برق این شرکت کمک می‌کند و جذابیت آن را به‌عنوان تامین‌کننده کم آلایندگی مواد کلیدی باتری EV افزایش می‌دهد.

کبالت

دولت جمهوری کنگو اعلام کرد که برای افزایش ظرفیت تولید باتری داخلی برای افزودن ارزش به صادرات مواد معدنی خود مانند کبالت و مس، تلاش خواهد کرد.

کنگو حدود دو سوم کبالت جهان را استخراج می‌کند، ماده‌ای که در باتری‌های لیتیوم یونی تشکیل می‌شود و پیشروترین تولیدکننده مس در آفریقا است. تقاضا برای مواد معدنی برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی و دستگاه های الکترونیکی در حال افزایش است.

این دولت متعهد به راه اندازی یک وسیله نقلیه با هدف ویژه شده است که بودجه بخش خصوصی را برای حمایت از تولید باتری بسیج می کند.

چندین بانک توسعه از جمله بانک توسعه آفریقا نیز تعهدی را برای کمک به توسعه صنعت باتری کنگو امضا کردند.

اتانول

به گفته تاجران و تولیدکنندگان اتانول، مشکلات زنجیره تامین تحویل اتانول مورد نیاز برای ترکیب با بنزین را پیش از تعطیلات آخر هفته شکرگزاری را تهدید می‌کند.

برخلاف نفت خام و سایر محصولات پالایش شده که می‌توانند از طریق خط لوله حمل شوند، اتانول عمدتاً با قطار از ایالت‌های مختلف به تأسیساتی که در آنجا با بنزین ترکیب می‌شود حمل می‌شود.

اتانول تقریباً 2.20 دلار در هر گالن معامله می شود که بیش از 50 درصد از ابتدای سال تا به امروز افزایش یافته است.

قیمت خرده فروشی بنزین در ایالات متحده به طور متوسط حدود 3.40 دلار در سراسر کشور به ازای هر گالن است.

به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، برای هفته منتهی به 19 نوامبر، موجودی اتانول در سواحل شرقی نزدیک به 5.6 میلیون بود که نزدیک به پایین ترین سطح هفت ساله هفته گذشته بود.

زغال سنگ

چین اعلام کرد که میزان زغال سنگ ذخیره‌شده توسط نیروگاه‌ها در این کشور به ۱۴۷ میلیون تن رسیده و ممکن است تا پایان این ماه به بالاترین حد خود برسد.

کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات که در خط مقدم تلاش های چین برای کاهش قیمت های بالای زغال سنگ بوده است، در بیانیه ای اعلام کرد که مصرف زغال سنگ حرارتی در اواسط تا اواخر نوامبر افزایش یافته است، اما میانگین عرضه روزانه زغال سنگ نزدیک به 2 میلیون تن فراتر رفته است.

بوکسیت (کانه معدنی آلومینیم)

ممنوعیت احتمالی صادرات بوکسیت از اندونزی به چین در سال آینده تأثیر کمی بر صنعت آلومینیوم چین خواهد داشت زیرا عرضه جایگزین فراوانی از گینه در دسترس است.

رئیس جمهور اندونزی اعلام کرد که این کشور می تواند از سال 2022 اجازه صادرات بوکسیت که سنگ معدن اصلی آلومینیوم است را متوقف کند، زیرا قصد فرآوری بیشتر منابع خود را دارد.

 با این حال اگر اندونزی دوباره صادرات بوکسیت را محدود کند، ظرفیت مازاد بوکسیت گینه می تواند کمبود اندونزی را به طور کامل جبران کند.

پروژه های معدن بوکسیت و سرمایه گذاری چین در آفریقای غربی ظرفیت تولید سالانه بیش از 100 میلیون تن را دارند، و تقریباً تمام مواد به چین حمل خواهد شد و در آنجا به آلومینا، ماده ای که برای ساخت فلز آلومینیوم استفاده می شود، تصفیه می شود. چین، بزرگترین تولید کننده آلومینیوم جهان است و بیش از 91 میلیون تن بوکسیت در ژانویه تا اکتبر وارد کرده است. اندونزی نیز با سهم 15 درصدی پس از گینه و استرالیا سومین تامین کننده بزرگ چین بود. و انتظار می رود واردات از گینه در سال جاری به 58 میلیون تن برسد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *