کشمکش در بازار نفت و آخرین تحولات بازار فلزات

کشمکش در بازار نفت و آخرین تحولات بازار فلزات
کارگزاری دنیای نوین

طلا، نقره و پلاتین

قیمت طلا روز چهارشنبه بالاتر رفت، اگرچه تقویت دلار آمریکا و انتظارها مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند نرخ‌های بهره را زودتر افزایش دهد، این فلز را زیر سطح 1800 دلار نگه داشت.

این انتظارات همچنین به تقویت شاخص دلار کمک کرد که در روز چهارشنبه نزدیک به بالاترین حد خود در 16 ماه گذشته بود و فشار بر شمش را افزایش داد زیرا هزینه‌های فلز را برای خریداران دارای ارزهای دیگر افزایش میدهد.

هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1792.68 دلار رسید قیمت طلای آمریکا نیز با 0.5 درصد افزایش به 1792.90 دلار رسید.

به دلیل انتظارات مبنی بر اینکه رئیس جدید فدرال رزرو، می تواند سرعت عادی سازی سیاست های پولی بانک مرکزی را در بحبوحه افزایش قیمت های مصرف کننده، سرعت بخشد، این فلز نسبت به بالاترین حد پنج ماهه هفته گذشته 4.9 درصد کاهش یافت.

شورای سرمایه گذاری جهانی پلاتین انتظار دارد امسال مازاد بازار جهانی پلاتین بسیار بیشتر از پیش بینی قبلی خود باشد.

هر اونس نقره نیز با 0.6 درصد کاهش به 23.51 دلار رسید.

مس

با افزایش شدید ارزش دلار قیمت‌ مس کاهش یافت و انتظار می‌رود حجم آن در آستانه تعطیلات شکرگزاری ایالات متحده پایین باشد.

مس تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با 0.2 درصد کاهش به 9687.50 دلار در هر تن رسید که از بالاترین حد یک ماهه که در روز سه شنبه ثبت شد کاهش یافت.

ثابت ماندن دلار باعث می شود کالاهایی که به ارز ایالات متحده قیمت گذاری می شوند برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند گران تر شود.

شرکت معدنی زیجین چین روز سه شنبه اعلام کرد که هیئت مدیره این شرکت سرمایه گذاری در یک کارخانه ذوب 769 میلیون دلاری برای پروژه مس کاموا-کاکولا در کنار معادن ایوانهو در جمهوری دموکراتیک کنگو را تایید کرده است.

آلومینیوم بورس فلزات لندن نیز  با 0.1 درصد افزایش به 2671 دلار در تن، نیکل با 0.3 درصد افزایش به 20400 دلار در تن و سرب با 1 درصد افزایش به 2276 دلار در هر تن رسیده است.

نفت

قیمت نفت تا حد زیادی افزایش را در روز چهارشنبه حفظ کرد، زیرا سرمایه گذاران در مورد اثربخشی آزادسازی هماهنگ ذخایر به رهبری ایالات متحده از ذخایر استراتژیک و معطوف کردن تمرکز خود به گام بعدی توسط تولیدکنندگان نفت تردید دارند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 7 سنت معادل 0.1 درصد کاهش به 82.24 دلار در هر بشکه رسید که در روز سه شنبه 3.3 درصد افزایش یافت. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز پس از افزایش 2.3 درصدی در روز گذشته، 10 سنت معادل 0.1 درصد افزایش یافت و به 78.60 دلار در هر بشکه رسید.

تلاش‌های هماهنگ کشورهای مصرف‌کننده نفت این نگرانی را ایجاد کرد که اوپک پلاس ممکن است سرعت افزایش تولید خود را کاهش دهد. و توجه بازار اکنون به نشست بعدی گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس در 2 دسامبر معطوف شده است.

ایالات متحده نیز اعلام کرد که میلیون‌ها بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را با هماهنگی چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و بریتانیا آزاد خواهد کرد تا پس از اینکه تولیدکنندگان اوپک پلاس مکرراً درخواست‌ها برای نفت بیشتر را نادیده گرفتند، قیمت‌ها را کاهش دهد.

نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که دولت او برخی از ذخایر نفت را آزاد خواهد کرد. ژاپن تا پایان سال جاری برای حدود 4.2 میلیون بشکه نفت از ذخایر ملی خود حراجی برگزار خواهد کرد.  اما این بهبود قیمت کوتاه مدت و گذرا خواهد بود.

این عرضه هماهنگ، ممکن است حدود 70 تا 80 میلیون بشکه عرضه نفت خام را اضافه کند که کمتر از بیش از 100 میلیون بشکه نفتی است که بازار در آن قیمت گذاری کرده است.

منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه پترولیوم آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کردند، ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده هفته گذشته افزایش یافته در حالی که ذخایر تقطیر کاهش داشته است.

قلع

رئیس جمهور اندونزی روز چهارشنبه در گردهمایی سالانه بانک مرکزی با سهامداران مالی اعلام کرد که اندونزی ممکن است صادرات قلع را در سال 2024 به عنوان بخشی از تلاش برای جذب سرمایه گذاری در صنعت پردازش منابع متوقف کند.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که ممکن است دولت اجازه صادرات بوکسیت را در سال آینده و سنگ مس را در سال 2023 متوقف کند.

تلاش برای توقف صادرات کالاهای خام و جذب سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی، تجارت و تراز حساب جاری اندونزی را بهبود خواهد بخشید.

آلمان نیز برای حذف کربن اقداماتی را در دست احداث قرار داده است از جمله پایان دادن به تولید برق از گاز تا سال 2040.

در این کشور سیستم های گرمایشی گازی در ساختمان های جدید ممنوع و در ساختمان های موجود جایگزین خواهند شد.

فروش خودروهای موتور احتراقی جدید تا سال 2035 همزمان با برنامه های کمیسیون اروپا پایان خواهد یافت.

همچنین هیدروژن آبی یا تولید هیدروژن با استفاده از گاز طبیعی با انتشار دی‌اکسید کربن در انبارهای زیرزمینی یا زیردریایی را نیز مجاز کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *