تداوم صعود روی و تحولات مهم برای نفت در اخبار کامودیتی

تداوم صعود روی و تحولات مهم برای نفت در اخبار کامودیتی

نفت

پس از اینکه گروه اوپک پلاس اعلام کرد در صورتی که افزایش تعداد قرنطینه های همه گیر باعث کاهش تقاضا شود، می تواند سیاست خود را برای افزایش تولید در کوتاه مدت بازنگری کند، قیمت نفت بیش از 2 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

معاملات آتی برنت با 21 سنت معادل 0.3 درصد افزایش به 69.88 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 24 سنت معادل 0.4 درصد کاهش به 66.26 دلار رسید. هر دو شاخص برای ششمین هفته متوالی برای اولین بار از نوامبر 2018 کاهش یافتند.

مدیر معاملات آتی انرژی در میزوهو در نیویورک اعلام نمود ، با اشاره به اینکه موارد ابتلا به ویروس کرونا در حال افزایش است، گزارش مشاغل ایالات متحده ناامیدکننده بود و اوپک پلاس به برنامه خود برای رسیدن به این هدف پایبند ماند.

در این میان سازمان اوپک پلاس بازار را غافلگیر کرد و به برنامه‌های خود برای افزودن 400 هزار بشکه در روز در ژانویه پایبند ماند.

لازم به ذکر است که بازارهای جهانی نباید در آینده نزدیک انتظار نفت بیشتری از ایران داشته باشند.

مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده و ایران برای نجات توافق هسته ای 2015 ایران روز جمعه در آستانه بحران قرار گرفت و تا هفته آینده متوقف شد.

روی

قیمت روی قرار است در ماه‌های آینده ثابت بماند، زیرا پتانسیل افزایش هزینه‌های برق باعث اختلالات بیشتر در کارخانه‌های ذوب می‌شود و عرضه و موجودی را محدود نگه خواهد داشت.

قیمت معیار روی در بورس فلزات لندن از زمان صعود به اوج 14 ساله در اواسط اکتبر پس از اینکه تعطیلی کارخانه های ذوب در اروپا شدیدتر از حد انتظار بود، حدود یک پنجم کاهش یافته است. با این حال، از ابتدای سال، قیمت روی که عمدتاً برای فولاد گالوانیزه استفاده می شود، 16 درصد افزایش یافته است.

قیمت ها پس از آنکه Nyrstar اعلام کرد تولید خود را تا 50 درصد در سه کارخانه ذوب روی اروپایی خود کاهش خواهد داد، افزایش یافت،

شرکت گلنکور هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل قیمت بالای برق، فعالیت روی در کارخانه 100،000 تنی خود در ایتالیا را به حالت تعلیق در خواهد آورد. لازم به ذکر است که کارخانه ذوب پلوودیو بلغارستان نیز تعطیل شده است.

قیمت برق اروپا در سال جاری به بالاترین حد در چند سال اخیر رسیده است و بعید است تا قبل از پایان سال کاهش یابد.

انتظار میرود کسری روی تصفیه شده در سال جاری حدود 50،000 تن و 34،000 تن در سال 2022 باشد و قیمت آن در سه ماهه اول سال آینده به طور میانگین 3400 دلار در هر تن باشد.

طلا و فلزات با ارزش

قیمت طلا سومین کاهش هفتگی متوالی را تجربه کرد و اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا باعث تقویت دلار و کاهش جذابیت طلا شد.

اما در انتهای هفته روز جمعه هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 1770.80 دلار رسید و از روی حمایت 1770 دلاری به سمت بالا برگشت.

باوجود انتشار داده های ضعیف اشتغال بخش غیرکشاورزی، شاهد کاهش نرخ بیکاری در آمریکا بودیم و این امر موجب قدرت گرفتن دلار شد.

قیمت طلا تا کنون 1.1 درصد در هفته کاهش یافته است زیرا برخی از مقامات فدرال رزرو پیشنهاد کرده اند که بانک مرکزی ممکن است کاهش محرک ها را تسریع کند که در جلسه سیاست گذاری آتی خود اتخاذ شود.

طلا اغلب به‌عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود، اما کاهش محرک‌های بانک مرکزی و افزایش نرخ بهره باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی می‌شود که به معنای هزینه فرصت بالاتر برای نگهداری شمش‌های طلا است.

در سایر فلزات هر اونس نقره با 0.3 درصد کاهش به 22.32 دلار رسید، پلاتین با 0.2 درصد افزایش به 939.34 دلار و پالادیوم 1.6 درصد افزایش یافت و به 1809.56 دلار رسیده است.

گاز

قیمت گاز ایالات متحده از بالاترین سطح واقعی خود در بیش از یک دهه گذشته عقب نشینی کرده است زیرا دمای ملایم و تغییر سوخت به زغال سنگ احتمال سقوط ذخایر به سطوح بسیار پایین تا پایان زمستان مارس آینده را کاهش داده است.

معاملات آتی ماه اول به 4.10 دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا کاهش یافته است که از اوج 6.30 دلار در اوایل اکتبر که بالاترین سطح واقعی از زمان بحران مالی 2008 بود، کاهش محسوسی بشمار می آید.

موجودی گاز فعال در انبارهای زیرزمینی در پایان هفته گذشته 3564 میلیارد فوت مکعب بوده است. موجودی انبارها در 10 هفته اخیر نسبت به میانگین فصلی پنج ساله افزایش یافته است.

قیمت بسیار بالای گاز نسبت به زغال سنگ تولیدکنندگان را تشویق کرده است که واحدهای گازی را برای ساعات کمتری کار کنند و به جای آن به زغال سنگ تکیه کنند، به ویژه کاهش استفاده از توربین های گازی و بخار تک چرخه نیز کاهش یافته است.

بنابراین احتمال اینکه موجودی انبارها به سطوح بسیار پایین کاهش یابد، به شدت کاهش یافته است. اما کمبود ذخایر در اروپا و آسیا کشش قدرتمندی بر صادرات و قیمت‌ها ایجاد می‌کند.

زغال سنگ

شرکت دولتی زغال سنگ هند در ماه نوامبر 3.2 میلیون تن زغال سنگ را منحصراً برای بخش غیر برق به حراج گذاشت که بیش از پنج برابر حجم حراج سال قبل و حدود هشت برابر میزان تخصیص در ماه سپتامبر بوده است.

زغال سنگ هند حراج های زغال سنگ برای مشتریان غیر برق را به طور موقت متوقف کرده و منابع قراردادی را در ماه اکتبر کاهش داده بود، زیرا تامین آب و برق هند را در اولویت قرار داده بود که با بدترین کمبود زغال سنگ در سال های اخیر دست و پنجه نرم می کرد.

مصرف کنندگان غیر برق حدود یک چهارم کل مصرف زغال سنگ هند را تشکیل می دهند. هند بیش از 70 درصد برق خود را با استفاده از زغال سنگ تولید می کند و زغال سنگ هند بیش از چهار پنجم تولید این کشور را تشکیل می دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *