نگاهی به شرکت کالسيمين از پنجره فروش‌های فصلی | 18 آذر 99

نگاهی به شرکت کالسيمين از پنجره فروش‌های فصلی | 18 آذر 99

درآمد عملیاتی شرکت کالسیمین در سه ماهه تابستان 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد چشمگیر 189 درصدی مواجه بوده است. افزایش درآمد شرکت در مدت مذکور، به دلیل افزایش 80 درصدی نرخ فروش محصولات و افزایش 66 درصدی مقدار فروش بوده است.

بررسی اجمالی شرکت

شرکت کالسیمین در سال 1343 در تهران به صورت سهامی عام به ثبت رسید. شرکت کالیسیمین بزرگترین و مهم‌ترین شرکت تابعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران است. این شرکت دارای یک مجتمع (سه کارخانه) شامل مجتمع تغلیظ سرب و روی انگوران، کارخانه روی دندی و کارخانه BZS می‌باشد که در مجاورت معدن سرب و روی انگوران قرار دارند؛ همچنین یک کارخانه تولیدی به اسم کارخانه روی زنجان است که در 5 کیلومتری شهر زنجان می‌باشد.

اطلاعات کلی شرکت

نمادفاسمین
سرمایه ثبت شده200
ارزش بازار (15/09/1399)11,166
جمع بدهی‌ها785
جمع حقوق صاحبان سهام1,312
سال مالی29/12

*اعداد به میلیارد تومان می‌باشد.

شمش روی محصول اصلی شرکت می‌باشد به گونه‌ای که در 6 ماهه اول سال 99 درامد ناشی از فروش شمش روی بیش از 85 درصد درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد. فلز روی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی بوده و در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بیشترین کاربرد آن در تولید آلیاژهای و محصولاتی مانند فولاد گالوانیزه است.

در شکل زیر نسبت اجزای هزینه به درآمد شرکت طی سه سال اخیر نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود عمده هزینه شرکت مربوط به مواد اولیه و سربار (انرژی، مواد مصرفی غیر مستقیم و …) شرکت است. بخش عمده مواد اولیه شرکت خاک معدنی است که اکثر آن از معدن انگوران تامین می‌شود.

مقدار فروش شمش روی در نمودار زیر به صورت ماهانه از فروردین 98 ارائه شده است. همانطور که مشاهده می‌شود مقدار فروش شرکت بسیار نوسانی  بوده است. دلیل این موضوع این است که میزان عرضه نسبت به تقاضا در داخل کشور بیشتر است و از سویی دیگر با توجه به درگیر بودن شرکت با مسائل مربوط به تحریم، فروش صادراتی با مشکلاتی مواجه است. البته یکی از استراتژی‌های شرکت انبار کردن محصولات جهت فروش در نرخ بالاتر است که خود عامل فروش نوسانی شرکت است. پیش بینی می‌شود که با توجه به رشد بسیار زیاد نرخ شمش روی جهانی، میزان فروش شرکت طی ماه‌های آتی افزایش یابد. در تاریخ مهرماه 98 به دلیل عدم فروش محصول توسط شرکت، نمودار مقدار فروش و نرخ فروش فاید دیتا است.

نرخ فروش شمش روی به صورت ماهانه در تصویر زیر ارائه شده است. نرخ فروش محصولات شرکت کاملا متاثر از قیمت جهانی روی و قیمت دلار است. با شیوع ویروس کرونا قیمت‌های جهانی روی با افت شدیدی مواجه شد اما بعد از اتمام قرنطینه بزرگ نرخ‌های جهانی رشد بسیار زیادی کرده اند.

نمودار فوق نشان‌دهنده نرخ جهانی روی بر حسب دلار است؛ افت قیمتی متاثر از ویروس کرونا مشهود است. بنا به پیشبینی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌شود بهای فلز روی در بازارهای جهانی در سال آینده در حدود میانگین قیمتی امسال باشد.

خاک‌های غیر قابل استفاده و همچنین پسماندهای حاصل از تولید ورق روی، از بدو تاسیس شرکت تاکنون دپو و نگهداری می‌شده است. پسماندهای مذکور به دلیل پایین بودن عیار آن (4 الی 8 درصد) توجیه اقتصادی جهت مصرف یا فروش تاکنون نداشته است که شرکت توانست با راه‌اندازی واحد BZS عیار پسماندهای دپو شده را افزایش دهد و جهت تامین بخشی از مواد اولیه کارخانجات آماده نماید. پیش بینی می‌شود که این طرح بتواند سالانه حدود 6 هزار تن بر مقدار تولید شمش روی شرکت بیفزاید.

شرکت به دلیل شرایط تحریمی و مشکلات برگشت ارز حاصل از صادرات طی سال‌های اخیر 24,795 شمش روی انبار کرده است. در صورت رفع مشکلات صادرات و همچنین با توجه به بالا بودن نرخ محصولات روی، فروش این محصولات انبار شده می‌تواند تاثیر چشمگیری روی میزان درآمد شرکت بگذارد.

شرکت چندین زیرمجموعه دارد که اصلی ترین آن‌ها واحد تولید روی قشم و تولید روی بندرعباس است. ظرفیت اسمی تولید شمش روی شرکت های مذکور به ترتیب 20 هزار تن و 18 هزار تن است. در حال حاضر این دو شرکت تقریبا با 50 درصد ظرفیت اسمی خود روی تولید می‌کنند. درآمد شرکت کالسیمین از سود تقسیمی این شرکت‌ها در سال 98 حدود 40 میلیارد تومان بوده است و پیش بینی می‌شود با توجه به رشد درآمدی چشمگیر شرکت‌های تولید کننده روی، مقدار سود تقسیمی این شرکت ها حدودا 3 برابر شود.

جمع بندی

شمش روی محصول اصلی شرکت می‌باشد از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی بوده و در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بیشترین کاربرد آن در تولید آلیاژهای و محصولاتی مانند فولاد گالوانیزه است.

درآمد عملیاتی شرکت کالسیمین در سه ماهه تابستان 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد چشمگیر 189 درصدی مواجه بوده است. افزایش درآمد شرکت در مدت مذکور، به دلیل افزایش 80 درصدی نرخ فروش محصولات و افزایش 66 درصدی مقدار فروش بوده است.

پس از اتمام قرنطینه‌ها و افزایش تقاضای جهانی برای فلز روی، قیمت این محصول به شدت افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد که این رشد قیمتی حداقل تا پایان سال 2020 برقرار باشد. این موضوع می‌تواند میزان سود عملیاتی شرکت را بسیار رشد دهد.

شرکت به دلیل شرایط تحریمی و مشکلات برگشت ارز حاصل از صادرات طی سال‌های اخیر 24,795 شمش روی انبار کرده است.

شرکت چندین زیرمجموعه دارد که اصلی ترین آن‌ها واحد تولید روی قشم و تولید روی بندرعباس است. ظرفیت اسمی تولید شمش روی شرکت های مذکور به ترتیب 20 هزار تن و 18 هزار تن است. در حال حاضر این دو شرکت تقریبا با 50 درصد ظرفیت اسمی خود روی تولید می‌کنند

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *