یک گام جلوتر از مارکت کامودیتی؛ بررسی روند قیمتی بنزین و ادامه افت نفت

یک گام جلوتر از مارکت کامودیتی؛ بررسی روند قیمتی بنزین و ادامه افت نفت
کارگزاری دنیای نوین

زغال سنگ

تولید زغال سنگ چین در ماه اکتبر به بالاترین حد خود از مارس 2015 رسید، زیرا پکن برای کاهش قیمت های بی سابقه و افزایش عرضه موافقت کرد تا با گسترش معادن زغال سنگ موافقت کند.

داده های اداره ملی آمار روز دوشنبه نشان داد که چین در ماه گذشته 357.09 میلیون تن زغال سنگ تولید کرده است که این رقم در ماه سپتامبر 334.1 میلیون تن بوده است. تولید در 10 ماهه اول سال 2021، 3.3 میلیارد تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد افزایش داشته است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین توسعه بیش از 153 معدن زغال سنگ را تایید کرده است که می تواند 55 میلیون تن تولید زغال سنگ در سه ماهه چهارم اضافه کند.

دولت مرکزی، در تلاش برای پایان دادن به کمبود برق، دولت‌های محلی را نیز ممنوع کرده است که معادن زغال سنگ را بدون مجوز ببندند و خواستار راه‌اندازی مجدد معادن بسته شده شده‌اند.

چین از سال 2026 استفاده از زغال سنگ را کاهش خواهد داد. درحالی که زغال سنگ حرارتی در حال حاضر حدود 60 درصد از برق مورد نیاز کشور را تامین می کند.

قیمت زغال سنگ حرارتی به لطف مجموعه اقدامات مداخله‌ای که توسط پکن انجام شده است، به حدود نیمی از سطح یک ماه قبل در حدود 1000 یوان (156.70 دلار) در هر تن در بنادر شمالی کاهش یافته است.

پرمعامله ترین قرارداد آتی زغال سنگ حرارتی ژنگژو با 6.1 درصد کاهش در معاملات صبح روز دوشنبه به 819.4 یوان در هر تن رسید.

با این حال، بازرگانان و تحلیلگران هنوز نسبت به عرضه زغال سنگ داخلی در زمستان آتی که هوای سرد معمولاً عملیات در معادن روباز را محدود می کند و لجستیک را مختل می کند، محتاط هستند.

نفت

قیمت نفت خام روز دوشنبه تحت فشار انتظارات از عرضه بیشتر و کاهش تقاضا کاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 58 سنت معادل 0.7 درصد کاهش به 81.59 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 58 سنت معادل 0.7 درصد کاهش به 80.21 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو بازار در سه هفته گذشته تحت تاثیر تقویت دلار و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه دولت جو بایدن ممکن است نفت از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را برای کاهش قیمت ها آزاد کند، افت کرده اند.

شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته برای سومین هفته متوالی دکل‌های نفت و گاز طبیعی را اضافه کردند و قیمت نفت خام نزدیک به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته بود که باعث شد برخی از حفاری‌ها به چاه بازگردند.

شرکت خدمات انرژی Baker Hughes روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل های نفت و گاز، که نشانگر اولیه تولید آتی است، در هفته منتهی به 12 نوامبر به 556 افزایش یافت که بالاترین میزان از آوریل 2020 است.

در همین حال اوپک هفته گذشته پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت برای سه ماهه چهارم را 330 هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته کاهش داد، زیرا قیمت‌های بالای انرژی مانع از بهبود اقتصاد پس از همه‌گیری کووید-19 شده است.

بنزین

دولت جو بایدن باید از ذخایر نفتی اضطراری استفاده کند تا افزایش قیمت بنزین را با ورود آمریکایی ها به فصل تعطیلات کاهش دهد.

افزایش شدید قیمت بنزین و فروش خودرو باعث افزایش قابل توجه قیمت‌های آمریکا در ماه اکتبر شد، زیرا قیمت نفت به بیش از 80 دلار در هر بشکه رسید و اوپک و متحدانش درخواست‌های آمریکا برای تولید بیشتر نفت خام را رد کردند.

وزیر انرژی دوشنبه گذشته اعلام کرد که بایدن می‌تواند اقدام کند، اما هنوز هیچ صحبتی در مورد اینکه آیا او اجازه فروش ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را دارد، وجود ندارد.

تحلیلگران هشدار داده اند که آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت تنها اثری کوتاه مدت خواهد داشت، زیرا ظرفیت تولید ایالات متحده را افزایش نمی دهد.

صادرات نفت خام نیز با اشاره به محدودیت‌های اوپک در عرضه و صادرات ایالات متحده برای کاهش قیمت گاز ممنوع شده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

گاز طبیعی

داده‌های اولیه اپراتور شبکه آلمانی Gascade نشان می‌دهد که جریان گاز روسیه از طریق خط لوله یامال-اروپا به سمت آلمان میرود و در آخر هفته افزایش یافته است، بدون اینکه نشانه‌ای از تأثیر سیاسی بین بلاروس و اتحادیه اروپا داشته باشد.

رئیس‌جمهور بلاروس، روز پنجشنبه اعلام کرد که می‌تواند جریان گاز روسیه از طریق کشورش به اروپا را در اختلاف با اتحادیه اروپا متوقف کند که این بیانیه برای مدت کوتاهی قیمت‌های لحظه‌ای گاز را بالاتر برد.

رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه اعلام کرد که چنین اقدامی به روابط بین مینسک و متحد اصلی آن مسکو آسیب می‌زند و افزود که با لوکاشنکو در مورد این موضوع صحبت خواهد کرد.

طلا

در حالی که افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده و پوشش تورمی همچنان به افزایش علاقه به طلا ادامه می‌دهد، پس از اینکه در اوایل روز به بالاترین حد خود در 5 ماه گذشته رسید، روز دوشنبه بالای 1850 دلار در هر اونس باقی ماند.

نرخ تورم سالانه در ایالات متحده در ماه اکتبر به بالاترین میزان در سه دهه گذشته یعنی 6.2 درصد افزایش یافته است، چراکه قیمت‌های بالاتر به طور گسترده‌تری بر اقتصاد تأثیر گذاشت و افزایش دستمزدهای اخیر را جبران کرد. علاوه بر این، پس از اینکه رئیس بانک فدرال در روز یکشنبه اعلام کرد که انتظار دارد تورم بالاتر در چند ماه آینده ادامه یابد، مقامات فدرال رزرو همچنان به تمایل خود برای حفظ سیاست‌های پولی آسان ادامه دادند.

هر اونس طلا با 0.3 درصد کاهش به 1857.96 دلار رسید، در حالی که قیمت طلای آمریکا با 0.4 درصد کاهش به 1860.50 دلار در هر اونس رسید.

شاخص دلار نیز نزدیک به بالاترین حد خود در 16 ماه گذشته بود و با افزایش هزینه آن برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند، به شمش فشار وارد کرد.

رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس، روز یکشنبه اعلام کرد که انتظار دارد تورم بالاتر در چند ماه آینده ادامه یابد، اما هشدار داد که بانک مرکزی ایالات متحده نباید نسبت به افزایش تورم واکنش بیش از حد نشان دهد زیرا احتمالاً موقتی است.

دو سیاستگذار بانک مرکزی اروپا نیز اعلام کردند که تورم یورو ممکن است کندتر از آنچه قبلا تصور می شد کاهش یابد، اما بانک مرکزی اروپا نباید با حذف سریع محرک ها واکنش نشان دهد.

طلا از سیاست پولی آسانی که برای تحریک رشد اقتصادی در طول همه‌گیری کووید-19 معرفی شده بود، بهره برده است، اما هر گونه افزایش نرخ بهره باید جذابیت فلز بدون بهره را کاهش دهد زیرا هزینه فرصت آن را افزایش می‌دهد.

بانک مرکزی انگلستان اولین بانک مرکزی بزرگی خواهد بود که نرخ بهره را افزایش می دهد، اما اینکه آیا این افزایش اولیه در ماه آینده اتفاق می افتد یا تا اوایل سال آینده منتظر می ماند، اقتصاددانان را دچار اختلاف کرده است.

در سایر فلزات هر اونس نقره با 1.1 درصد کاهش به 25 دلار رسید. پلاتین با 0.6 درصد کاهش به 1075.91 دلار رسید و پالادیوم 0.9 درصد کاهش یافت و به 2088.96 دلار رسیده است.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *