نگاهی به پتروشیمی پارس از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به پتروشیمی پارس از پنجره فروش‌های فصلی

درآمد شرکت پتروشیمی پارس در چند فصل اخیر به واسطه افزایش نرخ ارز افزایش قابل توجهی داشته است. شرکت در 3 ماهه اول امسال نسبت به سال مالی قبل با رشد درآمدی 7 درصدی مواجه بوده است. با وجود اینکه نرخ‌های جهانی محصولات شرکت در یک فصل اخیر سقوط کرده بودند، به دلیل افزایش نرخ ارز در همین مدت نرخ فروش شرکت نیز با افزایش مواجه شده است.

بررسی اجمالی پتروشیمی پارس

شرکت پتروشیمی پارس با تولید سالانه نزدیک به 4 میلیون تن محصول توانسته است جایگاه خوبی را در بازار داخلی و خارجی به خود اختصاص دهد. این شرکت 57 درصد محصولات را در داخل و 47 درصد را به خارج کشور صادر می‌کند.

 عمده محصولات شرکت پتروشیمی پارس گاز مایع LPG و استایرن منومر است. گاز مایع LPG در کشور علاوه بر پتروشیمی‌ها، توسط پالایشگاه‌های نفت و گاز نیز تولید می‌شود. با این وجود پتروشیمی پارس با ظرفیت 1,550 هزار تن حدود 20 درصد کل ظرفیت تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است. در مورد استایرن منومر نیز با وجود اینکه کل ظرفیت تولید کشور 700 هزار تن است، این شرکت حدود 600 هزار تن در سال تولید می‌کند. علاوه بر پارس، پتروشیمی تبریز نیز با ظرفیت 100 هزار تن به تولید این محصول می‌پردازد.

اطلاعات کلی نماد پارس

نمادپارس
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)600
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/06/25)103,744
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)3,349
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)۹,۰۶۸
سال مالی29/12
  • سهامدار اصلی این شرکت، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس می­باشد که مالکیت 55 درصد پارس را در اختیار دارد.
  • خوراک اصلی شرکت گاز، بنزن و اتیلن است که بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین نوسانات قیمت جهانی و ارزی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده محصول داشته باشد.
  • عمده محصولات شرکت پتروشیمی پارس اتان، پروپان، بوتان و استایرن منومر است.
  • وضعیت فروش چهار محصول اصلی شرکت طی فصول اخیر در نمودار زیر مشاهده ‌می‌شود. مقدار فروش شرکت طی 13 فصل اخیر، معمولاً در محدوده 500 هزار تا 1,000 هزار تن بوده­است. فروش محصولات مربوط به بوتان به نسبت محصولات دیگر از ثبات بیشتری برخوردار بوده­است. مقدار فروش شرکت در فصول دوم و سوم سال 1397 به دلیل اورهال کاهش پیدا کرده است.
نگاهی به پتروشیمی پارس از پنجره فروش‌های فصلی
  • به علت افزایش نرخ ارز و وقوع تورم طی ماه­های اخیر نسبت به دوره­های قبل، نرخ فروش این شرکت نیز افزایش یافته­است. همان­طور که مشاهده می‌شود نرخ فروش اتان با بیشترین افزایش نسبت به سایر محصولات از اوایل سال 96 تا فصل اخیر به ازای هر تن، رشد 265 درصدی را تجربه کرده­ است. نرخ رشد استایرن در طی همین بازه زمانی 91 درصد است. به­ علت رشد قیمت ارز طی سال­های اخیر، نرخ فروش محصولات این شرکت نیز افزایش یافته و به تبع آن درآمد ناشی از فروش محصولات اصلی شرکت عمدتا صعودی بوده است. نکته قابل توجه کاهش قیمت محصولات در یک فصل اخیر نسبت به چند فصل قبل است که دلیل آن کاهش شدید قیمت نفت می‌باشد.
نگاهی به پتروشیمی پارس از پنجره فروش‌های فصلی

جمع بندی

شرکت پتروشیمی پارس شرکتی با توانایی بالا در عرصه تهیه و تولید محصولات گاز مایع LPG و استایرن منومر در کشور است.

  • این شرکت با داشتن سهم 20 درصدی بازار محصولات گاز مایع و بیش از 85 درصدی استایرن نقش مهمی در بازار این محصولات دارد.
  • شرکت در تولید و فروش محصولات از ثبات خوبی برخوردار است. بنابراین تغییرات فروش و سودآوری شرکت عمدتاً تابع نرخ ارز و قیمت جهانی محصولات است.
  • مرکز اصلی فعالیت شرکت بندر عسلویه است که این امر دسترسی به آب‌های آزاد و بازارهای جهانی را برای این شرکت فراهم کرده است.
  • این شرکت در حال حاضر فاقد پروژه و طرح توسعه برای افزایش ظرفیت تولید است.  
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *