نگاهی به پتروشیمی فناوران از پنجره فروش‌های فصلی | 16 آذر 99

نگاهی به پتروشیمی فناوران از پنجره فروش‌های فصلی | 16 آذر 99

فروش شرکت پتروشیمی فناوران در شش ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 13 درصدی مواجه بوده است. این افزایش درآمد ناشی از رشد نرخ فروش و تسعیر ارز ‌می‌باشد. شرکت سال 99 اقدام به فروش سهم خود از شرکت تایپکو کرده و به جای آن در بانک ملت سرمایه‌گذاری کرده است. این موضوع منجر به رشد سودآوری شرکت در نیمه دوم و در بخش غیر عملیاتی خواهد شد.

بررسی اجمالی شرکت

شرکت پتروشیمی فناوران یکی از تولیدکننده‌های متانول، اسید استیک و منواکسید کربن در کشور است. فناوران در میان شرکت‌های بورسی هم‌گروه شرکت پتروشیمی زاگرس و خارک می‌باشد. پتروشیمی فارابی بزرگترین سرمایه‌گذاری غیر بورسی شرکت محسوب می‌شود که انواع محصولات پتروشیمی مانند DOP و PEF را تولید می‌کند. این شرکت به تازگی در بانک ملت سرمایه‌گذاری کرده است.

اطلاعات کلی شرکت

نمادشفن
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)95
ارزش بازار (میلیارد تومان) (15/09/1399)28,278
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)3,668
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)2,152
سال مالی29/12/99

حدود 67 از بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد مستقیم مصرفی است. که بخش عمده آن مربوط به گاز مصرف شده در فرآیند تولید می‌باشد.

هزینه حمل شرکت در بخش هزینه‌های عمومی و اداری لحاظ شده که بیش از 85 درصد از این هزینه را تشکیل می‌دهد.

بازار محصولات شرکت در داخل کشور بسیار پرتقاضا بوده و تقریبا تمامی محصولات تولید شده به فروش رسانده می‌شوند. عمده فروش متانول شرکت صادراتی بوده و قیمت گذاری براساس مزایده صورت می‌گیرد.

رفروش‌های صادراتی این شرکت به موجب قراردادهای بازاریابی تا شهریور 1398 با ماکرو اینترنشنال و سپس از طریق بانک تجارت و کارگزاران زیر مجموعه صورت گرفته است.

در نمودار زیر مقدار فروش فصلی شرکت بر حسب تن نشان داده شده است.

در نمودار زیر مقدار نرخ فروش فصلی برای 10 فصل گذشته به نمایش گذاشته شده است. نرخ محصولات شرکت بر اساس مزایده و از طریق بازاریاب صورت می‌گیرد، محصولات داخلی در بورس کالا و محصولات صادراتی براساس نشریات جهانی قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت‌های صادراتی تحت تاثیر نرخ ارز نیز می‌باشد.‌

شرکت در 6 ماهه ابتدای سال 99 به دلیل افزایش نرخ ارز توانسته نرخ فروش‌های خود را افزایش دهد. نرخ متانول به عنوان اصلی‌تربن محصول شرکت در بازارهای جهانی نیز پس از موج اول کرونا روند افزایشی خود را در پیش گرفت.

پیش بینی می‌شود نرخ متانول در بازارهای جهانی روند افزایشی داشته باشد اما این افزایش تا 300 دلار سال‌های گذشته نخواهد بود.

نمودار زیر مبلغ فروش شرکت را نشان می‌دهد.

جمع بندی

حدود 60  از هزینه‌های کل شرکت مربوط به مواد مستقیم مصرفی و گاز است.

متانول محصول اصلی شرکت بوده که عمده آن نیز صادر می‌شود.

شرکت از نظر درآمدی در شش ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 13 درصدی مواجه بوده است.

نرخ محصولات شرکت در بازار داخل از طریق بورس کالا و در بازارهای جهانی با تکیه بر نشریات بین المللی است.

پتروشیمی فناوران 48 درصد از پتروشیمی فارابی را دارد.

این شرکت در نیمه اول سال 99 بخش عمده ای از سرمایه‌گذاری خود در شرکت تایپکو را فروخته و عنوان کرده این رویه ادامه خواهد داشت.

فناوران در بانک ملت سرمایه‌گذاری کرده و این به معنای تغییر در شیوه سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت است.

فناوران تنها تولیدکننده اسید استیک در کشور محسوب می‌شود. این ماده در صنعت و بازار فروش آن با نام‌های دیگری از جمله اسید اتانوئیک، متان کربوکسیلیک اسید و سرکه شناخته می‌شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *