بررسی وضعیت سودآوری صنعت سیمان بر اساس گزارش های فصلی

بررسی وضعیت سودآوری صنعت سیمان بر اساس گزارش های فصلی

صنعت سیمان یکی از صنایع قدیمی کشور است که علاوه برتامین نیازهای داخلی ، در بازارهای جهانی به خصوص کشورهای همسایه نیز حضور دارد. به دلیل ویژگی خاص سیمان (نسبت حجم به وزن آن) عواملی چون هزینه مسافت و هزینه حمل و نقل در فروش این محصول تاثیرگذار است.

از میان 78 شرکت تولید کننده سیمان، 23 شرکت در بورس تهران حضور دارند. به جز سه شرکت سیتا، سیدکو، سفارس که هلدینگ سرمایه گذاری تخصصی در صنعت سیمان هستند و درآمد آن ها از سود سرمایه گذاری در شرکت های سیمانی زیرمجموعه است،  مابقی شرکت ها به تولید سیمان و کلینکر مشغول هستند.

در جدول زیر متوسط حاشیه سود خالص و عملیاتی صنعت سیمان در سه ماه اول و دوم سال 99 آورده شده است.

بررسی وضعیت سودآوری صنعت سیمان بر اساس گزارش های فصلی

در نمودارهای  بعدی حاشیه سود 6 شرکت تولید کننده سیمان ( براساس بیشترین سرمایه و بدون در نظر گرفتن سه هلدینگ سرمایه گذاری که در بالا نام برده شد) آورده شده است. این نسبت با تقسیم سود بر فروش هر شرکت بدست می آید و معیاری برای سنجش توانایی کنترل هزینه ها و سودآوری شرکت ها است.

بررسی وضعیت سودآوری صنعت سیمان بر اساس گزارش های فصلی

همان طور که معلوم است سمازن حاشیه سود عملیاتی بالاتری نسبت به سایرین دارد به بیان بهتر سمازن در مقایسه با دیگر شرکت ها کنترل بهتری بر هزینه های عملیاتی خود (هزینه های مربوط به تولید) دارد  و این موضوع باعث افزایش سود عملیاتی آن شده است.

بررسی وضعیت سودآوری صنعت سیمان بر اساس گزارش های فصلی

 سشرق و سمازن بیشترین حاشیه سود خالص فصلی را داشته اند. یعنی این دو شرکت نسبت به سایرین توانایی بیشتری در مدیریت و کنترل هزینه های تولیدی و غیر تولیدی خود داشته اند. در نمودار بعدی سود هر سهم شرکت ها در پایان هر فصل مالی آورده شده است.

بررسی وضعیت سودآوری صنعت سیمان بر اساس گزارش های فصلی

باید این نکته را در نظر داشت که سود شرکت ها از محل فعالیت های عملیاتی و غیرعملیاتی آن ها حاصل می شود. به بیان بهتر، ممکن است شرکت سود بالایی داشته باشد ولی بخش عمده این سود از درآمدهای غیرعملیاتی آن حاصل شده باشد و قابل تکرار در دوره های بعدی نباشد.

 براساس نمودار فوق سخوز در سه ماه دوم سال مالی خود بالاترین سود را در مقایسه با سایر شرکت ها (به ازای هر سهم 1085 ریال) داشته است. بررسی صورت سود و زیان شش ماهه سخوز نشان می دهد این شرکت توانسته است با افزایش فروش و کنترل هزینه های مربوط به تولید، سود عملیاتی و به تبع آن سود خالص بیشتری ایجاد کند.

پس از سخوز ، سمازن و ستران بیشترین سود فصلی را داشته اند. سمازن تمام سود خود را از فعالیت های عملیاتی ( تولید و فروش محصولات) ایجاد کرده است اما در خصوص ستران باید گفت که تقریبا 30% از سود فصلی شرکت از فعالیت های غیرعملیاتی ( درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها) نشات گرفته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران