وضعیت بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها در پایان سال

وضعیت بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها در پایان سال

آیا بازارهای جهانی باعث رشد بورس خواهند شد؟ در این گزارش با بررسی بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها سعی داریم به این پرسش پاسخ بدهیم.

قسمت اول (طلا، نقره و مس)

بررسی دلایل افت و صعود قیمت های کامودیتی ها در انتهای سال 1399 و چشم انداز آنها برای سال جدید

در ادامه به بررسی عناصر مهم بازار کامودیتی از جمله طلا، نقره، پلاتین، مس، آلومینیم و سنگ آهن خواهیم پرداخت و بازارهای پیشرو را در این حوزه معرفی خواهیم کرد.

اونس طلا:

طلا همیشه به عنوان دارایی امن مورد توجه فعالین بازارهای جهانی بوده بطوریکه با وقوع هر بحران سریعا برای حفظ ارزش دارایی های خود به خرید طلا روی آورده اند. اونس طلا پس از اینکه نتوانست اوج قیمتی خود در بحبوحه کرونا را در سطح 2072 دلاری حفظ کند ریزش سنگینی را تجربه کرد.

در این ریزش ها چند عامل مهم دخیل بودند. اولین عامل قدرت گرفتن شاخص دلار بود که با ادامه سیاست های افزایش نرخ اوراق قرضه 10 ساله آمریکا این عامل تشدید گردید و به ریزش اونس دامن زد.

عامل بعدی فروکش کردن و کاسته شدن از بحران کرونا بواسطه کشف واکسن آن بود که خیال سرمایه گذاران بین المللی و موسسات مالی را اندکی آسوده کرد و موجب به راه افتادن جریانات ریسک پذیری شد. عامل سوم نیز پیدایش دارایی نوظهور دیگری چون بیتکوین بود که کارشناسان و تحلیلگران آن را به عنوان دارایی امن قرن 21 یاد میکنند. خروج سرمایه ها به سمت بازار ارز دیجیتال موجب شد فشار فروش طلا در مارکت بین المللی افزایش یابد.

تحلیل تکنیکال:

در کوتاه مدت بدلیل اینکه اونس روی حمایت 1675 دلاری قرار دارد روند صعودی به خود گرفته اما در میان مدت 6 ماهه و یکساله نظر اکثر تحلیلگران بازار از جمله موسسات مالی معتبری همچون گلدمن ساکس و کیتکو مبتنی بر ادامه روند نزولی است و مادامیکه قیمت نتواند به بالای محدوده 1820 دلاری نفوذ کند نمیتوان گفت الگوی کانال نزولی شکسته شده و امیدی به صعودی شدن روند نخواهد بود.

اونس نقره

اونس نقره همبستگی بالایی با اونس طلا داشته و همگام با آن حرکت میکند اما وجه تمایز اصلی اونس نقره نوسانات بیشتر آن نسبت به طلاست بدین منظور که صعودهای بیشتر و نزول های عمیق تری را تجربه میکند. بطور کلی به نظر میرسد اونس نقره با توجه به الگوهای کلاسیک و افت ارزش دلار توانسته از حاشیه امن خود خارج بشود و برای اهداف قیمتی بالاتر آماده گردد لذا از این جهت میتوان گفت اندکی راه خود را از طلا جدا کرده است و بمانند طلا از سردرگرمی رنج نمیبرد.

تحلیل تکنیکال:

ابتدا با بررسی نمودار ماهیانه و هفتگی اونس نقره میتوان دریافت این کامودیتی هرگز ب مثابه طلا نتوانسته اوج تاریخی جدیدی را ثبت کند زیرا نقره به اندازه طلا به عنوان صندوق پوشش ریسک محسوب نمیشود و از طرفی از بعد تحلیل تکنیکال در حال تکمیل الگوهای خود بوده است. اوج قیمتی کل تاریخ نقره در تاریخ 25 آوریل 2011 در قیمت 49 دلار و 81 سنت رخ داده است و راه درازی تا رسیدن و فتح قله قبلی خود دارد.

در تایم روزانه نیز قیمت میتواند درون یک الگوی اگزاشن خستگی خود را رفع کند و پس از شکست پرچم به دنبال صعود تا اهداف 34.80 و 49.8 دلاری خود در بازه میان الی طولانی مدت خود باشد. سطوح حمایتی قیمت برای نقره اعداد 21 و 20 دلار هستند که در صورت ریزش قیمت این سطوح فعال خواهند شد.

مس کاتد:

فلز سرخ که به تعبیری فشارسنج اقتصاد جهان و قیمت آن سنجشی برای عملکرد اقتصاد جهان محسوب می شود، قبل از شیوع ویروس برای اوج گیری قیمت به بیش از هفت هزار دلار در هر تن معامله می شد، اما شیوع این ویروس کرونا و مشکلات تقاضا، قیمت این فلز سرخ را حتی به کمتر از ۴۶۰۰ دلار کاهش داد که البته در ماههای بعد توانست این افت ها را جبران نماید.

هر چه به پایان سال ۲۰۱۹ نزدیک شدیم، اخبار امیدوار کننده ای از حل تنش تجاری آمریکا و چین شنیده شد. این اخبار از مسائل درگوشی دیپلمات ها گرفته تا اخبار رسمی حاکی از کاهش تنش های دو قدرت اقتصادی بزرگ، آمریکا و چین بود. اگرچه بعد از آن بازارها واکنش مثبتی نشان دادند و کم کم برای جهش و رونق آماده می شدند، اما شیوع کووید-۱۹، در واقع پیش بینی ها را طور دیگری رقم زد.

به عبارت دیگر بحران ایجاد شده طی مدت کوتاهی بعد از شیوع ویروس کرونا چنان ضربه ای به اقتصاد جهان وارد کرد که حتی برخی تحلیلگران مطرح جهان، عواقب و پیامدهای ناشی از آن را وخیم تر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ دانستند.

طبق گزارش رئیس هیئت مدیره شرکت «ترافیگورا» بازار مس تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ میلیون تن کسری عرضه خواهد داشت که همین عامل بالارفتن قیمت فلز سرخ در جهان خواهد بود.

ایشان خاطرنشان کرد چین همچنان بزرگترین فاکتور محرک بازار مس خواهد بود. سیاست‌گذاری چین،‌ اتحادیه اروپا و دولت جدید ایالات متحده در راستای کربن‌زدایی از صنعت باعث افزایش شدید تقاضای مس در بازار جهانی در بخش زیرساخت‌های ضدکربنی و گریدهای الکتریکی خواهد بود.

طی این هفته قیمت مس در بورس فلزات لندن به بالاترین قیمت خود در یک دهه اخیر رسید که کمبود عرضه مس عامل اصلی این افزایش قیمت بوده است.

رئیس هیئت مدیره «ترافیگورا» در ادامه سخنان خود عنوان کرد یک سوم افزایش تقاضای مورد نظر فلز مس در بخش خودروهای الکتریکی خواهد بود. یک سوم دیگر مربوط به توسعه زیرساخت‌های پاک و بقیه آن مربوط به بازارهای نوظهور خواهد بود.

از منظر وی قیمت مس بالا خواهد رفت و همین افزایش قیمت منجر به افزایش انگیزه‌ها برای رشد تولید مس و تعریف پروژه‌های جدید بهره‌برداری از معادن مس خواهد بود.

تاثیر افزایش قیمت های مس در بازار داخل و رشد چشمگیر درآمد شرکت های صادر کننده:

قیمت فلز مس با توجه شیوع ویروس کرونا به زیر ۵ هزار دلار قرار گرفت، اما اکنون شاهد هستیم که قیمت این فلز رکورد ۹ ساله خود را با توجه به مسائل گوناگون اعم از بهبود اوضاع سرمایه گذاری به دلیل کشف واکسن کرونا، ارتقا صنایع مخابراتی و سایر موارد شکسته است. در بازار داخلی نیز صنعت مس در بورس کالا با افزایش تقاضا رو به رو بوده و اُفت بازار سرمایه در این مدت نتوانسته زیاد بر قیمت سهام این فلز تاثیر بگذارد. در ماههای گذشته نیز شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت تا پایان آذرماه سال جاری 99 این شرکت موفق به ثبت رکورد بی سابقه فروش ۲۷ هزار و ۹۷۲ میلیارد تومانی شد.

لذا برای اهداف یکساله قطعا شرکت های تولید کننده همچون مس سرچشمه و باهنر و سایر شرکت های اینچنینی گزارش های سودسازی خیره کننده ای را ثبت خواهند کرد. در حال حاضر قیمت هر تن مس خالص کاتد در بازار بورس لندن 9052 دلار معامله میگردد.

تحلیل کامورتی ها در بازار جهانی

تحلیل تکنیکال نمودار مس کاتد:

قیمت مس بدلیل کسری شدید عرضه در بازارهای جهانی پس از شکست خط روند مقاومتی نزولی خود موفق شده وارد یک رالی و سوپرسایکل صعودی شود از این منظر با توجه به رشد فضاینده تقاضای مس در جهان اولین هدف این فلز سرخ میتواند سقف تاریخی خود در محدوده 10 هزار الی 10500 دلار باشد همانطور که مشاهده میکنید با قیمت کنونی 9052 دلاری فاصله ای با سقف تاریخی خود ندارد.

از بعد تکنیکال بعد از دستیابی به این هدف قیمت میتواند وارد فاز اصلاح زمانی و قیمتی شود و در صورت عبور از این سقف و تثبیت روی آن میتوان دوباره برای هدف گزاری های جدید تحلیل جداگانه ای منظور نمود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *