نگاهی به پتروشیمی خارک از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به پتروشیمی خارک از پنجره فروش‌های فصلی

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی خارک در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 37 درصدی مواجه بوده است. محصول عمده این شرکت متانول بوده و بخش عمده این کاهش درآمد ناشی از کاهش نرخ فروش متانول ‌می‌باشد. با توجه به افق افزایش نرخ متانول در سال 1399 به نظر می‌رسد در سه ماهه های پیش رو شاهد افزایش فروش شرکت نسبت به سه ماهه ابتدایی سال باشیم.

بررسی اجمالی پتروشیمی خارک

شرکت پتروشیمی خارک تولید و عرضه کننده متانول در ایران است که تمام این محصول صادراتی است. پتروشیمی خارگ در سال 98 توانست مبلغ 26,193 میلیارد ریال فروش را به ثبت برساند. این شرکت علاوه بر متانول به عنوان محصول اصلی، محصولات فرغی مانند بوتان، پروپان، پنتان و گوگرد را به فروش می‌رساند.

ظرفیت شرکت برای تولید متانول 1,135 هزار تن در سال است. گفتنی است شرکت طرح توسعه‌ای را در دست اقدام دارد که ظرفیت تولید متانول را در سال 1401 به 2,585 هزار تن می‌رساند.

نمودار فرآیند تولید شرکت به شرح زیر است:

نگاهی به پتروشیمی خارک از پنجره فروش‌های فصلی

اطلاعات کلی نماد شخارک

نمادشخارک
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)600
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/29)25,830
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)991
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)3,527
سال مالی29/12
  • بخش عمده بهای تمام شده مربوط به مواد مستقیم (60%) و پس از آن مربوط به سربار ( 40% ) است. بخش عمده مواد اولیه شرکت گاز طبیعی از نوع گاز ترش است.
  • نمودار زیر مقدار فروش هر محصول را نشان می‌دهد. همانگونه که ذکر شد محصول اصلی شرکت متانول است. همانگونه که مشاعده می‌شود طی چند فصل اخیر میزان فروش متانول شرکت کاهش یافته است که دلیل اصلی آن کاهش تقاضای جهانی برای خرید متانول به دلیل شیوع کرونا بوده است.
نگاهی به پتروشیمی خارک از پنجره فروش‌های فصلی
  • نرخ فروش شرکت در محصول متانول طی سال 96 تاکنون نوساناتی داشته که ریالی به شرح نمودارهای زیر است. محصول اصلی این شرکت یعنی متانول وابستگی حدود 90 درصدی با قیمت نفت دارد بنابراین نوسانات قیمت نفت مستقیما روی این محصول تاثیر می‌گذارد.
نگاهی به پتروشیمی خارک از پنجره فروش‌های فصلی
  • دلیل کاهش شدید قیمت متانول طی سال گذشته به شیوع ویروس کرونا در جهان و افت قیمت نفت مربوط است.
  • شرکت در فروش محصولات خود دچار مشکل نیست و عموما درصد بسیار بالایی از محصولات تولیدی به فروش رسانده می‌شود.
  • درآمد ناشی از فروش محصولات اصلی شرکت عمدتا صعودی بوده است. اما در سال گذشته به دلیل کاهش قیت جهانی متانول درآمد شرکت روند نزولی داشته است.

جمع بندی

شرکت پتروشیمی خارکشرکتی با توانایی بالا در عرصه تولید محصولات شیمیایی است که به توجه به افق روشن نرخ متانول جهانی آینده خوبی در انتظار شرکت می باشد.

  • پتروشیمی خارک با دو شرکت پتروشیمی زاگرش و فناوران رقیب است.
  • این شرکت در نظر دارد تا طرح متانول دوم خود را در سال 1401 به بهره برداری برساند.
  • تامین کننده خوراک خارگ، شرکت ملی نفت ایران است.
  • بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به خوراک گاز بوده که متاثر از نرخ گاز جهانی است، افق نرخ گاز جهانی کاهش است که به جهت کاهش بهای تمام شده برای شرکت مثبت تلقی می شود.
  • فروش شرکت تماما صادراتی محسوب می‌شود.
  • درآمد پتروشیمی خارک با نرخ جهانی نفت به دلیل وابستگی متانول به آن و نرخ دلار به دلیل تسعیر ارز وابستگی مستقیم دارد.
  • این شرکت عمدتا در فصل چهارم ( زمستان ) درآمد بیشتری را نسبت به سایر فصول جذب می‌کند.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *