نگاهی به پتروشیمی مارون از پنجره فروش‌های فصلی | 16 آذر 99

نگاهی به پتروشیمی مارون از پنجره فروش‌های فصلی | 16 آذر 99

درآمد عملیاتی پتروشیمی مارون در سه ماهه تابستان 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 61 درصدی مواجه بوده است. افزایش مبلغ فروش شرکت نسبت به سال مالی قبل عمدتا به دلیل افزایش مقدار فروش و افزایش نرخ محصولات داخلی و همچنین نرخ محصولات صادراتی است. به عنوان مثال نرخ فروش اتیلن به عنوان یکی از محصولات اصلی شرکت نسبت به تابستان گذشته 32 درصد رشد داشته است.

بررسی اجمالی شرکت

موضوع فعاليت پتروشیمی مارون طبق اساسنامه عبارت است از احداث، راه اندازی و بهره برداری كارخانجات صنعتی به منظور توليد، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشيمی، ذخيره، واردات، صادرات و تبدیل كليه مواد پتروشيميایی و مشتقات ذیربط و انجام كليه فعاليتهای توليدی، صنعتی، بازرگانی، فنی ومهندسی كه به طور مستقيم یا غير مستقيم مربوط به عمليات مذكور می‌باشد.

اطلاعات کلی شرکت

نمادمارون
سرمایه ثبت شده800
ارزش بازار (15/09/1399)114,438
جمع بدهی‌ها4,138
جمع حقوق صاحبان سهام6,709
سال مالی29/12

*اعداد به میلیارد تومان است.

بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به گاز طبیعی می‌باشد. شرکت پتروشیمی مارون گاز طبیعی را به منظور تامین اتان بازیافت می‌کند؛ با بازیافت اتان از گاز طبیعی، آن را به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات شیمیایی و پلیمری به کار می‌برد. نوسانات قیمت گاز یا قطعی گاز در فصل زمستان می‌تواند بر مقدار تولید شرکت اثرگذار باشد.

محصولات اصلی شرکت اتیلن, پلی اتیلن سنگین، منواتیلن گلایکول و پلی پروپیلن است. ظرفیت اسمی تولیدی سالانه محصولات ذکر شده به ترتیب 1.1 میلیون تن, 300 هزار تن، 400 هزار تن و 300 هزار تن است. محصول صادراتي اصلی شركت پلي اتيلن سنگين است كه فروش آنها از طريق برگزاري مزايده و يا مذاكره با خريداران خارجي انجام مي‌پذيرد. فروش داخلي محصولات در بازار ايران از طريق بورس كالا انجام مي‌گيرد و شركت‌ها مي‌توانند مطابق مقررات و مكانيزم بورس نسبت به خريد محصولات اقدام نمايند.

نرخ فروش محصولات شرکت در بورس کالا مبتنی بر عرضه و تقاضا و متناسب با قوانین آن است. نرخ فروش محصولات بین مجتمعی بر مبنای فوب خلیج فارس و با نرخ دلار ابلاغی از طرف انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی تعیین می‌گردد. نرخ فروش محصولات صادراتی بر مبنای قیمت‌های نشریه ICIS با توجه به شرایط بازار صورت می‌پذیرد. نرخ فروش فصلی شرکت با توجه به بالا رفتن نرخ ارز در شکل زیر کاملا مشهود است.

قیمت محصولات پلیمری پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کامل بسیاری از کشورها در نیم سال اول 2020 افت شدیدی داشت؛ اما پس از اتمام قرنطینه و بارگشت صنایع به حالت عادی قیمت‌های جهانی محصولات مختلف هم در حال بهبود است. در شکل زیر روند تغییرات محصولات پلیمری نشان داده شده است.

نمودار زیر نشان دهنده درصد فروش داخلی و خارجی از فروش کل شرکت طی چهار سال اخیر می‌باشد. همانطور که مشاهده می‌شود تقریبا هر ساله نزدیک به 40 فروش کل شرکت از صادرات است. لازم به ذکر است که برای سال 99 اطلاعات مربوط به نیم سال اول در نظر گرفته شده است.

شرکت چندین طرح توسعه دارد و در حال احداث واحد الفین, واحد پلی اتیلن و واحد منواتیلن گلایکول است که پیش بینی می‌شود تمامی آن‌ها تا پایان سال 1401 افتتاح شود.

جمع بندی

با توجه به اینکه ماده مصرفی اصلی شرکت گاز طبیعی است، نوسانات قیمت گاز یا حتی قطعی گاز در فصل زمستان می‌تواند بر مقدار تولید شرکت اثرگذار باشد.

حدود 30 تا 40 درصد از درآمد شرکت طی 3 سال گذشته از محل صادرات بوده است.

شرکت چندین طرح توسعه دارد و در حال احداث واحد الفین, واحد پلی اتیلن و واحد منواتیلن گلایکول است که پیش‌بینی می‌شود تمامی آن‌ها تا پایان سال 1401 افتتاح شود.

نرخ فروش محصولات شرکت مارون با توجه به شیوع ویروس کرونا در نیم سال اول دچار افت شدیدی شد؛ اما در نیم سال دوم سال 2020 این نرخ‌ها در حال بازپس‌گیری سقف‌های قبل از قرنطینه بزرگ هستند. همچنین گران شدن نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر درآمد شرکت دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *