نگاه بازارها به فدرال رزرو

نگاه بازارها به فدرال رزرو

امروز ساعت 21:30 به وقت تهران، فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد و چشم‌انداز خود از مسیر پیشِ روی نرخ بهره در ماه‌های آتی را نیز منتشر می‌کند. این موضوع برای بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

جمعه هفته گذشته آمار مربوط به نرخ بیکاری آمریکا برای ماه مِی منتشر شد که بالاتر از انتظار بازار بود، این موضوع باعث افزایش بازدهی اوراق قرضه شد و ریزش قیمت انس جهانی طلا را نیز در پی داشت.

بر این اساس، نرخ بیکاری به بالاترین سطح از فوریه 2022 رسید و وارد کانال 4 درصد شد.

اما نرخ تورم ماهانه روند معکوس را در پیش گرفته و با توجه به کاهش قیمت نفت به کمتر از 80 دلار، پیش‌بینی تحلیل‌گران این است که تورم ماهانه آمریکا به سطح 0.1 درصد کاهش یابد، این عدد پایین‌ترین رقم تورم ماهانه در هفت ماه اخیر است(البته همچنان تورم هسته در سطوح بالایی قرار دارد)

امروز نیز آمار تورم آمریکا منتشر خواهد شد، در صورتی‌که متفاوت از انتظارات بازار باشد، می‌تواند عرضه و تقاضا در بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، آمار تورم، به ویژه تورم هسته(تورم کل منهای بخش انرژی و بخش غذایی) برای فدرال رزرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به آمارهای اقتصادی که طی روزهای اخیر منتشر شد، بازارهای مالی هیچ انتظاری برای کاهش نرخ بهره آمریکا ندارند و فدرال رزرو نیز در این جلسه نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. اما روند پیشِ روی بازارها با توجه به خروجی جلسه، متفاوت خواهد بود.

در صورتی‌که فدال رزرو در بیانه جلسه امروز کاهش یک‌مرحله نرخ بهره را تا پایان سال پیش‌بینی نماید، دلار تقویت خواهد شد و بازارها(اعم از طلا، بورس آمریکا، نفت و ارزهای دیجیتال) احتمالا با کاهش تقاضا مواجه شوند. اما در صورتی‌که فدرال رزرو پیش‌بینی خود از کاهش نرخ بهره را به دو مرحله تغییر دهد دلار تضعیف خواهد شد و در نقطه‌ی مقابل، احتمالا شاهد افزایش تقاضا در بازارهای مالی خواهیم بود.

بعد از انتشار بیانیه فدرال رزرو، جروم پاول(ریاست فدرال رزرو) نیز سخنرانی خواهد کرد، درصورتی‌که علاوه بر بیانیه، پاول نیز همچنان بر سیاست پولی انقباضی(عدم کاهش دو مرحله‌ای نرخ بهره) پافشاری نماید، احتمالا عرضه‌ها در بازارها شدت خواهد گرفت. اما در صورتی‌که هم بیانیه فدرال رزرو و هم سخنرانی پاول، بیانگر چرخش سیاست پولی به سمت کاهش نرخ بهره به شکل دو مرحله‌ای باشد، آنگاه بازارها احتمالا با تقاضای نسبتا بالایی مواجه خواهند شد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *