جنگ انرژی یا گسترش ناتو؟ منشا بحران چیست؟

جنگ انرژی یا گسترش ناتو؟ منشا بحران چیست؟

در طی چند روز گذشته انس جهانی طلا افزایش 2.4 درصدی را تجربه کرد و نفت برنت که تا 91 دلار افت کرده بود دوباره تا 94 دلار رشد داشت. از طرفی شاخص S&P و داو جونز نزدیک به 3 درصد افت داشتند. بیت کوین اما با حدود 11 درصد ریزش محدوده 44000 دلار رو از دست داد و به محدوده حمایت 40000 دلار برگشت. اتریوم هم با نزدیک به 13% ریزش به محدوده 2800 دلار بازگشت.  

همه چیز بعد از آن شروع شده که روسیه چند موشک بالستیک که از قضا توانایی حمل کلاهک هسته ای هم دارند را در مانوری موشکی در نزدیکی مرزهای اوکراین آزمایش کرد.

این تحولات در شرایطی رخ داد که روز پنج‌شنبه میان نیروهای اوکراین با جدایی‌‌طلبان حامی روسیه در شرق این کشور، تبادل آتش برقرار شد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین گفت که نیروهای طرفدار روسیه یک مهدکودک را بمباران کرده‌‌اند. جدایی‌‌طلبان نیز به نوبه خود نیروهای دولتی را متهم کرده‌‌اند که طی ۲۴ساعت گذشته چهار بار به روی مواضع آنها آتش گشوده‌‌اند.

طبق سناریویی که واشنگتن انتظار دارد، مسکو با نسبت دادن یک رویداد خشونت‌آمیز به اوکراین حمله را آغاز می‌کند؛ مسکو خواهد گفت که این اقدام (یا اقدامات) تروریستی است؛ مثل کشف ساختگی یک گور دسته‌جمعی یا حمله پهپادی به غیرنظامیان یا یک حمله ساختگی و حتی واقعی با سلاح شیمیایی که بهانه‌‌ای برای حمله به‌دست آورد. وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به افزایش هشدارهای نادرست و جعلی در رسانه‌های دولتی روسیه طی روزهای اخیر اعلام کرد که روسیه می‌‌تواند این را به‌عنوان پاکسازی قومی یا نسل کشی تلقی کند و پس از آن دولت روسیه اعلام خواهد کرد که مسکو باید در دفاع از شهروندان روسیه یا جمعیت روسی‌زبان اوکراین واکنش نشان دهد و از اینجا حمله آغاز خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

تحولات روسیه و اوکراین لحظه‌‌ای آرام نمی‌‌گیرد و هر روز بر میزان تنش‌‌ها اضافه می‌شود. به گزارش سی‌‌ان‌‌ان درحالی‌که بلینکن به روسیه هشدار داد در صورت حمله به اوکراین، آمریکا واکنش نشان خواهد داد، درگیری دیپلماتیک این دو کشور به اوج رسید و روسیه یک دیپلمات آمریکایی را از سفارت آمریکا در روسیه اخراج کرد. البته واشنگتن هشدار داده است که اقدام تلافی‌جویانه‌‌ای برای اخراج دومین فرد قدرتمند سفارت خود در روسیه در نظر گرفته است.

همزمان با این تحولات خبر رسید که روز پنج‌شنبه روسیه به استقرار نیروهای خود در اطراف اوکراین ادامه داد. استقرار نیروها در شرایطی ادامه دارد که هفته پیش روسیه مدعی شده بود بخشی از نیروهایش را به پایگاه‌های اصلی‌‌شان بازگردانده است. شواهد نشان می‌‌دهد حضور سربازان روسی افزایش قابل توجهی نسبت به هفته قبل داشته است. یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز چهارشنبه گفت که روسیه ۷هزار سرباز دیگر به نیروهای خود در مرز اوکراین اضافه کرده است.

اخبار درگیری اوکراین در روزهای اخیر برای بازار بسیار مهم بوده؛ به‌طوری‌که باقی عوامل موثر مانند گزارش هفتگی آمار بیکار آمریکا و دیگر عوامل بین‌‌‌‌المللی در چشم معامله‌‌گران چندان مهم به‌‌نظر نرسند. بر اساس گزارش آمار بیکاری آمریکا، تعداد بیکاران در این کشور نسبت به هفته گذشته حدود ۲۳هزار نفر بیشتر شده است.

با توجه به آمار این هفته، کمی از سرعت رشد اقتصادی آمریکا و اشباع بازارکار این کشور کاسته شده است. رشد اقتصادی آمریکا در دوران بهبود پساکرونا و ترمیم بازار کار این کشور یکی از معضلاتی است که موجب افزایش تورم ایالات متحده شده است. تورم این کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۵/ ۷ درصد بود.

ناحیه اروپا در ماه ژانویه تورم ۱/ ۵ درصدی را به‌طور میانگین تجربه کرده است. انگلستان نیز در این ماه با تورم ۵/ ۵ درصدی روبه‌رو بوده که از مارس سال ۱۹۹۲ تاکنون بی‌‌سابقه بوده است. انرژی بزرگ‌ترین متهم تورم در سطح جهان است.

قیمت حامل‌‌های انرژی در آمریکا ۲۷درصد و در ناحیه اروپا ۵/ ۲۸درصد در ماه ژانویه رشد داشته است. تحلیلگران پیش‌‌بینی می‌‌کنند مهم‌ترین بازاری که از درگیری میان روسیه و اوکراین تاثیر خواهد پذیرفت، بازار انرژی خواهد بود. علت این امر آن است که بازار انرژی اروپا به‌ویژه بازار گاز طبیعی به‌‌شدت به واردات از روسیه وابسته است و مهم‌ترین تهدید دولت آمریکا برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین، تحریم شرکت‌های نفتی و گازی این کشور است. دولت آمریکا برای جلوگیری از افزایش بی‌‌رویه قیمت انرژی در سطح جهان، در ذخایر استراتژیک گاز طبیعی خود را رو به اروپا گشوده و از هفته گذشته درحال صادرات حجم انبوهی از گاز طبیعی به اروپا است.

اخبار و تحلیل‌های بیشتر در کانال تلگرام سیگنال ارز دیجیتال

هرچند مسکو تا به امروز هرگونه برنامه ای رو برای حمله به اکراین رد کرده و بعضی از تحلیلگرها معتقدند که در واقع این آمریکاست که به دنبال ایجاد جنگ و نا امنی در منطقه است تا اروپا را از خرید گاز طبیعی روسیه منصرف کند و بتواند اروپا را متعاقد به خرید گاز مایع از آمریکا کند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *