نگاهی به پتروشیمی پردیس (شپدیس) از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به پتروشیمی پردیس (شپدیس) از پنجره فروش‌های فصلی

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی پردیس در سه ماهه سوم سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 50 درصدی مواجه بوده است. بخش عمده این افزایش درآمد ناشی از رشد نرخ فروش ‌می‌باشد؛ رشد نرخ فروش در دوره‌های متوالی گذشته از نکته‌های قابل توجه پتروشیمی پردیس است. محصول عمده این شرکت اوره بوده که افق رشد قیمتی برای این محصول در ادامه سال مالی می‌رود.

بررسی اجمالی پتروشیمی پردیس

شرکت پتروشیمی پردیس تولید و عرضه کننده محصولات آمونیاک و اوره، مالک بزرگترین مجتمع تولید‌کننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه و نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان است. این شرکت دارای سه فاز تولیدی اوره و آمونیاک است. خوراک هر فاز مجتمع، گاز طبیعی به میزان 670 میلیون نرمال متر مکعب در سال است که از شرکت پتروشیمی مبین تامین و مصرف عادی گاز در فاز مجتمع 80000 متر مکعب گاز در ساعت است. این شرکت در نهایت تولید 2,040,000 تن آمونیاک و 3,225,000 تن اوره گرانول می‌کند.

نمودار فرآیند تولید شرکت به شرح زیر است:

نگاهی به پتروشیمی پردیس (شپدیس) از پنجره فروش‌های فصلی

اطلاعات کلی شرکت

نمادشپدیس
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)600
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/16)69,822
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)3762
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)4526
سال مالی31/06/99
  • بخش عمده بهای تمام شده مربوط به مواد مستقیم ( 70% ) و پس از آن مربوط به سربار ( 35% ) است. بخش عمده مواد اولیه شرکت گاز طبیعی است که توسط شرکت مبین تامین می شود. در بخش هزینه سربار نیز بخش عمده آن مربوط به استهلاک می باشد.
  • مبلغ حاصل از فروش محصولات گرم و سرد به تنهایی حدود 80 درصد فروش کل شرکت را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین صرفا به بررسی تغییرات تولید و فروش این محصولات پرداخته شده است. لازم به ذکر است ظرفیت تولید اسمی شرکت در کلاف گرم 6750 تن در سال و کلاف سرد 1700 تن در سال می‌باشد.
  • این شرکت طی فرآیند تولید بخشی از آمونیاک خود را مصرف می کند و بیشترین مقدار فروش شرکت مربوط به اوره است، که از میزان اوره فروش رفته شرکت، حدود 34 درصد در داخل و مابقی صادراتی است.
  • در نمودار زیر مقدار فروش شرکت در دو محصول اوره و آمونیاک در مقابل تولید، طی فصول مختلف از سال 1396 مشخص است. (فروش‌ها فصلی و غیرتجمعی است.)
نگاهی به پتروشیمی پردیس (شپدیس) از پنجره فروش‌های فصلی
  • رشد نرخ فروش در فصول مختلف از ابتدای سال مالی 97 مشخص شده است، این نرخ ها به تفکیک صادراتی و داخلی است که نرخ فروش صادراتی مربوط به نرخ های جهانی بوده و نرخهای داخلی در بورس کالا تعیین می شود.
نگاهی به پتروشیمی پردیس (شپدیس) از پنجره فروش‌های فصلی
  • به نظر می‌رسد شرکت در فروش محصولات خود دچار مشکل نیست و عموما درصد بسیار بالایی از محصولات تولیدی به فروش رسانده می‌شود.
  • درآمد ناشی از فروش محصولات اصلی شرکت عمدتا صعودی بوده است. علت اصلی این رشد همانگونه که ذکر شد ناشی از رشد نرخ فروش و قیمت دلار طی سالیان اخیر بوده است.
نگاهی به پتروشیمی پردیس (شپدیس) از پنجره فروش‌های فصلی

جمع بندی

شرکت پتروشیمی شپدیس شرکتی با توانایی بالا در عرصه تولید محصولات شیمیایی است که به توجه به افق روشن نرخ اوره جهانی آینده خوبی در انتظار شرکت می باشد.

  • بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به خوراک گاز بوده که متاثر از نرخ گاز جهانی است، افق نرخ گاز جهانی کاهش است که به جهت کاهش بهای تمام شده برای شرکت مثبت تلقی می شود.
  • مقدار تولید و فروش شرکت طی 3 سال اخیر تغییر چشمگیری نداشته است.
  • با توجه به رشد نرخ فروش محصولات، شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. نرخ فروش محصولات تابعی از قیمت نرخ ارز و قیمت جهانی است.
  • فروش شرکت عمدتا به صورت صادراتی است.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *